Tudtátok, hogy minden harmadik ember inszomniás? Lehet, hogy ti is?

Tudtátok, hogy minden harmadik ember inszomniás? Lehet, hogy ti is?

Az alvás az egyik legfontosabb folyamata az emberi életnek. Születésünk pillanatától az utolsó elalvásig az alvás befolyásolja mindennapjainkat. Hatással van aktuális és általános állapotunkra. Hiánya vagy zavara nemcsak kellemetlen tüneteket okozhat, de súlyos betegségek előidézője is lehet.

Fontos riasztócsengő is azonban az alvászavar, lehet, más még nem, de a zavartalan alvás váratlan megváltozása idejekorán felhívhatja a figyelmet testi-lelki problémákra egyaránt.

Dr. Terray-Horváth Attila neurológust, szomnológust, a Somnocenter Alvászavar Központ vezető munkatársát, cikkünk szakértőjét kérdeztük az alvás zavarairól.

Forrás:
Kerepeczki Anna

Az emberi agy működéséhez, fejlődéséhez nélkülözhetetlen az alvás, életünk kezdetén az agyunk döntően csak aludni képes, az ébrenlét egy az agy fejlődése során kialakuló aktív, egyben szabályozott idegrendszeri mechanizmus. Nem véletlenül tölti az újszülött jelentős mennyiségű alvással élete első hónapjait. Csak a későbbi időszak során alakítja, állítja be agyunk az ébrenlétet az alvás mellett. Akad olyan alvászavar is, amikor tulajdonképpen a szervezet visszatér ehhez az eredeti, számára természetes állapothoz. Ilyen például a narkolepszia, ahol a legváratlanabb helyzetekben egyszer csak elalszik a beteg.

A narkolepszia azonban szerencsére ritka betegség, azzal csak kevesen, de más, rendkívül változatos alvási panaszokkal nagy számban jelentkeznek nálunk betegek. Ezek közül a leggyakoribb, hogy az illető nem tud aludni, esetleg nem tud zavartalanul végigaludni egy éjszakát. Az éjszaka egy bizonyos szakaszában felébred – akár röviddel a bealvást követően, esetleg az éjjel közepén, vagy kissé korábban, a reggeli felkelést megelőzően. Emiatt szorong, gyakran ördögi kört kialakítva ezzel, hiszen már előre fél az estétől, az éjjelektől, másnap pedig a szükséges alvásmennyiség hiánya miatt kialvatlan, nem tud regenerálódni, ami úgy a nappali hangulatra, mint a gondolkodásra rányomja a bélyegét.


A hazai felnőtt lakosság megközelítőleg egyharmada szenved átmeneti vagy tartós inszomnia típusú alvászavarban.

Padra borult gyerekek

Érdemes komolyan venni a tüneteket, vagyis ha az elalvási és/vagy átalvási nehezítettség legalább egy hónapon keresztül fennáll, valamint napközben olyan tünetekkel szembesülünk, mint a kialvatlanság, a csökkent koncentráció és figyelem, továbbá a memória zavara, szakemberhez kell fordulni. Iskolás gyerekeknél érdemes gyanakodni, ha az órákon gyakran bealszanak, és a szülő biztos benne, hogy nem ült a gyerek hajnalig a számítógép előtt, időben ágyba került, mégis „halálosan kimerült”, és ráborul a padra, bealszik óra közben – ilyenkor nagy valószínűség szerint zavart szenved az alvás.

Az inszomnia okai

Elsődleges inszomniáról beszélünk, ha az alvászavar nem függ össze más (szomatikus, belgyógyászati, pszichiátriai) betegséggel.

A másodlagos inszomnia esetén azonban jó eséllyel beazonosítható a kiváltó ok. Ez lehet testi: tüdőbetegség, szívbetegség, cukorbetegség, depresszió, túlsúly. Esetleg nem megfelelő életvezetési szokások állhatnak a hátterében: rossz alvási szokások (túl korán, túl későn tér nyugovóra, túl sokat és nem megfelelő táplálékot eszik vacsorára, este végez megerőltető edzőgyakorlatokat). De lehet, hogy éppen élénkítőszereket használ, esetleg drogot vagy alkoholt fogyaszt az illető.

A stressz, a napközben fel nem dolgozott problémák is gyakran állnak az inszomnia hátterében. Iskolai, munkahelyi, anyagi, párkapcsolati problémákra keresi az agy a megoldást (körbe-körbe járnak a gondolatok), és este, illetve éjjel a problémák felnagyítva köszönnek ránk. Megoldhatatlannak tűnnek, és elkergetik az alvást.

Legyen bármi is a háttérben, a lényeg, hogy az alvás folyamata zavart szenved, nem tudja „feladatát” ellátni, vagyis nem tudja a szervezetet se szellemi, se fizikai értelemben megújítani.

Mikor gyanakodjunk inszomniára?

  • A probléma a hét legalább négy napján jelentkezik.
  • Az elalvási idő meghaladja a fél órát.
  • Az alvást legalább három olyan ébredés szakítja meg, amikor tudatosul az ébrenlét.
  • A szükséges felkelést megelőzően legalább egy órával „kipattan a szem”.

Nőknél, idős embereknél gyakoribb a probléma.

Van megoldás az alvás zavaraira

A problémákkal a lehető leghamarabb érdemes szakemberhez fordulni. Kár hónapokat, éveket várni arra, hogy majd magától megváltozik a helyzet. Ahogyan otthoni módszerekkel sem érdemes próbálkozni, mert a helyzet állandósulhat (egyre zavaróbb tüneteket okozva), esetleg súlyosbodhat, és még nehezebb lesz majd a megfelelő módon kezelni. Megnyugtató viszont, hogy a megfelelő diagnózis felállítása után, szakember kontrollja mellett, az alvászavarok nagyon jó hatékonysággal kezelhetők!

Így tudsz majd aludni te is!

Életvezetés, gyógyszeres terápia vagy műtét

A szakember, a teljes körű kivizsgálás után (amely magában foglalhatja az alvásdiagnosztikai műszerekkel végzett egyéjszakás poliszomnográfiás alvásvizsgálatot alváslaboratóriumi körülmények között), az igazolt alvásbetegség ismeretében, minden esetben személyre szabott komplex terápiát fog javasolni, amely lehet akár életvezetési jellegű, vagy az elalvási szokások megváltoztatása – például aki elalvási nehézségekkel küzd, az írja át alvási-ébrenléti ciklusát, reggel keljen, este pedig feküdjön le korábban –, olykor már ez is enyhítheti a problémát. Emellett azonban szóba jöhet gyógyszeres terápia, esetleg légsínterápia is, ha a nyugtalan-töredezett alvás mögött egy olyan gyakori, a keringési és központi idegrendszert is megterhelő alvászavar áll, mint az alvási apnoé!


A vizsgálat során otthonos szobában tölthetik az éjszakát az alanyok.
A vizsgálat során otthonos szobában tölthetik az éjszakát az alanyok.
Forrás:
Kerepeczki Anna
A poliszomnográfiás vizsgálat megmutatja az alvás minőségét és mennyiségét,valamint lehetővé teszi valamennyi alvás közbeni élettani folyamat megfigyelését is.
A poliszomnográfiás vizsgálat megmutatja az alvás minőségét és mennyiségét,valamint lehetővé teszi valamennyi alvás közbeni élettani folyamat megfigyelését is.
Forrás:
somnocenter.hu

.