Egyetlen módszert kell megtanulnotok a boldog párkapcsolatért

Egyetlen módszert kell megtanulnotok a boldog párkapcsolatért

A férfi-nő kapcsolatok egyik leggyakoribb konfliktusforrása, ha nem tanultak meg elég pontosan kommunikálni egymással, így gyakran félreértik egymást, vagy elbeszélnek egymás mellett. Ugye ez nektek is ismerős? Az ilyen konfliktusok felesleges feszültségekhez és veszekedésekhez vezethetnek, melyeket elkerülhetünk egy kevéssé ismert, de annál hatásosabb módszerrel. Ezt mutatjuk most meg nektek!

Hosszabb időt együtt töltött pároknál is megfigyelhető, hogy gyakran nem értik meg egymást, mert nem fordítottak elég energiát arra, hogy megtanulják, kinek mi mit jelent, vagy mert alapvetésnek gondolják saját jelentésrendszerüket. Hogy ki mit akar kifejezni egy adott mondattal, vagy akár szóval, részben annak a kérdése is, hogy hogyan szocializálódott, a környezetében ki mit értett rajta, s ez bizony akár családonként is eltérő lehet.

Az ilyen kommunikációs eltérések áthidalására fejlesztette ki Marshall Rosenberg amerikai pszichológus a módszerét, melyet erőszakmentes kommunikációnak (EMK) nevezett el. Mint ahogy a neve is mutatja, ez a modell lehetővé teszi, hogy minél őszintébben, egyértelműbben és a másik fél számára a lehető legfájdalommentesebben adjuk egymás tudtára problémáinkat. Alkalmazásával nemcsak mindennapi konfliktusokat oldhattok meg könnyedén, hanem komoly vitákat és felesleges sértődéseket spórolhattok meg mindkettőtök számára.

Forrás:
iStock

A módszer egyébként négy egyszerű és gyorsan megjegyezhető elemből áll, amit azonban nem is olyan könnyű alkalmazni, mint első ránézésre hinnénk. Hoztunk is egy konkrét példát, ami biztos, hogy számotokra is ismerős lesz, és amin be tudjuk mutatni az EMK-t.

Az alaphelyzet: egy hosszú és rosszul alakult nap után hazaérve elpanaszoljátok a párotoknak, hogy mik történtek veletek aznap, ezt viszont olyan stílusban sikerül elmondanotok, hogy ő úgy érzi, rögtön megoldásokat kell adnia a problémákra. Tehát együttérzés és a szeretete kimutatása helyett elkezdi sorolni, hogy mit csinálhattatok volna másképp, ez nektek pedig már az utolsó csepp aznap a pohárban.

1. Megfigyelés

Az első és egyben egyik legfontosabb lépés az adott szituációt, esetleg konfliktust a lehető legpontosabban, legobjektívebben megfogalmazni. Fontos, hogy ebben a részben ne ítélkezzetek, és ne fogalmazzatok meg érzelmeket sem, amiket az adott helyzet kiváltott. A fenti szituáció esetében például fontos megfogalmazni, hogy rossz napotok volt, és mikor elpanaszoltátok, hogy miért, ő támogatás helyett megoldási stratégiákat zúdított a fejetekre.

2. Érzés

A második, hogy elmondjátok, hogy érzitek magatokat a történtekkel kapcsolatban, bár azt érzékelni fogjátok, hogy ez a rész az esetek nagy részében a legnehezebb, ugyanis érzéseinket szinte kivétel nélkül pontatlanul fogalmazzuk meg. Csak egy példa: a „jól” vagy „rosszul vagyok” a lehető legpontatlanabb kifejezések közé tartozik, hiszen ezekből a másik csak egy nagyon homályos képet kap arról, hogyan érezzük magunkat. Használjuk ki a magyar nyelv adta tág lehetőségeket, és a „jól” helyett mondjuk inkább legközelebb, hogy „nyugodtan”, „kipihenten”, „büszkén”, „felszabadultan”. Például az általunk felvázolt helyzetben fontos tudatni a másikkal, hogy csalódottnak és magányosnak érzitek magatokat.

3. Szükségletek

Fontos, hogy szavakba tudjuk önteni, mire van, vagy lett volna szükségünk. Ez persze azzal is jár, hogy tisztában kell lennünk a tényleges szükségleteinkkel, ami megint nem is olyan könnyű kérdés. A fenti esetben meg kell tudnotok fogalmazni, hogy egy rosszul elsült nap után együttérzésre és támogatásra lett volna szükségetek.

4. Kérés

Az utolsó állomás az első három elem alapján egy kérés megfogalmazása a másikhoz, melynek betartásával a jövőben megúszhatjátok a hasonló problémákat.

Például az előző szituációhoz kapcsolódva az lehet a kérésetek, hogy ne próbáljon helyettetek rögtön mindent megoldani, mert ezáltal azt érezteti veletek, hogy nem vagytok elég önállóak, hagyja meg nektek ezt a feladatot, de mutassa meg, hogy mellettetek áll, támogat, és együttérez veletek még a legrosszabb pillanatokban is.

Miután az egyik fél sikeresen megfogalmazta a problémáját, érdemes a másiknak is kipróbálnia a módszert, akkor is, ha esetleg ő okozta a konfliktust, így ti is könnyebben megérthetitek, hogy mit miért csinált, és egy kis szerencsével a jövőben nem futtok bele ugyanazokba a problémákba.