Kipróbáltam a lehetetlent: elárulom, mi történt a testemmel 3 nap léböjt után

Kipróbáltam a lehetetlent: elárulom, mi történt a testemmel 3 nap léböjt után

Ha böjtről van szó, akkor csak kétfajta vélemény létezik: az egyik csoport azt gondolja, ez hülyeség, a másik pedig foggal-körömmel küzd érte, hogy márpedig ez jó és egészséges. De kinek van igaza? Lehet, hogy egyiküknek sem? Megpróbáltam választ kapni a kérdésekre.

Az első két nap a tervezésről szólt

Egy hét húsmentesség után újabb VOUS-kihívásba vágtam bele, háromnapos léböjtre vetemedtem. Persze nem esztelenül vágtam bele: utánanéztem, mit és hogyan kell csinálni. Az első két nap csak a tervezésről és a rávezetésről szólt.

Vagyis elterveztem, mit és mikor fogok fogyasztani, illetve fokozatosan csökkentettem a napi ételadagjaimat. Aztán a harmadik napon belevágtam a lehetetlenbe: gyakorlatilag semmilyen szilárd dolgot nem vittem be a szervezetembe, csakis folyékony állagút.

A menüm leginkább gyümölcs- és zöldségturmixokból, ízesített vízből, teákból és frissen facsart levekből állt. Arról, hogy hogyan vészeltem át ezt a két napot, majd a későbbiekben ejtek szót. De nézzétek csak, többek között ilyen finomságokat is iszogattam:

Mit mond a szakértő?

Dobák Zita dietetikust és okleveles táplálkozástudományi szakembert kérdeztem ki a témával kapcsolatban. Mert bizony a különböző diétákhoz hasonlóan itt is vannak típushibák, melyekbe a legtöbb ember beleesik. Kíváncsi voltam, melyek ezek.

Dobák Zita dietetikus, okleveles táplálkozástudományi szakember

„Fontos feladatom a dietetikai tanácsadás és prevenció, vagyis az egyénre szabott korszerű, kiegyensúlyozott táplálkozás megismertetése az egészségügyben és azon kívül a népesség széles rétegében. Legyen az egészséges gyermek, felnőtt vagy idős ember, ételallergiás, túlsúlyos, cukorbeteg vagy más, táplálkozással összefüggő betegségben szenvedő.”

A léböjt nem fogyókúra!

„A leggyakoribb probléma, amibe majdnem mindenki beleesik, az a böjtölés fogalmának téves értelmezése, miszerint a böjtölés megtisztítja a szervezetet és eltávolítja a méreganyagokat. Éppen ellenkezőleg, mivel a böjt a táplálék teljes vagy részleges elhagyásával jár, így a szervezetben olyan, az egészségre káros anyagcsere-folyamatok zajlanak, amelyek megterhelik a vesét” – mondja a szakértő.

„A legtöbben anyagcsere-fokozás céljából szeretnék elkezdeni a léböjtkúrát, hogy a fogyókúra még gyorsabban elindulhasson, de sajnos a jojóeffektus itt is közbeszól. Sőt, van, hogy a páciensre a kiindulási tömegéhez képest még nagyobb súly kúszik vissza.

Sok esetben nem készülnek fel a nem evés időszakára, és egyik napról a másikra kezdik el a méregtelenítést.

Alultápláltsághoz is vezethet

Ha valaki sűrűn hajt végre léböjtöt, annak súlyos következményei lehetnek. Dobák Zita elárulta, hogy gyakori alkalmazása alultápláltsághoz vezethet, vagy a már kialakult kóros tápláltsági állapotot tovább súlyosbíthatja.

Esetenként az is előfordulhat, hogy nem megfelelő körülmények miatt a léböjtkúrák hatástalanná válnak.

Egészségügyi problémával rendelkezők számára (pl. daganatos betegek, cukorbetegek, vesebetegségben szenvedők) pedig kifejezetten károsak a nagyon alacsony energiatartalmú léböjtkúrák” – tette hozzá a szakértő, aki megosztotta velem a legfontosabb alapszabályokat a léböjt ideje alatt.

A legfontosabb alapszabályok a léböjt ideje alatt:

Forrás:
Foodiesfeed, Pexels, Flickr/martinak, Németh Melinda
  • Egyeztessetek a kezelőorvosotokkal, dietetikusotokkal, mielőtt megkezdenétek a böjtöt!
  • Hangolódjatok rá a léböjtre és válasszatok ki egy olyan időszakot, amikor ki tudtok lépni a mindennapok nehézségei alól és nyugodt körülményeket tudtok magatok köré teremteni (mobiltelefon mellőzése, munkamentes időszak, friss levegő és pihentető környezet stb.)!

Gyerekek ne léböjtöljenek!

Arra is kíváncsi voltam, vajon mi a helyzet a gyerekekkel. Nekik szabad ilyen kúrát folytatniuk? A szakértő szerint a gyermekek esetében kifejezetten ártalmasnak ítélik a léböjtkúrákat. „A táplálékokat nagyon megszorító, tiltó gyógyböjtök gyermekek esetében fejlődés-, növekedésbeli elmaradáshoz, alultápláltsághoz és esetenként halálhoz vezethetnek” – mondta.

Abban is megerősített, hogy a léböjtre rá kell készülni, tervezést igényel a böjtölőtől. „Javasolt előre megtervezni a léböjt napját és fokozatosan csökkenteni a napi energiabevitelt körülbelül 2-3 nappal a böjtöt megelőzően. Utána pedig kellő gondot kell fordítani a mindennapi életbe való visszavezetésre.

Nehéz megmondani, hogy valójában mennyi az ideális időtartam, hiszen a kalóriamegvonással már egy nap alatt is fejfájás, szédülés, ingerlékenység, aluszékonyság, fokozott izzadás, dühkitörés és sírásra való hajlam jelentkezhet. Az agy működéséhez feltétlenül szükséges szénhidrát hiánya miatt agresszívekké válhatunk és csökken a koncentrációs képességünk” – tette hozzá Zita.

Kiderült számomra az is, hogy „általában a léböjtök alkalmával csak a zöldségleves leszűrt leve, zöldségfőzetek, gyógyteák, szénsavmentes víz a megengedett.”

Felejtsétek el a kávét!

Néha a fenti lista kiegészül még gyümölcslevekkel, kávés beöntésekkel. „A levesek közül fogyaszthatók a zöldséglevesek átszűrt formában, ugyanakkor a tejszínes krémlevesek, gyümölcslevesek nem ajánlottak. A teák közül mindenféle típus fogyasztható: gyógyteák, zöld teák, gyümölcsteák stb.

Kávé legtöbb esetben nem javasolt sem tejjel, sem üresen fogyasztva a léböjt ideje alatt.

Többféle kúratípus ismert:

  • Buchinger-Lützner-féle gyógyböjt
  • Mayr-kúra
  • Hildegard-böjt
  • Moermann-Breuss-kúra
  • Airola-féle léböjtkúra
  • Melius-kúra
  • Gerson-terápia
  • Kelley-Gonzalez-terápia

Ti tudtátok, hogy ennyiféle van?

Az intenzív sportot mellőzzétek!

Természetesen az is érdekelt, hogy lehet-e fogyni a léböjt ideje alatt. A válasz így hangzott: „Általában igen, fogyást tapasztalhatunk.

Viszont a léböjt végeztével ezek az elveszett kilók hamar visszakerülnek a testünkre. Nem ez a tartós fogyás titka.

A szakértő a rendszeres léböjtkúrát nem javasolja senki számára, mert „az anyagcsere-folyamatokat teljesen felborítja. A gyakori böjttel csak az elhízásra való hajlamot erősítjük, illetve a gyakori alkalmazása alultápláltsághoz vezethet.”

Már csak egy kérdésetek maradt nektek is, ugye? Mi a helyzet a sporttal és a mozgással?

„A csoportos böjt alkalmával előfordulnak kevésbé intenzív mozgásformák, például gyaloglás, túrázás, de ezeket általában nem javasoljuk a szigorú léböjt idejére” – válaszolta a dietetikus.

Mi történt velem a léböjt során?

Tudom, tudom, három nap nem a világ, de higgyétek el, éreztem változást, úgyhogy, mint ígértem, jöjjön a konklúzió:

  • A bőröm kitisztult és sokkal hidratáltabbnak érzem az amúgy is vízhiányos bőröm
  • Tisztábbnak és könnyebbnek érzem magam
  • Fogytam 3 kilót (ami persze, mint Zita is mondta, rögtön visszaugrott)
  • Gyengének éreztem magam és hisztisnek
  • Folyton álmos voltam (bár mindig az vagyok :D)

Hogy kipróbálnám-e mégegyszer? Biztos, hogy nem! Folyton csak a finomságokon járt az eszem. Ti kipróbálnátok?