Mert megérdemlem? – Mivel csábít a luxus?

Mert megérdemlem? – Mivel csábít a luxus?

Egy gyönyörű új cipő a hónap végén; pezsgőszínű selyemköntös, még ha nincs is éppen, aki előtt levessétek; vagy akár a legújabb rózsaarany iPhone – hiába működik tökéletesen a tavalyi verzió. A luxuscikkek józan fejjel pofátlanul túlárazottak, általában elérhetetlenek és teljesen feleslegesek – mégis megőrültök értük. „De miért?” – kérdezhetitek vágyakozó szemmel a Net-a-porter-t görgetve. Egyszerű lenne rávágni, hogy azért, mert gazdagnak és különlegesnek mutatják az embert, de vizsgáljuk meg ezt egy kicsit közelebbről!

Mert kell a púder

Ugyan valódi arisztokráciát ma már nem tart számon az állam, mégis, a polgárságnak szüksége van egy maga felett álló rétegre, aki diktálja a divatot, képviseli a tökéletes ízlést, és akinek lehet követni allűrjeit. A bulvárlapok eléggé körbejárják a hollywoodi hírességek vagy az aktuális párizsi It girlök világát ahhoz, hogy ne essen nehezetekre egy pillanat alatt megtalálni, mit hordanak, mit esznek, mit szeretnek kedvenceitek. A tőlük tanult apróságok átvételével egy kicsit ti is részesei lehettek a reflektorfényüknek, „bevásárolhatjátok” magatokat a világukba.

Különlegesnek érezhetitek magatokat, ha olyan táskátok van, amit még Jane Birkinnek terveztek, és a „törődj magaddal” típusú szlogenek csak erősítik ezt az egocentrikus elképzelést.

A nagy divatházak a marketingjükben tudatosan használják nagy és dicső múltjukat, legendás alakjaikat, így a Chanel parfümmel nemcsak a jelenlegi reklámarc modellhez kerültök közelebb, de Marilyn Monroe-hoz, sőt az isteni Cocóhoz is, pedig csak pár csepp parfümöt fújtatok magatokra!

Különleges a különlegeseknek

A luxusnak természetesen közönségre is szüksége van. Áruk miatt csak egy szűk réteg mindennapjaiban kaphatnak helyet, viszont egy sokkal szélesebb réteg ismeri őket a különösen kifinomult brandingnek hála. Ez garantálja, hogy hiába tudjátok kevesen, pontosan mennyibe kerül egy Aston Martin, és milyen fantasztikus minőséget képvisel, az rögtön beugrik, hogy a legsármosabb angol férfi, James Bond, ilyennel jár. Így a luxustermékeknek fontos funkciója az is, hogy mutassák az „átlagembereknek”, hogy nem akárkivel van dolguk.

Az igazi romantikusnak a háttér minden, vagy majdnem minden, Oscar Wilde szerint, és így van ezzel a luxuskedvelő is: körítés nélkül nincs meg a varázs. A luxus minden érzéketekre hat: gyönyörű színek, finom textúrák, bódító illatok. Gyakran inspirálja ezeket valamilyen távoli, idilli vidék, ahol a művész inspirálódott; és természetesen kézzel készültek, minden darab egyedi, mindegyiknek saját története van. Szokták ügyetlen marketingesek „az elérhető luxus”-ként aposztrofálni terméküket, holott a luxus igazi lényege éppen elérhetetlenségében rejlik. Éppen ettől lesz olyan különleges, ha egy töredékét mégis megszerzitek!

Én nem vagyok akárki

Társadalomban való értéketek valóban növekedhet bizonyos körökben, ha luxuscikkeitek vannak, de emberi értékeitek és boldogságotok nem az anyagi javaktól függnek.

Ugyan a lelki jólléthez nem árt a pénzügyi biztonság, de ezenfelül amik az élettel való elégedettségeteket valóban növelik, azok a személyes sikerek, az alkotás és kiteljesedés öröme, valamint a szeretettel teli, tartalmas emberi kapcsolatok.

Ezeket pénzért nem lehet kapni, így nem is reklámozzák őket a TV-ben.

A luxus az, amit nem engedhetnétek meg magatoknak – mégis megengedtek. Azonban ezt nemcsak a drága holmikra alkalmazhatjátok, hanem másféle gyönyörökre is: egy masszázs a párodtól; egy sűrű, illatozó forró csoki; egy hétvégi délelőtt kettesben, ágyban elköltött reggelivel; vagy csak egy nagy habfürdő az esti pluszmunka helyett. Megtalálhatjátok a „mert megérdemlem” – vagy még jobb, a „mert megérdemeljük” – időt anélkül is, hogy csődbe mennétek.

Olvasmánynak a habfürdőbe javaslom Thackeraytől a Hiúság vásárát vagy Balzac Goriot apóját: elmerülhettek a XIX. századi burzsoázia keserédes világában.