5 dolog, amire még nem használtátok a citromot

Az 5 legnagyobb tévhit a C-vitaminról – Ne dőljetek be nekik!

Jön az ősz, a rossz idő, ezért még jobban oda kell figyelnünk az egészségünkre. De mielőtt felfalnátok az összes vitamint a gyógyszeres szekrényetekből érdemes utánanézni a dolgoknak.

A legtöbb ember csak néhány dolgot tud a C-vitaminról. Például azt, hogy van a narancslében meg a paprikában, na meg azt, hogy a C-vitamin hiánya skorbuthoz vezethet. Most hoztam is nektek néhány mítoszt és tényt a C-vitaminnal kapcsolatban, amit nem árt, ha tudtok.

Sok C-vitamin = nem leszek beteg

A hideg idő közeledtével egyre több a megfázás is, ezért mindenki a vitaminokhoz fordul segítségért, mondván az majd megvéd a betegségtől. Pedig ez közel sem így van. A kutatások azt mutatják, hogy bár néhány embernél a sok C-vitamin lerövidítheti a betegség időszakát és a tüneteket is, de legtöbbünknél nem ez a helyzet. Az igaz, hogy a C-vitamin kulcsfontosságú az immunrendszerünknek, de jobban teszitek, ha inkább C-vitaminban gazdag élelmiszereket fogyasztotok.

Minél több C-vitamint eszünk, annál jobb

A szervezetünk képtelen a C-vitamin előállítására, éppen ezért van szükségünk arra, hogy étellel vigyük be a vitamint. A C-vitamin-hiány elég komoly tünetekkel jelentkezhet, mint például a vérző fogíny, orrvérzés, száraz bőr és véraláfutás, ami már elég ritka. Ám ez nem azt jelenti, hogy minél többet viszünk be a szervezetünkbe, annál jobb lesz. Az ajánlott napi mennyiség a nők számára 75 mg, míg a férfiaknak 90 mg. De az a legjobb, ha ez az adag napi 200 mg, így a vitamin teljesen eltelíti a szöveteket. Csak, hogy kicsit érthetőbb legyen, egy narancsban körülbelül 70 mg C-vitamin van, a skorbut elkerüléséhez pedig elég napi 10 mg.

A citrusfélék a legjobb C-vitamin-források

Bár a citrusfélékben is rengeteg a C-vitamin, de a paprika még mindig az abszolút győztes. Még a legapróbb kaliforniai paprikában is 200–300 mg C-vitamin van, ami a narancs 70 mg-jához képest tényleg sok. De további jó vitaminforrás még a brokkoli, a kelbimbó, a kivi, az eper, az ananász és természetesen az olyan citrusfélék is, mint a narancs, mandarin és a grapefruit.

Forrás:
iStock

A C-vitamin csak a megfázásra jó

Ez annyira nem igaz, hogy a vitamin valójában a fogyásban is segíthet. A C-vitamin-hiányos alacsony vérszint összekapcsolható a magas BMI-vel, testzsírral és derékbőséggel is. Egy tanulmányban bebizonyították, hogy a C-vitamin befolyásolhatja, hogyan használja fel szervezetünk a zsírt. Így az a legjobb, ha törekedtek a C-vitaminban gazdag ételek fogyasztására és a sok mozgásra főleg, ha éppen le szeretnétek adni pár plusz kilót.

Nem lehet túladagolni a C-vitamint

Mivel a szervezetünk képtelen a C-vitamin termelésére, ezért ha több vitamint viszünk be a kelleténél, a vesénk egyszerűen kiüríti a vizelettel együtt. De ez nem jelenti azt, hogy nincsenek mellékhatásai a túlzott vitaminbevitelnek. A mellékhatások között lehet a puffadás, emésztési zavar, hasmenés, hányinger, hányás, gyomorégés, fejfájás, álmatlanság és a vesekő.