A kényelem mellett megvan, miért éri meg online vásárolni

A kényelem mellett megvan, miért éri meg online vásárolni

Mi, nők szeretünk vásárolni, azt hiszem, ezt nyugodtan kijelenthetjük. Karácsony előtt meg pláne sok-sok ajándékot kell beszereznünk. Vásárolni azonban nemcsak boltban lehet, ma már egyre gyakrabban választjuk helyette az online rendelést. Időt, energiát spórolhatunk meg, földrajzi kötöttségek nélkül vásárolhatunk, akár éjjel is. Ez szuper, de mire kell figyelnünk, milyen jogaink vannak, mit tehetünk és mit nem online vásárlás esetén? Segítek az eligazodásban.

Az a jó hír, hogy akár interneten, akár telefonon rendelünk árut (ez az ún. távollévők között kötött szerződés), a jogszabály fokozott fogyasztói védelemben részesít bennünket. Miért is? Mert ebben az esetben nem a mindennapi életben általában szokásos módon történik a vásárlás, nem arról van szó, hogy bemegyünk egy boltba és ott a megtekintett, jól megnézett, akár felpróbált árut vesszük meg.

Internetes vásárlás esetén egy képet ugyan láthatunk a termékről, de azt személyesen nem tudtuk megvizsgálni, nem érezzük az anyagát.

Hányszor előfordult már velem is, hogy olyan jól állt a modell alkatú lányon a képen az a felső, aztán amikor én felpróbáltam, hát…

Védd magad, tájékozódj!

Hogy mit is jelent a fokozott fogyasztói védelem? Egyrészt azt, hogy a vonatkozó jogszabály szerint a vállalkozásnak sok dologról tájékoztatni kell bennünket a szerződés megkötése előtt.

Célszerű olyan webshopban vásárolni, ahol a részletes ügyféltájékoztató is fenn van az oldalon. Ezt ajánlatos el is olvasni legalább az első vásárlás előtt, hogy tudjuk, kitől veszünk árut vagy rendelünk szolgáltatást, összesen mennyit kell fizetnünk, hogyan lesz a kiszállítás, hol tudunk reklamálni, stb. Jó tudni azt is, hogy nem vagyunk kötelesek megfizetni azt a járulékos költséget, amelyről a vállalkozás nem tájékoztatott bennünket.

Csak úgy simán meggondolhatod magad

Ami az internetes vásárlásoknál növelheti a bizalmat az az, hogy a jogszabály elállási jogot biztosít számunkra. Céges vásárlókra, illetve a magánszemély eladókra viszont ez már nem áll fenn.

Egyáltalán nem kell megindokolni, hogy a terméket miért szeretnénk visszaadni. Nem kell, hogy a termék rossz, hibás, törött, szakadt legyen, egyszerűen elállhatunk a szerződéstől és kész, csupán azért is, mert az áru nem tetszik.

Az elállási jogban az is jó, hogy internetes vásárlás esetén a kereskedőnek vissza kell adnia az általunk kifizetett pénzt. Itt nincs alkudozás, hogy inkább leszállítja az árat vagy cserét ajánl fel, egyértelmű a helyzet: a pénzt vissza kell fizetnie. Bolti vásárlás esetén nem gondolhatjuk meg magunkat ilyen könnyen, mindenképp bonyolultabb a szavatossági, garanciális jogainkat érvényesíteni.

Forrás:
iStock

Nagyon fontos azonban tisztázni, hogy nem minden áru esetén élhetünk az elállási joggal. A jogszabályban teljesen érthető okokból vannak kivételek: pl. olyan árut nem küldhetünk vissza, amit a vállalkozás kifejezetten a mi kérésünkre állított elő, személyünkre szabott (pl. méretre szabott öltöny, olyan póló, amelyre gyermekünk arcképét nyomtatták). Nem küldhetjük vissza a romlandó élelmiszert sem, vagy felbontás után higiéniai okokból pl. a fogkefét. Ugyancsak nem élhetünk az elállási joggal, ha lezárt csomagolású CD-t, DVD-t, szoftverjátékot vettünk és a zárt csomagolást felbontottuk.

Kérdéses lehet az, hogy mennyire próbálhatjuk ki a terméket elállás, visszaküldés előtt. Természetesen megvizsgálhatjuk az árut, kicsomagolhatjuk a dobozból, e nélkül nem is tudunk meggyőződni arról, hogy azt kaptuk-e, amit akartunk (kivéve a fent említett eseteket, mikor a zárt csomagolású termék felbontása az elállási jogunk elvesztéséhez vezet). De fontos tudni, hogy a jogszabály szerint a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért mi vagyunk a felelősek.

Az elállási jog gyakorlására a termék átvételétől számított 14 napunk van.

A kivételek erősítik a szabályt

Ha a vállalkozó az elállási jogra vonatkozó tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget, az elállási vagy felmondási határidő 12 hónappal meghosszabbodik.

Elállási szándékunkat célszerű írásban, postai úton (tértivevényes küldeményként feladva) vagy a webshop honlapján feltüntetett e-mail címre elküldeni, mert nekünk kell bizonyítani, hogy megtettük ezt a nyilatkozatot. Van erre formanyomtatvány a jogszabályban, de egyáltalán nem szükséges ezt alkalmazni, a webshop sem írhatja elő, hogy csak és kizárólag az így benyújtott nyilatkozatot fogadja el.

Elállás esetén kölcsönös elszámolás következik.

Legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 napon belül vissza kell küldenünk vagy vinnünk az árut, a vállalkozás pedig köteles az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül visszatéríteni az általunk kifizetett teljes összeget.

Itt persze kérdésként merülhet fel, hogy melyik legyen előbb. Az az általános gyakorlat – és a jogszabály is ezt támasztja alá –, hogy a kereskedő csak akkor fizeti vissza a pénzünket, ha visszaszolgáltattuk az árut vagy kétséget kizáróan igazoltuk, hogy visszaküldésről intézkedtünk.

A fentiekben nem szóltam az online rendelt szolgáltatásokról, a termékbemutatón vásárolt termékekről, néhány kivétellel azokra is javarészt ezek a szabályok érvényesek.