Szlalomgyakorlat a kutyakakik között – Babakocsis anyukák tippjei nagyvárosi közlekedéshez

Szlalomgyakorlat a kutyakakik között – Babakocsis anyukák tippjei nagyvárosi közlekedéshez

Milyen akadályokat kell leküzdeniük azoknak az anyáknak, akik babakocsival vágnak neki a városi betondzsungelnek? És mit imádnak a babakocsikázásban a babakocsisok táborát erősítő mamák? Gyakorló anyukaként ennek jártam utána.

Állítólag az első babakocsit az 18. században építették, aztán az 1800-as évek végén a gazdagok körében vált kötelező kellékké, míg a 20. század tette széles körben elterjedté. Ma pedig már elképzelhetetlen egy gyerek érkezésére úgy készülni, hogy ne szereznénk be egy minimum százezres tételű járgányt a kicsi tologatásához. Bár ez az eszköz nagyban megkönnyíti a gyereknevelést, mégis számos kihívás elé állítja az édesanyákat. Őket kérdeztük most városi babakocsikázás témában.

Kezdjük talán a legnagyobb kihívással, a lépcsőkkel és padkákkal, amelyekből egy városi környezetben akad bőven. Az még érthető, hogy nem lehet ezeket mindenhol kiküszöbölni, de hogy az olyan helyeken sem, amik kifejezetten kisgyerekeseknek készültek? Erről Dóra (37) mesélt, aki 23 hetes terhes, és a kétéves Cserne anyukája:

Vicces, hogy még a gyerekorvosnál sem lehet megúszni a lépcsőzést, és a gyerekorvoshoz legközelebbi patikába bejutni is egy összetett fitneszgyakorlat.

Aztán a következő szintű pályán jönnek a metrós mozgólépcsők, de szerencsére a mamáknak van ehhez is egy tippjük: Felszállás előtt kérjük meg a mögöttünk lévő utast, tartson pár lépcső távolságot, ne lépjen közvetlenül utánunk a mozgólépcsőre, mert nem biztos, hogy elsőre menni fog a mutatvány. A 4-es metró ilyen szempontból nagyon üdítő kivétel, hiszen minden megállójában van lift, így babakocsival az is jól használható.

„A Combino babakocsi-tárolójában pedig akár három babakocsi is elfér, ha ügyesen tetriszezünk” – mutat rá Dóra.

A budapesti ebtulajdonosok nagy részét jellemzi, hogy a kutyakakik okozta babakocsis szlalomgyakorlatra két anyuka is felhívta a figyelmemet a cikk kapcsán.

„Figyelj oda, hogy mibe tolod bele! Andi (30), a 4 hónapos Dávid mamája int mindenkit, és mint aki közel lakik a Nyugatihoz, egy másik problémára is rávilágít:

– A Nyugatinál például nagy kerülőt kell tennem ahhoz, ha szeretnék egyik oldalról a másikra eljutni babakocsival” – de ugyanez a helyzet például a Blahával is, és napestig sorolhatnánk.

A zebrák mellett problémát okozhatnak a szűk üzletek és azok ajtajai is, de egy tapasztalt babakocsis felfedezi a számára kényelmes helyeket. „A pesti piacokon nem lehetetlen babakocsit tolni. Például a Rákóczi téri csarnok kifejezetten babakocsibarát hely” – osztja meg velünk a tapasztalatát Dóra, amit Andi ezzel egészít ki: „Ráadásul bevásárlás közben jól megpakolhatom a babakocsi alsó részét, ami megkönnyíti a cipekedést.”

Tippek az ügyes babakocsizáshoz

Forrás:
iStock

  • Dóra (37), Cserne (2): „Ha a tömegközlekedést használjuk, előbb induljunk el, mint ahogy kiszámíthatóan odaérnénk, ahová szeretnénk. Esélyes, hogy egy-két járatot el kell engednünk, mire jön egy alacsony padlós busz.”
  • Kata (35), Milán (9): „Tuti tippem nincs, talán csak annyi, hogy ha lehet, könnyű legyen, úgysem lehet a cipelést megúszni.”
  • Andi (30), Dávid (4 hónapos): „Sétálj sokat, mert egy idő után kiismered majd az úthibákat, a padkákat, megtalálod a kellemes utcákat, és egyre határozottabban tudsz közlekedni, így kevésbé lesz stresszes a városi babakocsizás.”
  • Eszter (34), Luca Sára (3), Samu (1 hét): „Érdemes beszerezni egy olyan praktikus babakocsira akasztható tárolót, amibe azokat az apróságokat tudod tenni, amikre általában sűrűn szükséged van (mobiltelefon, pénztárca, kulacs, papírzsepi, törlőkendő), mert itt mindig kéznél vannak, és nem kell minden alkalommal előkotorni a táska mélyéről.”

Szóval nem lehetetlen a babakocsis létezés egy olyan városban sem, mint Budapest, de mégis hogyan válasszunk babakocsit? Az anyukáknak ehhez is voltak ötleteik!

Ronda, de praktikus

Dóra egyből egy érdekes szempontot említett, amit persze nem sokan vesznek figyelembe babakocsi-vásárláskor, pedig sokszor szerencsés lenne. Dóráék a harmadikon laknak egy lift nélküli házban. A babakocsit nem akarták fel-le cipelni, ezért úgy gondolták, lent tartják majd a bringák mellett. „A lopás megakadályozása miatt nem akartunk túl csábító darabot venni – ecseteli Dóra a választás kissé szokatlan szempontját, amit még a következővel egészít ki:

A belvárosiaknak érdemes masszív, széles kerekű modellt választaniuk az üvegszilánkok és kátyúk miatt.

Csukd össze!

A gyorsan, egyszerűen és kicsire csukhatóság is nagyon fontos egy babakocsinál. Adódhat olyan helyzet, amikor például a vonaton vagy egy étteremben másképpen nem fér el a kocsi, és össze kell csukni.

Könnyen irányítható

A könnyen irányíthatóság kulcsa a bolygósítható kerék, így aki nem szeretné kanyarodáskor a hátsó kerekekre billenteni a kocsit, az válasszon ilyen kerekű modellt.

Nagy kerekek

Azt hihetnénk, hogy a nagy kerekű kocsikra csak vidéken van szükség, pedig ez nem igaz. „Olyan kocsit szerettünk volna, ami dinamikus, könnyen tolható és irányítható, akár a közeli kavicsos parkban is, így végül egy felfújható kerekű kocsira esett a választásunk” – mesélte Eszter (34), aki a hároméves Luca Sára és az egyhetes Samu anyukája.

Erre is, arra is

Andinak a babakocsi kiválasztásakor volt egy fontos szempontja: „A baba felém is tudjon nézni, de háttal is utazhasson” – ma már több megfordítható ülésrésszel felszerelt darab is található a piacon.

Dönthető

Fontos, hogy a mózeskosár elhagyása után olyan sportkocsit válasszunk, aminek „teljesen ledönthető a háttámlája, így akár aludni is tud benne a gyerek, ha úgy alakul” – hívta fel a figyelmünket Eszter.

Elengedhetetlen kiegészítők

Az olyan kiegészítők, mint a bundazsák, a babakocsitáska, vagy nagyobb tesó estén a testvérfellépő szintén elengedhetetlenek a kocsi kiválasztásánál, hiszen később nagyban megkönnyíthetik a mindennapokat.

Hogy miért jó hordozóval közlekedni, arról itt olvashattok.