Tapasztalataim a tejfehérje- és tejcukor-intoleranciáról – Figyeljétek a testeteket!

Tapasztalataim a tejfehérje- és tejcukor-intoleranciáról – Figyeljétek a testeteket!

Elöljáróban annyit: nem vagyok dietetikus, sem orvos, pusztán ember, aki magán tapasztalja a dolgokat. Semmiféle orvosi tényt nem akarok felülírni, millióféle embernél millióféle tünet és megoldás létezik. A következőkben saját tapasztalatokat olvashattok a laktóz- és tejfehérje-intoleranciával kapcsolatban. A következő információk és gondolatok viszont nem érnek fel semmilyen orvosi tájékoztatással.

Az ételekkel kapcsolatos érzékenység, így a tejfehérje- vagy a laktóz-intolerancia, mindig összetett. A tünetek is szerteágazóak: a hasi diszkomforton, puffadáson, hasmenésen túl a tejfogyasztás következménye számtalan olyan dolog lehet, amire az ember először csak legyint. Többnyire nem is tudja, hogy a problémája mögött akár valamiféle ételintolerancia is állhat. Ilyen például a krónikus fáradtság, a depresszió, az alvászavarok vagy a pattanások.

A laktózérzékenység (tejcukor-érzékenység) a laktáz enzim hiányát jelenti

Ilyenkor a tejben lévő tejcukrot nem tudja megemészteni a szervezet ilyen-olyan okok miatt, amik lehetnek váltakozó intenzitásúak és változó időtartamúak.

Persze van, amikor az ember génjeiben sajnos ott van a hiba és nem lehet kijavítani, de ez ritkábban fordul elő, ennek neve az alaktázia. Egy kicsit aggasztóbb probléma viszont, ha egészében véve a tejet nem bírja valaki.

Nálam felváltva jelentkeztek a tünetek, főleg fáradtság, alvási nehézségek, hasi diszkomfort, majd idővel bővült a spektrum.

A végén kiderült, hogy nem tolerálok pár élelmiszert úgy, mint gondoltam, és ez bizony lefárasztja a szervezetet rendesen.

Vérből nem mutatták ki sem a glutén-, sem a tejérzékenységet, de magamon azt tapasztaltam, hogy ha ezek valamelyikéből többet eszem, akkor elszabadul a pokol. Viszont ha okosan táplálkozom, semmi bajom sincs. Véleményem szerint még mindig nem figyelünk eléggé a saját testünkre és jelzéseire.

Az ember szervezete alapvetően tökéletesen működik, ha felnőtt korában valaki pattanásos, vagy hasi diszkomfort érzete van, az nem normális. Hiába nyújtanak a reklámok mindenféle nyavalyára orvosságot, ha nem jártok utána, mit jelez a szervezetetek, csak elnyomjátok egy pirulával, az nem feltétlenül vezet jó irányba.

A táplálkozás és az emésztés a szervezetünk szinte egyik legfontosabb tevékenysége, nem hiába ismeri mindenki azt a mondást, hogy az vagy, amit megeszel.

Tejcukorbontási problémák simán előfordulhatnak akkor, amikor a vékonybél valamitől károsodott, vagy még mindig folyamatosan károsodik valamitől. Ez előfordulhat egy "jó kis" gyomor-bélhurut miatt "tönkrement" nyálkahártya miatt, vagy hosszú stressz után felborult immunrendszeri káosz következtében is. A túlzott gyógyszerszedés sem épp a legjobb, de ugyanúgy lehet más allergén miatti folyamatos ingerlés következménye.

Tehát, ha folyamatosan furán érzitek magatokat egy szelet kenyér vagy pizza elfogyasztása után, kezdjetek el gyanakodni, hogy valószínűleg nem annyira toleráljátok a glutént. Ebből adódóan folyamatos gyulladásban van a szervezetetek, ami amellett, hogy eléggé terhelő, további ételintoleranciákat okoz, köztük a tej összetevőire való érzékenységet.

Szerencsére ma már rengeteg laktózmentes tejterméket lehet kapni. Úgy is megoldhatjátok a problémát, ha a gyógyszertárban kapható laktáz enzimet tartalmazó tablettát vesztek, amit étkezés előtt, a megbecsült tej mértékének megfelelően adagolhattok. Erről a gyógyszertárakban bővebb tájékoztatást adnak.

A másik, amiről beszélnünk kell, az a tejfehérje-intolerancia

Ez esetben azt kell kitalálni, mivel és hogyan tudjátok például a kalciumot pótolni, és hogyan készíthettek a tejhez hasonló löttyöket. Aki ugyanis tejfehérje-intoleranciában szenved, azon csak a szigorú diéta segít. Kísérletezhettek akár otthon is a „tejek” elkészítésével.

Forrás:
Karácsonyi Panka

A kókusz- és a rizstej házi gyártása viszonylag könnyű, ezekhez rengeteg receptet találhattok a neten, de nagyjából mindegyik azon alapul, hogy forró vízben meg kell főzni az alapanyagot, majd öszeturmixolni, végül kipasszírozni a levet.

Árban sajnos nem mindig jön ki olcsóbban, ha otthon kotyvasztotok, ellenben tuti, hogy az nem tartalmaz más komponenst, mint amit ti beleraktok.

Ma már rengeteg biobolt, sőt drogéria is kiemelt helyeken szerepelteti ezeket a táplálékkiegészítőket. Rengetegszer van akció is, amikor be lehet tárazni szép számmal belőlük.

Szerintem fantasztikus fejlődésen ment keresztül az élelmiszeripar, ami a választékot illeti, hiszen sokszínűen tudunk táplálkozni akkor is, ha nem ehetünk tejtermékeket. Mandulatej, szójatej – ízesített formában is –, csokis, vaníliás, pisztáciás. (Itt viszont szintén fontos, hogy előtte kiderítsétek, van-e szójaérzékenységetek, mert könnyen cseberből vederbe eshettek.)

Kávékhoz a kókusztejpor fantasztikus találmány! Olyan, mint a rendes tejpor, én imádom. Ám figyeljetek, mielőtt a cukorért nyúltok, mert a kókusznak alapjában magas a cukortartalma. Legyetek résen, mert sok esetben cukortartalmúak a tejpótló italok is.

Viszont oda kell figyelni mind a tejcukor-, mind a tejfehérje-problémánál arra is, hogy rengeteg élelmiszer tartalmaz "rejtett" hozzávalókat. Talán nem is gondolnátok, hogy a felvágottak gyakori mellékszereplői. Ugyanígy figyeljetek arra is, hogy a gyógyszerek bevonata is lehet tejtartalmú.

Mi állhat a háttérben?

Véleményem szerint sajnos az, hogy nagyon kevés a minőségi alapanyag, a tápanyagdús étel, viszont mindent könnyedén elkészíthetünk. Csak pikk-pakk összekeverünk valami port és még két valamit és máris készen van a vacsora. Őszintén: sokszor azt sem tudjuk, mit eszünk.

Viszont sajnos a rohanó világunk nyújtotta kényelemnek megjelentek az első áldozatai az ételintoleranciákban is. Sok mindenre képes a testünk, elvisel rengeteg mindent, de a folyamatos szennyezés miatti leterheltség tünetei ma már szinte mindenki testében jelen van, és ami a legnagyobb baj, hogy nemcsak átmeneti ez a terhelés, hanem folyamatos.

Minden esetben fontos, ha bármilyen problémátok van a tejtermékekkel, keressetek fel a személyiségetekhez, pénztárcátokhoz megfelelő orvost, technikát, diagnosztikai módszert, amiben hisztek és akinek hisztek.

Fontos felismerni magunkon a tüneteket, foglalkozni az ételérzékenységekkel, mert hosszú távon súlyos betegségeket is okozhat.

Figyeljetek oda az egészségetekre, ez a lelki és testi egyensúly közös gyermeke. Tanuljatok meg főzni, adjatok magatoknak ajándék időt erre, vásároljatok minőségi élelmiszereket, mert a túlzott rohanás és kapkodás később okoz tüneteket, és nehezebb helyreállítani a kibillent egyensúlyt.

Azt az időt, amit a stresszel járó munkára fordítotok, hogy több pénzetek legyen, később visszaforgathatjátok a kezelésekre, gyógyszerekre. Persze a csekkek befizetése komoly terhet nyom az ember vállára, de sose felejtsétek el élvezni az életeteket!

Az élet karbantartói mi, nők vagyunk, mi vagyunk a családi tűzhely melegének őrzői, az otthon, a praktikák két lábon járó enciklopédiái, ügyeljetek magatokra és a családotokra egyaránt!