Hogyan tovább munka nélkül? – Dolgozd fel és lépj tovább! Michaletzky Luca

Hogyan tovább munka nélkül? – Dolgozd fel és lépj tovább!

Kirúgtak a munkahelyetekről? Derült égből villámcsapás volt vagy számítottatok rá? Mindegy is, hisz elvesztettétek a biztos állásotok és talán még fogalmatok sincs, hogyan tovább. A VOUS viselkedéselemzője, Michaletzky Luca segít nektek, hogy könnyebben menjen az újrakezdés.

A munkahelyi kirúgás, különösen, ha váratlanul ér minket, óriási stresszt, érzelmi megterhelést jelenthet számunkra, amivel nem könnyű egyedül megbirkózni. A munkahely megszűnése is egy veszteség, így nem ritka, hogy gyászreakciót vált ki belőlünk.

Egyes gyászmodellek három szakaszt különítenek el: az érzelmi sokkot, a veszteség tudatosulását és a felépülést.

Az elején nagyon nehéz

Egy veszteség után a legtöbben az érzelmi sokk állapotába kerülünk, amihez testi és lelki tünetek is tartozhatnak, például étvágytalanság, álmatlanság, letargia, gyengeségérzés vagy fejfájás, légszomj. Ezek természetes reakciók egy ilyen mértékű érzelmi stresszre, így – amennyiben nem tartanak két hónapnál tovább – nem szükséges szakemberhez fordulnotok. Igyekezzetek fenntartani egy kiegyensúlyozott életvitelt, étrendet, mozogjatok, legyetek friss levegőn, és a legfontosabb, hogy töltsetek sok időt szeretteitek társaságában – tapasztalni fogjátok, mennyivel könnyebb feldolgozni az eseményt barátaink, családunk segítségével.

Értem én, de akkor is fáj

Ha már a kezdeti nehézségeken túljutottatok, érdemes tudatosítani a helyzeteteket. Az elutasítással konfrontálódni fájdalmas lehet, hiszen szembesülnötök kell vele, hogy valakinek – jelen esetben volt munkahelyeteknek – nem kellettetek. Fontos, hogy tisztázzátok az okokat: ha még nem került rá sor és van rá mód, üljetek le az exfőnökötökkel és beszéljétek meg, pontosan miért kellett eljönnötök, miért nem felelt meg a munkátok, mivel nem voltak elégedettek.

Ezután érdemes egy üres papír és toll társaságában önvizsgálatot tartanotok, azaz szembenézni az adottságaitokkal, képességeitekkel és korábbi munkahelyi viselkedésetekkel.

Írjátok le, mivel vagytok elégedettek és mivel nem – mit szeretnétek fejleszteni, és azt is, hogy hogyan. Ha van egy megbízható, őszinte barátotok vagy párotok, vegyétek át vele is, ő hogy látja a helyzetet, hiszen egy külső megfigyelő új nézőpontot mutathat nektek.

Forrás:
istock

Fontos felismernetek, hogy mi volt a ti felelősségetek abban, hogy nem működött a munkaviszony, de azt is lássátok meg, ha egyszerűen nem passzoltatok a cég profiljába.

Ha a munkahely körtét keres, én pedig szilva vagyok, akkor bármennyire próbálhatok körtét játszani, sosem leszek nekik elég jó. Hát akkor mi a megoldás? Járjatok utána, hol keresnek szilvát!

Már látszik a fény az alagút végén

Ha idáig eljutottatok, az már a felépülés szakasza. Emlékezzetek rá: ahol egy ajtó bezárul, ott egy másik kinyílik. Természetes, hogy tartotok a változástól, az ismeretlentől, ezért is érzitek olyan fájdalmasnak a munkahely elhagyását, de ne engedjétek, hogy a jövő miatti aggódás felülkerekedjen rajtatok. Nyissátok ki a szemeteket és vegyétek észre, mennyi lehetőség hever körülöttetek!

Beszélgessetek az ismerőseitekkel, barátaitokkal, hogy tudnak-e valahol üresedést, új pozíciót. Keressetek a LinkedInen, a Facebookon vagy bárhol az interneten munkákat – akár külföldön is, hiszen itt az alkalom valami teljesen új kalandba belevágni! 

Emellett tartsátok észben összeírt képességeiteket, „szilvaságotokat”, hiszen ezen ismeret segítségével már sokkal könnyebben megtalálhatjátok azt a munkahelyet, ami tényleg nektek való, ahol kiteljesedhettek és jól érezhetitek magatokat minden nap.