Vidám minták, mitikus lények, természetes anyagok és egyszerű szabások – a finn divatból és textilmintákból adunk ízelítőt fiatal tervezőkön keresztül.
Kiválasztottunk néhány friss vagy még ma is töretlenül népszerű, de nagy múltú márkát, hogy rajtuk keresztül hozzuk közelebb nyelvrokonaink stílusát – mert van finn divat a Mikulás ruháján túl. A skandináv stílus jegyei Finnországban is nagyon hangsúlyosak.
Ahogy a többi környező országban, úgy a finneknél is kiemelkedő szerep jut a természetnek, a múlt értékeinek és azok ápolásának, tiszteletének.
Ezek az irányelvek megjelennek a formatervezés és a divattervezés területén is, akár évtizedes múltra visszatekintő brandeket, akár fiatal tehetségeket vizsgálunk.
Ahogyan a lakberendezésben a sok fehér felülettel, ablakokkal szeretnék a zord időjárást és a rövid nappalokat ellensúlyozni, úgy a divatban a vidám mintákkal és mozgalmas grafikákkal próbálják elérni ugyanezt.
Ennek mentén jött létre az egyik finn ikon, az 1951-ben alapított Marimekko is. A Marimekko ötlete a kelmékkel foglalkozó cég tulajdonosának a felesége, Armi Ratia fejéből pattant ki, aki merész mintájú textileket álmodott. A vállalat aztán a mintáikon keresztül a divatipart is meghódította.
A Marimekko neve összeforrt azokkal a tervezőkkel, akik az évtizedek alatt rengeteg mintát alkottak, így biztosítva a cég töretlen hírnevét – a teljesség igénye nélkül: Vuokko Nurmesniemi, Helge Mether-Borgström, Peutti Rinta, és a több mint háromszáz tervet alkotó Fujiwo Ishimoto.
De abban, hogy a Marimekko kitört Finnország határai közül, és az egész világot meghódította, nagy szerepe volt az egyik amerikai first ladynek, név szerint Jacqueline Kennedynek.
Jackie egy alkalommal több ruhát is vásárolt a cégtől, ezt aztán a sajtó jól felkapta, mindenkivel megismertetve a Marimekko nevet.
A nyolcvanas években ugyan kisebb hullámvölgy adódott a cég életében, de a kilencvenes évektől kezdve a márka népszerűsége újra nő – pár éve például a svéd fast fashion óriással, a H&M-mel dobtak közös kollekciót piacra.
A „nagy öregek” mellett a mintatervezésben élen járnak a fiatal finn tehetségek is. Saana és Olli például egy fesztiválon ismerkedett meg, járni kezdtek, és aztán együtt vágtak bele a textiltervezés elsajátításába is. Így született meg végül a nevüket viselő brand, ami sajátos mintavilágú textileket kínál, a szaunakendőktől konyhai darabokon át a táskákig. A mintákban a finn mitikus világ jelenik meg.
A természetközeliség és a helyi értékek náluk is nagy szerephez jutnak, hiszen termékeiket a fenntarthatóság jegyében például európai kenderszövetből állítják elő.
De hozzájuk hasonló stílusú a Kauniste márka is, ami valójában több tervezőt fog össze. A kínálat náluk is széles, a grafikák pedig hamisítatlanul skandináv stílusúak.
Ahogyan már a Saana ja Olli példájából is látszik, a természetközeliség más módon is megjelenik a divatban:
Előszeretettel dolgoznak natúr anyagokkal.
A pamut és a gyapjú gyakran használt kelme. A természetes anyagok pedig letisztult formákkal párosulnak. A ruhák szinte puritán egyszerűséggel készülnek, ez mégsem egyenlő az unalmassal, csak éppen arról van szó, hogy a divatjuk előtérbe helyezi a funkciót és a praktikumot.
Ez a szemlélet jól látszik az egyik, világviszonylatban is legnépszerűbb divattervezőjük, Paola Ivana Suhonen darabjain. A Paola által tervezett, a finn kézműipari hagyományokat is ápoló Ivana Helsinki márka már évek óta New Yorkban prezentálja legújabb kollekcióit. A női és férfiruhák mellett a lakástextilek természetesen az Ivana Helsinki palettájából sem hiányozhatnak.
Az Ivana Helsinki divatház Moomin kollekciókat is tervez, amelyekkel a 2001-ben elhunyt Tove Jansson, Finnországban élő, de svéd anyanyelvű író és grafikus előtt tisztelegnek.
Tove Jansson találta ki Múmin-völgy lakóit, azokat a kis misztikus állatokat, akikről nem feledkezhetünk meg, ha a finn mintavilágot járjuk körbe.
Múmin-völgy lakói pedig ma már nemcsak mesekönyvekben, mesékben, de a legkülönfélébb használati tárgyakon is megjelennek Finnországban és Svédországban egyaránt.