Komoly betegségek okozója lehet a kialvatlanság

Egy ideig tudunk küzdeni az álmosság és a fáradtság ellen. Vedeljük a kávét, az energiaitalokat, próbáljuk ébren tartani magunkat. Viszont a kialvatlanság komoly következményeket hordoz magával. Ideiglenesen kicsit megzakkanunk, viszont (bármilyen hihetetlenül hangzik) bele is halhatunk.

Ha 78 éves korodig élsz, egy gyors számolással meglepő eredményeket kapunk. Az életedből körülbelül 9 évet tévénézéssel, négy évet autóvezetéssel, 92 napot vécézéssel és 48 napot szexszel töltöttél el. És a 78 évedből 25-öt átaludtál. Durva, nem? 25 év az nagyon sok. Szóval jogosan merül fel a kérdés, hogy hogy lehetne ezt a számot mondjuk lecsökkenteni és többet ébren lenni, hogy ne aludjunk át ennyit az életünkből!

De miért kell egyáltalán aludni?

Erin Hanlon, a Chicagói Egyetem professzora szerint az, hogy mi váltja ki az emberekben az alvásra való igényt, még nem tisztázott. Ahogy az alvás pontos funkciója sem. Vizsgálatok kimutatták, hogy a rendszeres és megfelelő alvás elősegíti a gyógyulást, az immunrendszer működését, megfelelő anyagcserét biztosít, és még rengeteg mindenben hasznunkra van. Gondoljunk csak a délutáni szundikra. Felkelünk pár óra alvás után, és sokkal frissebbek vagyunk. (Mondjuk én pont nem, de valaki biztos.)

Mi a következménye annak, ha valaki nem alszik eleget?

Az elégtelen alvás össszefüggésbe hozható a cukorbetegség kialakulásával, szívproblémák megjelenésével, elhízással, depresszióval, és további betegségekkel is. A felsorolt betegségek elkerülése érdekében tényleg fontos az alvás. Ha kihagyjuk, eltoljuk, keveset alszunk hosszú napokig, hetekig, az energiánk csökken, szédelegni kezdünk, és a szemünk is fájni fog. Ezek amolyan előjelek. Tovább ronthatsz a helyzeteden, ha az előbbi tüneteket figyelmen kívül hagyod, és napokig ébren maradsz. Az elméd tényleg meg fog zavarodni.

Hallucinálni kezdesz majd olyan dolgokról, amik nincsenek ott.

Több tanulmány bebizonyította, hogy a szervezet működése és aktivitása párhuzamosan mozog az alváshiánnyal. Minél kevesebbet alszunk, annál fáradtabbnak érezzük majd magunkat. A stresszhormonok, például az adrenalin és a kortizol mennyisége megnövekszik a vérben, ami felemeli a vérnyomást. Eközben a szívritmus felborulhat, az immunrendszer helyes működése is megváltozhat. Ennek következtében pedig a kialvatlan emberek szorongásra hajlamosak lesznek, és könnyebben megbetegedhetnek – ezzel is jelez a szervezetük, hogy pihenniük, aludniuk kell.

Mindenesetre az állandó álmatlanság (insomnia) vagy a későn fekvő, korán kelő emberekben okozott károk visszafordíthatók – mondja a Kaliforniai Egyetem professzora, Jerome Siegel.

Kép forrása: Pixabay