Sztárok és arcmaszkok a filmekben, így torzítják el az arcukat egy-egy szerep kedvéért.

Nagy filmes átalakulások – Így lett Hugh Jackmanből Feketeszakáll!

Ugye ti is várjátok már, hogy végre bemutassák a mozikban a Pánt, és végre megnézhessétek magatoknak Hugh Jackmant az új, gonosz szerepében? Szinte hihetetlen, hogy a színész megszabadult a hajától, én még most sem igazán akarom elhinni, hogy tényleg ő az, pedig de. A maszkmesterek fantasztikus munkát végeztek, s ha már itt tartunk, nemcsak ebben a filmben, hanem sok másikban is, amikből most összegyűjtöttem nektek párat!

Fogadunk, hogy sosem gondolkodtatok el azon, hogy kik és hogyan dolgoztak a színészek megjelenésén, de a rendező és a színészek nevét egyből tudjátok. Pedig a sminkesgárdának nem kicsi a része abban, hogy elégedetten távozzatok a moziból, és nem utolsósorban az ő érdemük a filmtörténelemben az a sok bravúros átváltozás, amiről ugyan tudtok, hogy volt, de annál többet nem foglalkoztatok vele. Ezen gyorsan változtatnunk kell!

Pán – Hugh Jackman

A színészt nem volt nehéz látványosan átváltoztatni, hiszen már évek óta ki-beugrik Wolverine szerepébe, s míg ott dús szakállat és bozontot kellett növesztenie a szerep kedvéért, Feketeszakállként megkopasztották egy kicsit. Csoda, hogy furcsának tűnik nekünk Pán ellenségeként?!

A haját teljesen lenyírták, szakállát fazonra igazították, bőre hullasápadt lett, és hegyes fogsort kapott a fogtechnikusoktól, ám a színész szerint a ruhák segítettek neki igazán a szerepébe zökkenni:

Imádtam az egészet! 2-3 ember öltöztetett egyszerre, és mire minden rám került, teljesen úgy éreztem, én vagyok Feketeszakáll!

Forrás:
Facebook

Mrs. Doubtfire – Robin Williams

Noha a filmben úgy tűnik, Daniel, alias Robin Williams gyorsan átvedlik Mrs. Doubtfire szerepébe, a valóságban a sminkesek jól megizzadtak, mire nőt csináltak a színészből. Fehér színű latexmaszkot használtak, mely több darabból állt, azt gondolták, így könnyebben tud benne mozogni, és a mimikája is természetesebbnek hat. Nos, ebben ugyan nem értek el tökéletes eredményt, de ne feledjük, hogy egy 1993-as filmről van szó! A sminkes, Ve Neill mindennap 4 és fél órát szánt arra, hogy minden foltot és ráncot felsminkeljen a maszkra. Robin Williams pedig ennek ellenére sem vesztette el humorát:

Megpróbáltam talpig jelmezben egy szexshopban vásárolni némi síkosítót San Franciscóban, de egy idő után az eladó rájött, hogy a maszk alatt Robin Williams van.

Forrás:
AFP

Nicole Kidman – Órák

Nicole Kidman imádta, hogy eltorzítják, szerinte megérte napi 3 órát a sminkesek székében ülni:

Jó érzés volt úgy kimenni a kocsimhoz, hogy nem ismer fel senki.

S ha őt nem is ismerték fel, egyvalami biztos: Virginia Woolf orra örökké beégett a köztudatba. A maszkmesterek protézist illesztettek Nicole fitos orrára, a kritikusok pedig sokáig vitatkoztak azon, hogy ez jó vagy rossz döntés volt-e, inkább Julianne Moore öregítését dicsérték. Nicole jelmeze seszínű parókával és kontaktlencsével egészült ki, ez utóbbinak köszönhette az átható, kissé bandzsító nézését.

Forrás:
Facebook

Heath Ledger – Joker

A sötét lovag torz vigyorú gonoszáról nem is gondolnánk, hogy másfél óra munkája volt, per forgatásnap. Noha úgy tűnik, némi rúzs és rizspor elég lehet egy ilyen fizimiska összehozásához, jóval több munka volt Heath Ledger sármos arcából gonosztevőt varázsolni.

Chris Nolan, a rendező Francis Bacon torz festményeiből merített ihletet, mikor kitalálta, hogyan nézzen ki Joker arca, majd John Caglione Jr. maszkmesterrel és Connor O'Sullivan protézisművésszel együttműködve találták ki a végleges karaktert. Joker maszkja az élő példa arra, hogy egy maszkmesternek naprakésznek kell lennie az anyagok piacán, ugyanis újfajta, könnyebb textúrájú szilikont használtak, ami a színész bőrének is kellemesebb érzés volt, ráadásul jóval könnyebb volt feltenni a forgatások kezdete előtt. A torz mosolyt pedig valódi emberről mintázták, egy futárról.

Forrás:
Facebook

Charlize Theron – A rém

Ember legyen a talpán, aki első blikkre megmondja, hogy A rém c. film női sorozatgyilkosát a gyönyörű Charlize Theron alakította. Igaz, a színésznő is erősen rágyúrt a szerepre, 15 kilót hízott, de azért Toni G maszkmesterre is szükség volt ahhoz, hogy ilyen felismerhetetlenül ronda nőt csináljanak belőle. Döbbenet, de még a foga sem volt saját, fogtechnikusoktól kapott sárgás mosolyt, a fáradt, meggyötört nézést pedig egy apró trükkel érték el a maszkmesterek: szemhéjaira zselatint vittek fel, ezáltal azok elnehezedtek.

Forrás:
Facebook

Meryl Streep – A Vaslady

Egy valós személy megjelenését a legnagyobb kihívás visszaadnia egy színésznek, szerintem, és a sminkeseknek, maszkmestereknek is alaposan feladja a leckét, hiszen tisztában kell lenniük az adott személy külsejével, szokásaival, ízlésével, ez pedig alapos kutatómunkát igényel.

Meryl Streep ugyan alapból sok hasonlóságot mutat a Vasladyvel, azért Mark Coulier sminkmesternek még így is volt munkája: a jellegzetes arccsontokat protézissel, szilikonmaszkkal, a ráncokat finom sminktechnikákkal varázsolta a színésznő arcára. Ráadásul, mivel a szereplő különböző életkorokban jelent meg a filmben, Coulier csapata 20 nyakrészt, 20 arc- és 40 orrmaszkot készített, hogy Meryl Streep valósághűen visszaadja Margaret Thatcher karakterét. S hogy mennyi ideig tartott, míg átalakították? Nem kevesebb, mint 2 óra 20 percig.

Forrás:
AFP

Jennifer Lawrence – Mystique

Az X-Men kék testű, szexi karakterét Jennifer Lawrence testesítette meg, és nem túlzok, ha azt gondolom, hogy az ő átalakítása lehetett a legkörülményesebb a felsoroltak közül, ugyanis semmilyen digitális technikát nem használtak, minden, amit a filmben rajta láttunk, az rajta is volt. A színésznőn 6 lány dolgozott egyszerre, és legalább 7 órába telt, míg teljesen átváltoztatták.

Fárasztó volt, de nagyon jól szórakoztunk a lányokkal. Olyan volt, mint egy ottalvós buli. Csak meztelenül.

Frances Hannon és csapata 20 tesztet csinált, mielőtt Jennifer Lawrence testéhez nyúltak volna, ennyi kellett nekik ahhoz, hogy rájöjjenek, a kék melyik árnyalatát válasszák, hogy ne legyen se túl világos, se túl sötét. A színésznő egy szál bugyiban állt a csapat elé, kapott egy alapszínt, majd ráadták a szilárdabb darabokat: a mellrészt, a kardíszeket, majd a kék latexrétegeket, amiktől pikkelyesnek tűnt. Ezután három réteg festéket szórtak rá airbrush technikával, ám ezt sem ment olyan egyszerűen: a kék hat árnyalatát fújták rá, hogy szép legyen az összhatás. A végén pedig lefújták egy szerrel, amitől csillogó, márványos hatást kapott a bőre.

Forrás:
Facebook

Úgy a hatodik óránál arra gondoltam, hogy most azonnal lefekszem valahová, a hetediknél meg arra, hogy miért nem mártanak bele egyszerűen egy kék festékkel teli kádba!

Forrás:
Youtube

Mad Max

A Mad Max sminkesgárdájának egyáltalán nem volt könnyű dolga, hiszen meg kellett küzdeniük a helyszín nehézségeivel is. A homok és az esetleges homokviharok, robbantások pillanatok alatt tönkretehették a színészek, kaszkadőrök sminkjét, ráadásul a nappali 40 fokos hőség és az esti hideg sem tett jót: a protézisek könnyen leestek, a smink leolvadt.

Ennek ellenére a szereplők fantasztikusan néztek ki, Lesley Vanderwalt, a film haj- és sminktervezője a rendező, George és a forgatókönyv irányvonala szerint járt el. Tanulmányozta a posztapokaliptikus sivatagban élő törzseket, és aszerint találta ki, hogyan is nézzenek ki: ehhez a jól megírt háttértörténetek adtak sok segítséget.

Alapvetően rengeteg festéket használtak a fehér testekhez, azonkívül pedig protéziseket és speciális, felragasztható sima és 3D tetoválásokat. Ez utóbbiakra a hegek, sebek és a színtelen hegtetoválás miatt volt szükség, amelyek gyakran befedték a szereplők egész mellkasát vagy testét. Hiszen ez volt a törzsi összetartozás egyik jellegzetessége. Ha így nézzük, nem csoda, hogy a Nuxot alakító Nicholas Hoult vagy 3 órát töltött a sminkesszékben.

Mint láthatjátok, egy maszkmesternek sok mindenhez kell értenie: nem árt némi alapos anatómiai ismeret, rajzkészség, kézügyesség, kreativitás, fantázia, empátia, és jó erős gyomor, mert ha hullákat kell készíteni, akkor azokat is kell tanulmányozni. Ha a szereplő kezét üveg sérti fel, akkor tudnia kell, hogy egy üveg milyen sebet hagy maga után. Bele se merek gondolni, hogy ha balesetet forgatnak, mi mindent kell végignézniük.

Forrás:
Facebook, AFP

Nálunk is vannak maszkmesterek?

Ez elég összetett kérdés. Ha rákerestek, biztosan rábukkantok a KREA képzésére, azonban ott is láthatjátok, hogy külföldi workshopokra viszik a tanítványokat. Nem véletlenül. Hollywoodban külön szakembere van a hajaknak, külön ember foglalkozik egy fogprotézissel, megint más gondoskodik a sminkről vagy a protézisekről. Magyarországon az eddigi képzések ennél jóval egyszerűbbek, nem ilyen specializáltak.

Az sem mellékes, hogy egy magyar szakember nehezen kerül be a hollywoodi produkciókba, viszont a jó hír az, hogy a Magyarországon forgató filmesek szívesen alkalmaznak magyar munkaerőt is. De Magyarországon ez a szakma nem életképes, hiszen ahhoz sok magyar filmre is lenne szükség, azok közül is sci-fire, ami köztudottan igényli a maszkmesterek közreműködését.

Nektek melyik a kedvenc filmes átalakulásotok?

Ha szeretnél jegyet nyerni az új Pán Péter filmre, a Pán-ra, akkor kattints ide és játssz velünk!