Interjú Szemes Nóra személyi stylisttal

„Jó ruhákkal a valóságot tálaljuk a lehető legjobb módon” – Interjú Szemes Nóra személyi stylisttal

Mindannyian csalunk valamivel. Csalunk a matekdolgozat felett vagy épp a ruháinkkal. Olyan színeket, mintákat választunk, amikkel akár a felesleges kilókat is eltüntethetjük magunkról. De vajon csalásnak látja ezeket a praktikákat egy személyi stylist is? Interjúalanyom, Szemes Nóra nemcsak izgalmas foglalkozásának rejtelmeiről, nehézségeiről, de a csalásról is mesélt.

Mit gondolsz arról a mai véleményről, hogy személyi stylistot nem a hétköznapi emberek fogadnak?

Tévedés ezt gondolni, ugyanis az ügyfeleim skálája nagyon széles. A hétköznapi irodai dolgozótól kezdve az igazgatóig mindenféle ember bátran fordul hozzám, nyilván különböző kerettel. Van, aki ötvenezer forintot szán a vásárlásra, de akad olyan is, aki az ötszázezret sem sajnálja.

Mi négy óra alatt veszünk legkevesebb 10 ruhadarabot, de akár 30-40 is belefér, ha turkálóba is megyünk. Ezt a fajta hatékonyságot pedig velem meg tudják valósítani, egyedül azonban nem, és mivel az idő pénz, így megéri az ügyfeleknek. Illetve elkerülhetik, hogy olyan darabokat vegyenek, amiket később sosem vesznek fel.

Mivel sok ügyfelemmel turkálóba is megyünk, így az összeg bőven visszajön és kifizetődik. Ezek miatt az érvek miatt pedig nem gondolom, hogy ez a tehetősebb emberek szolgáltatása lenne.

Miért van szüksége az embereknek személyi stylistra?

Az ügyfeleim legnagyobb része azért fordul hozzám, mert úgy érzi, nem ért az öltözködéshez. Ahogy mindenhez, úgy ehhez is érzék kell. Valakinek ez vagy megvan, vagy nincs, mint ahogy nekem sincs a matematikához. Innentől pedig, ha nincs érzéke hozzá, akkor nagyon nagy energiabefektetéssel tud csak egy közepes eredményt elérni. Nekik általában egyszerűbb megoldás, ha hozzám fordulnak.

Vannak viszont olyanok is, akik értenek hozzá valamennyire, és érdekli is őket, nekik sokszor elég egy vagy két alkalom, hogy együtt elmenjünk vásárolni, és utána már megtanulják, és egyedül is megoldják.

Nemrég például összefutottam egy ügyfelemmel, akinek elsőre csak a szuper pulcsiját szúrtam ki, az arcáig el sem jutott a szemem. Rám köszönt, és akkor ismertem meg: fél éve vásároltunk együtt. Annyira jól nézett ki, mintha egy magazinból lépett volna elő, pedig már minden darabot, ami rajta volt, ő maga vett! Hihetetlen jó érzés volt.

Forrás:
Hámori Zsófia

Mi a helyzet a férfiakkal? Ők is ugyanolyan bátran kérnek segítséget, mint mi?

Kicsit kevesebben vannak, olyan 40% a férfi ügyfeleim aránya.

Meglepően sok. Pedig azt gondolnám, hogy a férfiak nem mernek vagy épp akarnak öltözködésben segítséget kérni.

Nagyon sokan úgy jönnek, hogy a barátnők, feleségek voltak nálam előtte. De vannak, akik ismeretlenül keresnek meg az interneten keresztül. A férfiakban kevesebb a hajlandóság arra, hogy megtanulják az öltözködés lényegét. Ők inkább eljönnek velem félévente-évente vásárolni, vagy akár egy-két év kihagyás után, és akkor csak „szinten tartó” vásárlás szükséges, ami annyit jelent, hogy a már felépített alapruhatárat kiegészítjük néhány új darabbal.

Nekik ez amolyan kötelező rossz, gyorsan legyünk túl rajta.

Melyik nemmel egyszerűbb?

Összességében a férfiakkal azért egyszerűbb, mert eleve kiesik a ruhatárból a szoknya kérdés meg a „széles a csípőm, nagy a fenekem, milyen magas sarkút hordjak?” dilemma. Így legalább kevesebb dologból lehet választani. Arról nem is beszélve, hogy a férfiak általában elégedettebbek magukkal, mint a nők.

A női ügyfelek közül gyakran van olyan, aki elégedetlen a ráadott ruhával?

Szerencsére nekem megvan az érzékem, hogy ráérezzek arra – még ha ő maga nem is tudja, mit szeretne –, hogy mi lesz neki jó. Nyilván van ennek egy szakmai oldala, hogy milyen színek, fazon, stílus áll neki jól, de ezenfelül van a finomhangolás, amit ő maga sem tud. Ezalatt azt értem, hogy apró részleteibe menően választjuk ki a személyiségéhez legjobban illő ruhát. Emiatt pedig kevesebb az az arány, amire azt mondják, nem jó, vagy épp nem tetszik.

Inkább az a jellemző, amikor még úgy érzik, nem állnak készen egy adott ruha viselésére.

Az illető szeretne mondjuk színeket hordani, de még csak bizonyos árnyalatokkal tud megbarátkozni. Vagy például tíz éve nem hordott szoknyát, akkor már az is nagy dolog, ha egy darab szoknyát veszünk. Fontos, hogy mindenki a saját határaihoz mérten alkosson nagyot.

Mennyi idő kell egy vásárláshoz?

Négy óra alatt meg tudjuk oldani a vásárlást. Az azonban változó, hogy ennyi idő alatt kivel mit lehet csinálni. Ha valakinek például elég egységes a ruhatára – hasonló ruhákat hord a munkában, mint a szabadidejében –, akkor nagyon könnyű dolgunk van. De van olyan, akinek élesen elkülönül a kettő, na, az már összetettebb feladat, több időt vesz igénybe.

Na és persze az is nagyon fontos, hogy mennyire konfekcióméret az illető. Például egy magas, 180 centi feletti és egy alacsony, 160 alatti nő nem számít konfekcióméretnek, mert rajtuk arányaiban nem jók a ruhák. Így a tökéletes darab megtalálása több időt vehet igénybe.

Forrás:
Hámori Zsófia

Hogy döntöd el, mi áll jól az adott ügyfelednek? Ránézel, és már tudod is?

600 ügyfelem van, és már lassan 10 éve dolgozom, ha más miatt nem is, de a nagy számok törvénye miatt kialakult bennem, hogy tudom, kinek mi a jó. Nyilván fontos a testalkattípus, a színtípus, az egyes fazonok, de emellett amit én tudok, az egyfajta pszichológia. Ráérzek arra, amit az ügyfeleim szeretnének, és ma 4 óra alatt meg tudom csinálni azt, ami régen 8-10 órámba telt.

Nagyon hamar át tudom venni az ügyfél belső világát, és erre általában elég az, hogy beszélek vele öt percet, mert már annyiból kiderülhet, milyen személyisége van az illetőnek.

Nem nehéz, hogy ne olyat akarj az ügyfeleidre adni, ami a te stílusod?

Olyan szempontból nem, hogy elsősorban azt veszem figyelembe, hogy kinek mi áll jól. De nyilván nekem van egy saját személyes stílusom, és általában az ügyfelek, akik megkeresnek, eleve az én stílusomat keresik. Saját magamnál és az ügyfeleknél is – kérés alapján – azt tartom szem előtt, hogy nőies legyen az adott öltözet, de ebbe azért a személyiség és a színtípusok is beleszólnak.

A különböző színtípusok ezek szerint különböző módon nőiesek?

Igen, mondhatjuk, hogy egy tavasz típus eléggé harsány, vidám, élettel teli módon nőies. Míg egy nyár egy visszafogottabb, arisztokratikusabb nőiességet képvisel, emellett egy tél a nagyon vagány, feltűnő nőiességet kedveli, egy ősz pedig egy kicsit bohémabb, eklektikusabb típus. Tehát mindegyik nőies, de megvan, hogy melyik színtípushoz milyen illik. Ezt még befolyásolja a személyiség, de általában e között és a színtípusok között nagyon nagy összefüggések vannak.

Mi volt a legfurcsább kérés, amivel valaha fordultak hozzád?

Hú, szerintem én már ritkán lepődöm meg a kéréseken, így annyira furcsa nem is jut eszembe. Inkább egy vicces történet ugrott be. Az egyik kedvenc ügyfelem elküldte hozzám a férjét, akinek a kollégájával vásárlás közben összefutottunk. Igen zavarba jött, mert nem akart bemutatni mint személyi stylistot. Ezért egy kínos 1-2 másodperces csend következett részemről, vártam, hogy mi történik. A felesége utána elmesélte, hogy azt hitte a munkatárs, hogy a szeretője vagyok, amin mindhárman jót nevettünk.

Ő pedig inkább bevállalta, hogy a szeretőjének higgyenek, mint hogy beismerje, személyi stylisttal jár vásárolni.

Miben szeretnének legtöbbet csalni az ügyfelek? Mik a leggyakoribb kérések?

Általában klasszikus női probléma a csípő-fenék-comb-has, de ezt én anélkül is látom, hogy ők mondanák. Inkább magasabbnak és vékonyabbnak szeretnének látszani az emberek, de vannak ügyfeleim, akik nagyon örülnének plusz 5-10 kilónak, így ott az a kérés, hogy „nagyobbnak” tűnhessenek. Alapkérés azonban, hogy mindenki tűnjön csinosabbnak, mint amilyen jelenleg, de hogy ez kinél mit takar pontosan, az változó.

Forrás:
Hámori Zsófia

Szerinted melyek azok a sláger ruhák, amikkel egyértelműen becsapjuk magunkat és a környezetünket is?

Nyilván a magas sarkú és a push-up melltartó az, ami elsőre eszembe jutott. A melltartót nem kell magyarázni, de például ha a klasszik magas sarkút nézzük, akkor azért csalunk vele, mert nyújtja a lábunkat, így ebben a járásunk is megváltozik, kecsesebb, nőiesebb lesz. Egyébként pedig elfelejtjük, hogy sok apró dologgal csalunk a hétköznapokban, hiszen a póthaj, a smink és a műköröm is egyfajta csalás.

Miért akarnak az emberek optikailag csalni, ha elvileg az őszinteség korát éljük?

Szerintem a személyi stylist abban segít, hogy megtaláld azokat a ruhákat, amik a lehető legjobban állnak, és ez ilyen szempontból nem csalás, mert a valóságot tálaljuk a lehető legjobb módon. Ilyen szempontból azzal is csalunk, ha olyat veszünk fel, ami nem áll jól, mert a lehető legrosszabb oldalunkat mutatjuk meg vele, nem?

Akkor szerinted nem csalunk a ruhákkal?

Nem! A csalás az a Photoshop.

Ha kedvet kaptatok a vásárláshoz és szeretnétek Szemes Nóra segítségét kérni, akkor keressétek a Facebook-oldalán vagy látogassátok meg a weboldalát.