Tudjátok, hogy kétezer kilométert utazik, amire a Google-ben rákerestek?

Tudjátok, hogy kétezer kilométert utazik, amire a Google-ben rákerestek?

Ha azt hallom, opera, a zenei műfajjal szinte egyszerre jut eszembe a böngésző. Lebuktam: többet internetezek, mint operába járok. Ide nem kell kiöltözni, akár köntösben, kávét szürcsölgetve is leülhetek a gép elé. Mindegy, hogy Chrome, Mozilla, Firefox vagy Opera, a cél ugyanaz: megtalálni a keresett információt. De hol keresünk, és mit? Erről is mesélek most.

Nemrégiben volt az internet világnapja (október 28-án), úgyhogy kezdjük is az elején. A legelső internetes böngésző már 25 éves, azóta is hipersebeséggel fejlődik mindegyik. Mára mindenki számára elérhetővé vált, így IDE KATTINTVA ti is megtekinthetitek. Nem túl izgi, igaz? Csak betűk és semmi kép. De hát nem kezdődhetett minden a Chrome-mal.

Böngészőkisokos

A böngészők két fajtáját különböztetjük meg: karakteres és grafikus. A karakteres böngészők nem tartalmaznak képeket, reklámokat, így jóval gyorsabbak is, de azért unalmasak, hiszen mi lenne velünk Panka, Olgi vagy Fanny grafikái nélkül? Na ugye, éppen ezért maradjunk a grafikai böngészőknél. Ezekből a legnagyobbak:

  • Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Google Chrome
  • Safari
  • Opera

Internet Explorer

Az Internet Explorer az egyik legvitatottabb böngésző, amit használnak. Használjuk ma még? Korából ítélve ideje volna a nyugdíjaséveknek. De mi lenne velünk nélküle, hiszen egy Windows-telepítéskor erre van szükség egy jobb böngésző letöltéséhez. Számtalan fejlesztésen ment keresztül, próbálkoztak más operációs rendszerre is kialakítani, de azok valamiért félbemaradtak. Az első helyről nem nagyon lehet letaszítani, jelenleg is a legelterjedtebb böngésző, részesedése a világon: 57,8%.

Mozilla Firefox

A tüzes róka 2009-ben hódította a magyar böngészőket, és sikere 2013-ig töretlen volt. Ekkor jött a Chrome, és visszacsúsztatta a harmadik helyre a Mozillát. Szinte az összes operációs rendszerhez tud alkalmazkodni, ezért igen közkedvelt. A program eredeti logója egy egyszerű kék földgömb volt. Egy későbbi fejlesztés során ölelte át egy róka. A márkanevet csak szigorúan meghatározott körülmények között lehet felhasználni. Attól függően, hogy ki mennyire nyúl hozzá ehhez a szabadon alakítható programhoz.

Chrome

A Google Chrome első verziója 2008-ban jelent meg, de ez még nagyon kezdetleges volt. A névválasztás rejt magában némi iróniát, hiszen a Chrome szabad fordításban azt jelenti, csicsás vagy díszes, és éppen ennek ellenkezőjét akarták elérni. Mindenki döntse el, mennyire sikerült.

A Google akkori vezérigazgatója határozottan ellenezte, hogy önálló böngészőjük legyen. Azonban a demóverzió, annyira jó lett, hogy a fejlesztések után gyorsan fel is kúszott a második legtöbbet használt böngésző helyére.

Safari

Akinek már volt iPhone a kezében, annak a Safariról nem a futkározó oroszlánok jutnak eszébe, hanem a képernyő jobb alsó sarkában lévő iránytű. Igazi fricska, hogy az első változatai Microsoft Windows operációs rendszerre készültek, majd ezzel igen hamar felhagytak, és az Apple kialakította a saját Safariját.

Opera

Nézzük a nap témája szempontjából nekünk most a legfontosabbat, az Operát. Viszonylag korán, 1992-ben kezdődött a fejlesztése, és azóta is évente kijönnek egy mind jobb verzióval. Böngészésen kívül van saját levelező és hírolvasó része. Lehet, nem kéne elhanyagolni az Operát?

Mire kerestetek a legtöbben?

Tagadhatatlanul a legtöbbet használt kereső a Google. Kezdjük egy érdekességgel: a Google neve a googol szóból ered, aminek jelentése egy szám, 10 a századikon. Meg se próbáljátok leírni, túl sok nulla lenne. A szám arra utal, hogy óriási adatbázissal készülnek meghódítani a cybervilágot. A Google minden év végén kiadja, hogy mikre kerestek rá az emberek. Mivel még viszonylag messze az év vége, szemezgessünk a tavalyi listából, higgyétek el, izgi lesz.

A magyarországi abszolút lista elején a Való Világ 6 (?) van, utána rögtön a 2014-es vb, és harmadik helyen a 2014-es választások állnak. De a tízes listában szerepel még Robin Williams, Schumacher és még az iPhone 6 is.

Tematikus listákat is kiad a Google: szórakozás témakörben az első helyen szerepel Aleska Diamond, őt követi Bajor Imre, majd Berki Krisztián.

De nagyon sokan voltak kíváncsiak arra, HOGYAN legyenek menők, vagy hogyan tudnának pálcikával enni, esetleg mi kell a romantikához. Vajon mikor kerül bele a VOUS? :P

De mindez csak a jéghegy csúcsa, a többi izgi dolgot ide kattintva találjátok. Itt pedig egy csodálatos videót láthattok arról, hogy miket kerestünk tavaly az életben, nap mint nap:

Ezt az oldalt se hagyjátok ki! Órákig lehet böngészni, és felismerni, hogy ti is ugyanazokra a dolgokra vagytok kíváncsiak, mint a világ másik felén ülő ember.

Hogyan keressünk jól, gyorsan és hatékonyan?

Ha eddig azt gondoltátok, hogy tudtok keresni, akkor van egy rossz hírem, a lehető legjobb eredmények eléréséhez trükkökre van szükség. A Google imádja, ha használjuk, ezért én sem tettem másként, mint beütöttem a keresőbe, hogy milyen tippek vannak egy jobb eredményhez, és a kereső készségesen meg is mutatta.

A legfontosabb, hogy mindig egyszerű, internetbarát szavakkal, központozás figyelmen kívül hagyásával keressetek. A Google tud kapcsolódó oldalakon is keresni, ehhez így kell beírni a szót: related: (ide kerül az URL).

Ha pénzt szeretnétek váltani, nem kell mást tennetek, mint hogy a két pénznem közé beírjátok hogy „in”.

Az összes tippet itt találjátok. Tematikus tippekért pedig ide kattintsatok. Én mondtam, hogy a Google többet tud, mint az eddig gondoltátok.

És hogy mindez hogy működik?

A Google keresése hihetetlen bonyolult algoritmusokon keresztül működik, amit folyamatosan fejlesztenek, hogy ti minél előbb rátaláljatok a VOUS-ra.

Koktélcseresznye a hab tetején – még több érdekesség

  • Az internet mérete: 60 000 milliárd webhely. Azaz ennyi oldalt talált a mai napig a Google.
  • 2008-ban ez a szám még csak ezermilliárd volt. Természetesen a szám folyamatosan változik.
  • 100 Google-keresésből átlagosan 15 olyan van, melyre korábban még soha senki nem keresett.
  • Több mint 2000 km-t utazik átlagosan egy keresés egynegyed másodperc alatt, mielőtt megjelennek a találatok a képernyőn. Összehasonlításképp, egy pislogás nagyjából egytized másodperc.
  • A Google keresője 2012 nyara óta már tud magyarul is. Kitalált szavakon gyakorolt a kereső, amikor magyarul tanították. Erre azért volt szükség, hogy a szokatlan magyar mássalhangzó-torlódásokat is megértse, és ebben olyan kitalált szavak segítették, mint kalapdzsem, pontybár, kukaczseb.
  • A világot mindannyian meg akarjuk ismerni. Válaszokat keresünk a kérdéseinkre, megfejtéseket a történelem nagy rejtélyeire, szórakozunk, ismerkedünk, szeretünk, sírunk, zenét hallgatunk, és ezeket mind tudja rólunk a Google.

(A cikk elkészítéséhez segítségemre volt a Google magyarországi sajtóirodája.)