Egyéb kategória

Csalni nem csak Photoshoppal lehet – Nem minden tökéletes, ami annak látszik

Makulátlan, hiba nélküli, tökéletes. A fotókon már szinte nem is csodálkozunk, ha sehol egy bőrhiba, egy ránc, egy fölös kiló. De nehogy azt higgyétek, hogy csak a Photoshoppal lehet manipulálni a “hozott anyagot”! Ráadásul nemcsak a fényképeken, de a tévében és a filmeken is csalnak az alkotók. A stúdióban ugyanis sok minden nem az, aminek látszik.

vous - 2015.12.01.
Csalni nem csak Photoshoppal lehet – Nem minden tökéletes, ami annak látszik

Mindent a szemnek

Ugye ti is észrevettétek már, hogy az időjárásjelentők néha egy fél országgal odébb mutatják az eseményeket. Na jó, csakis a kezdők, vagy akkor, mikor új szoftvert tesztelnek. Szegénykék ugyanis egy monitort figyelnek, miközben a kamerába néznek és mutogatnak egy pucér fal előtt. Mindebből pedig az adásban a képvágó trükköz össze egy olyan produkciót, ahol a térkép a háttérbe kerül.

Talán hallottatok már a greenboxról vagy a blueboxról, ami tulajdonképpen egy semleges és egyenletes kék vagy zöld szín, amivel beborítják a stúdió falát és ami előtt bármit lehet fotózni vagy filmezni úgy, hogy aztán egy számítógép odavarázsoljon egy tetszőleges hátteret. Mozgót vagy statikusat, amit csak akarnak.

Mindössze egy dologra kell odafigyelni, hogy ugyanaz a szín ne jelenjen meg az ember ruhájában, mert akkor azt is kivágja a rendszer és ott is az jelenik meg, ami a háttérben.

Királykék kosztümben vagy fűzöld felsőben így soha ne keressetek tévébemondókat a képernyőn.

Apropó, bemondók. Azt tudtátok, hogy a pult mögött ülő híradósok az esetek túlnyomó részében csak a felsőjüket cserélik műsorkompatiblisre? A nyári hőségben így az öltöny, nyakkendő, ing kombóhoz gyakran papucsot és rövidgatyót, vagy farmert és tornacipőt viselnek.

Trükkös filmek

A legújabb hollywoodi produkciókban szinte észre sem vesszük – legfeljebb csak sejtjük –, hogy melyik jelenetben dolgozik kaszkadőr vagy testdublőr, mikor robbannak az autók számítógépes trükkök segítségével és mikor valójában. Ezzel ellentétben a régi filmeken még elég vicces képekkel találkozhattunk.

A kávéfőző és egyéb konyhai eszközök vagy aprócska műanyagmakettek repültek az égen a scifikben, az autókázó sztárok köré pedig csak odavetítették a hátteret.

A díszleteket viszont a mai napig javarészt papírmaséból és hungarocellből építik fel egy-egy stúdióban, hiszen így még mindig olcsóbb a kivitelezése, az időtállóság nem számít, ráadásul nem kell egy egész stábot a helyszínek között utaztatni.

Makettből igazit

Amikor Marokkóba költöztünk, alig vártam, hogy a Casablanca című film helyszínét, Rick kávézóját meglátogassuk, holott tudtam, hogy az egész mozit egy amerikai stúdióban forgatták le. De szerencsére a kultfilm sikerének köszönhetően élelmes üzletemberek megépítették a műdíszlet igazi mását, ami azóta turisták tömegeit vonzza a városba.

Forrás:
Tóth Mariann

De jártunk valódi forgatási helyszíneken is, Ouarzazate városában, az Atlas filmstúdióban szivacsból készült óriási sziklákkal dobáltuk meg egymást, bebarangoltuk a Mennyei királyság, a Gladiátor, az Asterix és Obelix – Kleopátra küldetés című epizódjának és egy rakás egyéb filmnek a helyszínét is.

Aztán újranézve a filmet két perc után feledkeztünk meg arról, hogy az egész csak trükk, hiszen az operatőrök, a világosítók, majd a vágók és az egyéb szakemberek munkájának köszönhetően mindebből semmi nem látszik, a filmen végül minden valóságosnak tűnik.

Forrás:
Tóth Mariann

Ha pedig így van, miért is lenne ezzel baj, tulajdonképpen mindegy is, hiszen azt sem gondolja senki sem komolyan, hogy a színészeket lelövik a filmekben, így felőlem a díszletekkel is csalhatnak.

Hú, de megenném!

Az ételfotókkal viszont valahogy más a helyzet. Főleg, ha egy étterem menüjében vagy egy receptoldalon találkozunk megvariált képekkel. A különbség nemcsak abból fakad, hogy stúdióban vakukkal, professzionális fényképezőgéppel örökítik meg a food stylist ás a chef által megkreált ételeket, hanem abból, hogy sokszor nem is ehetőek a képen szereplő finomságok.

A tejszínhab helyett gyakran borotvahabot használnak, a húsok és zöldségek sokszor műanyagból vannak, és a kész kompozíciót gyakorta lakkal fújják le.

A könnyen olvadó fagyik helyett ételfestékkel színezett krumplipürét vagy növényi zsiradékot fotóznak, a gyorsan szétázó cornflakest pedig tej helyett ragasztóba áztatják.

Portréfotó

Hogy egy telefonnal is lehet szuper képet csinálni és azt mindenféle effekttel tökéletesíteni, nyilván nem újdonság senki számára. Mint ahogyan az sem, hogy a címlaplányok sem olyan hibátlanok az életben, mint az újságok borítóin, sőt, könnyen lehet, hogy ha elmennének mellettetek az utcán, észre sem vennétek őket.

Egy profi fotós azonban nemcsak utólag mahinál Photoshoppal a képekkel, hanem már az elkészültekor variál egy kicsit. Például a fényekkel. Hogy hogyan lehet valakiből öreg banya vagy csudaszép királylány mindössze a megfelelő szögű és fényű világítás miatt már megmutattuk nektek.

Apró trükkök profiktól

De természetesen az sem mindegy, hogy milyen szögből fotózzák az illetőt, hiszen amíg egy tökéletes arányokkal rendelkező modellt lehet alulról vagy felülről is fotózni, egy átlagember elképesztően torz lesz ezektől a beállításoktól. Mint ahogyan az sem mindegy, melyik oldalát fotózzák az embernek, miután elég keveseknek szimmetrikus az arca, így a többségnek van egy előnyösebb profilja, amihez kell egy szakavatott szem, hogy észrevegye.

És nyilván a profi sminkkel, frizurával és egy kis ventilátorral megfújt hajjal is sokat lehet dobni a modell outlookján.

Úgysem látszik

Forrás:
iStock

A fotózásokon igen fontos szerepe van a stylistnak is, akinek nemcsak annyi a feladata, hogy a megfelelő ruhát a megfelelő modellre adja, hanem hogy ha van egy kis difi, azt is kijavítsa. Ha például nagyobb a ruha, azt egy csipesszel összetűzze hátul, ha pedig kicsi, akkor valamivel eltakarja. Így ha a cipzárat nem sikerül felhúzni, az sokszor blézerrel vagy valamiféle felsővel takarják el.

Ha a modellnek széles a válla vagy a háta, akkor mindig kiengedve hagyják a haját, mert az sokat lágyít az összképen.

Ha széles a csípője vagy a dereka, akkor igyekeznek olyan pózt találni számára, ami optikailag csal az eredményen, de övekkel is nagyon sokat lehet segíteni a látványon. A kabátok hátulját viszont szinte mindig becsíptetik, hogy íveltebbnek tűnjön a derék, alulról pedig csak a legritkább esetben fotóznak bárkit, mert a toka senkinek nem áll jól.

Ajánlott cikkek