Egyéb kategória

Megnéztem azt a magyar filmet, amelyik mindent vitt tavaly – Egy lépésre a Golden Globe-tól

Van egy magyar film, ami mindent vitt tavaly. Szinte kivétel nélkül elismerően méltatták a kritikusok, rengetegen váltottak rá jegyet, és olyan visszhangja van nemzetközi szinten is, hogy más rendezők sírva könyörögnek a receptért. Ja, hogy így is lehet? Innen, a ZS-kategóriás romkomok hazájából eljutni a legnagyobbak közé? A Saul fiának nem lehet elég magasra tenni a lécet. Egy lépésre vagyunk attól, hogy olyan történjen, ami magyar filmmel még soha.
vous - 2016.01.10.
Megnéztem azt a magyar filmet, amelyik mindent vitt tavaly – Egy lépésre a Golden Globe-tól

Ha legalább minimális szinten képben vagytok a hazai filmgyártással, észrevehettétek, az utóbbi két évben beindult valami. Már nem egyértelmű, hogy gagyiságra fizetsz be, ha beülsz egy magyar filmre. Nem kell kényszeredetten nevetni egy-egy olcsó poénon, nyugdíjba küldhetjük Fenyő Ivánt és Csányi Sándort, hiszen végre nem kizárólag romantikus vígjáték kategóriában születnek alkotások.

Csak hogy pár példát említsek, az elmúlt időszakban kiemelkedő volt a Fehér isten, egy generáció ismert magára a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlanban, és mosolyogva álltunk fel a Liza, a rókatündér után.

De a legjobb dolog, ami a hazai filmiparral történhetett, az egyértelműen a Saul fia.

Biztos vagyok benne, ti is belefutottatok pár kritikába vagy legalább hallottátok, hogy van az a holokausztos film, amit meg kéne nézni… Mivel már azt is megírták róla, amit még a rendező sem tudott, nem akarok önjelölt filmkritikus szerepében tetszelegve mélyre menő elemzésekbe bonyolódni.

A cikkem apropója nem más, mint hogy ma este rendezik Los Angelesben a Golden Globe-díj-átadó ceremóniát, ahol Nemes Jeles László Saul fia című filmjéért is izgulhatunk a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában.

Hatvanöt éve létezik ez a kategória a Golden Globe-on, eddig még csak két magyar film kapott jelölést, mindkettőt Szabó István rendezte: 1985-ben a Redl ezredes volt a legjobb öt között, három évvel később pedig a Hanussen. A díjat végül egyik sem kapta meg. Talán ma megtörik a jég?

Én az itthoni premier után elsők közt néztem meg a filmet, nem csak a hype miatt érdekelt, éreztem, ez ütni fog. Jó hangulatban elfoglaltuk a helyünket a Toldiban, barátnőm unszolására még popcornt is vettem, pedig nem szokásom.

Akkor még nem sejtettem, hogy 10 perc után egy falat se fog lemenni a torkomon.

Úgy volt zseniális, hogy végig borzasztóan éreztem magam. Amikor kijöttünk a vetítés után, csak kábán bambultam. Kerestem a szavakat. Annyira lejöttünk az életről, hogy inkább mindenki hazament, nem akartunk már semmit csinálni. Csak feldolgozni, amit láttunk.

Ez már több mint fél éve történt. És most itt állunk a legnagyobb elismerések kapujában. De hogy vezetett az út idáig?

Forrás:
image.net

A film sikersorozata még májusban, a cannes-i filmfesztiválon kezdődött. Nemes Jeles elsőfilmesként szerepelhetett a versenyszekcióban, és már a fesztivál elején akkorát robbantott a Saullal, hogy meg is nyerte a zsűri nagydíját. Azt hiszem, erre mondják, hogy erős kezdés.

Nagyon ritka dolog, hogy egy rendező első filmjét beválasztják a hivatalos versenyprogramba, de még ritkább, hogy ekkora lelkesedéssel fogadják.

– írta akkor a Desert News.

A legnagyobb filmforgalmazók az Atlanti-óceán mindkét partján a repertoárjukban akarják majd tudni ezt a filmet, különösen ha bezsebel egy vagy két díjat Cannes-ban.

– jelezte előre a Hollywood Reporter.

Nemes Jeles László olyan dolgot mutat meg, amiről azt hittük eddig, hogy képtelenség filmben megmutatni: a kivégzőtábort, egy halálgyárat működés közben.

– jelent meg a The New York Times hasábjain. A The Guardian kritikájában a legtöbb, azaz 5 csillaggal jutalmazta az alkotást. Ahogy írták:

kiemelkedő, elsöprő, felperzselő film Auschwitz gonoszságáról.

A Variety „rémisztően zseniálisnak” titulálta a filmet:

A Saul fia borzalmas holokausztdráma, ami olyan nyomasztóan és kompromisszummentesen mutatja be a már sokszor ábrázolt témát, ahogyan azt még soha senki nem tette.

Sipos Gábor, Nemes László, Clara Royer, Rohrig Géza, Urs Rechn, Molnár Levente és Amitai Kedar a film bemutatása után a cannes-i filmfesztiválon

Sipos Gábor, Nemes László, Clara Royer, Rohrig Géza, Urs Rechn, Molnár Levente és Amitai Kedar a film bemutatása után a cannes-i filmfesztiválon
Forrás:
AFP/Europress Fotóügynökség

A Screen Daily szerint:

Nemes meggyőző, meglepően magabiztos bemutatkozása szívszorongató, elidegenítő, zavarba ejtő ugyan, de a moziélmény feloldozást nyújt.

A cannes-i zsűri tagja volt Sophie Marceau, francia színésznő is, aki a film vetítése után azt mondta:

A Saul fia lenyűgöző film, soha nem láttam még ilyet.

Sienna Miller színésznő, a zsűri másik tagja, úgy érezte, abban a világban van, amiben a Saul fia játszódik, nagyon megrázta, amit látott. Hatalmas teljesítménynek nevezte egy elsőfilmhez képest.

De nem állt meg ennyinél a díjeső, Zágrábban fődíjat, Szarajevóban különdíjat, Stockholmban a legjobb rendezőnek járó elismerést, míg Chalons-Champagne-ban rendezői díjat kapott a film. Amerikai lapok szinte kivétel nélkül beválogatták az év legjobbjai közé, a híres Brit Filmintézet lapja, a Sight&Sound szerint az év 20 legjobb filmje között a 8. helyet foglalja el a Saul fia.

Forrás:
image.net

Az Arany Glóbuszért ma olyan filmek szállnak még versenybe, mint a chilei The Club, a belga Legújabb testamentum, az orosz The Fencer vagy a török–francia Mustang. Talán az utóbbitól kell leginkább tartani, ha hihetünk a szakértőknek.

Szóval ma be kell gyűjteni azt a glóbuszt, hogy hátradőlve várhassuk február végén az Oscar-gálát.

Hiszen ha nem mondtam volna még, ott is a legjobb kilenc között vagyunk, és nemsokára kiderül, meglesz-e a top 5. Elképesztő, ugye?

Remélem, együtt szurkolunk ma éjszaka, és holnap fáradtan, de annál boldogabban mesélhetjük mindenkinek: igen, megvan. Golden Globe-díjas a Saul fia. Így legyen!

Ajánlott cikkek