futás sport még idén

Fuss neki a változásnak – Még idén! kampány

Talán így a legkönnyebb elkezdeni. „Nekifutni” a változásnak. Nem kell hozzá nagy befektetés, nem kellenek eszközök, csak egy kényelmes futócipő, elcsípett félóra a hétköznapokból és a döntés. A döntés, hogy ettől kezdve más lesz.

A Még idén! kampány célja is ez, apró kis lépésekkel, finom kis trükkökkel átírni a mindennapokat. Életmódot váltani úgy, hogy közben nem feszülünk bele, nincsenek görcsök, nincsenek túlzott elvárások. Reális a cél, ami azért nem kevés: maga az egészség.

A táplálkozás mellett a mozgásnak lehet nagy szerepe az egészséges élet felé igyekvők számára.

Természetesen az a jó, ha mindenki aktuális állapotának és érdeklődésének megfelelő mozgásformát választ, de talán az a helyes, ha a legegyszerűbb és a bárki számára elérhető mozgással szaladunk neki az életmódváltásnak.

Szakértőnk, Kropkó Péter Ironman a futás és a kocogás életmódváltásban betöltött helyére hívta fel a figyelmünket.

„Sokan azt gondolják, hogy a kocogás az csak egy kis gyorsított séta, pedig nem az. Az életmódváltás egyik fontos és jelentős lépése lehet, és érdemes ezzel kezdeni a változtatást, még a futást megelőzően, ha valaki úgy dönt, hogy a mozgást beiktatja az életébe.”

Forrás:
Hámori Zsófia

„Azért jó (jobb) a kocogás kezdésként, mert előkészíti a terepet majd a futáshoz. A kocogás valójában nem más, mint egyenletes tempójú, lassú futás, ahol alacsonyan tudjuk tartani a pulzusszámot. Sebessége nem emelkedik 8 km/óra fölé. Ez, ha hétköznapi nyelven fogalmazom meg, akkor azt jelenti, hogy kicsit kimegyünk (akár ketten-hárman) mozogni, és közben akár beszélgethetünk is. Kellemes, igazán nem megterhelő mozgásforma. Vállalható, kicsi az esély arra, hogy kedvét szegi a próbálkozóknak.”

Finoman erősít

„A kocogás mindemellett szűk területeken terhel, egyenletesen fejleszti, erősíti az izmokat és az inakat (ezek pár hónap alatt erősödnek meg igazán jól a futáshoz), de erősíti a csontokat is, amelyeknek azonban sokszor akár két év is kell ahhoz, hogy vállalható legyen a futás napirendbe emelése. Illetve futócélok kijelölése: rövidebb-hosszabb távok, nagyobb szakaszok, később akár félmaraton, maraton is jöhet majd. De mindezt csak évek alatt, lassú, fejlesztő, a szervezetet jól felkészítő mozgással szabad célul kitűzni. A kocogás a keringést is óvatosan terheli, és ez kifejezetten kedvező a kezdőknek, vagy azoknak akik esetleg nagyobb túlsúly mellett vágnak bele az életmódváltásba,”

Sérülés nélkül is lehet

„Ha ezt a folyamatot felgyorsítjuk, ha nem tartjuk be a szabályokat – inak, izmok erősítése több hónap, a csontok megerősítése két év –, akkor súlyos sérüléseket is okozhatunk magunknak, amelyek egyértelműen kedvünket szeghetik. Sőt meg is akadályozhatják az egyébként óhajtott és szükséges életmódváltást a mozgás területén.”

A Még idén! kampányról tájékozódhatsz a kampány startvideójából, illetve Facebook-oldalán is találhatsz további információkat vagy csemegézhetsz életmódváltással kapcsolatos írásainkból, videóinkból.

A cikk megjelenését a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet megbízásából a Széchenyi 2020 program támogatta.