Először a karrierjét tervezte újra, aztán mások leselejtezett ruháit

Először a karrierjét tervezte újra, aztán mások leselejtezett ruháit

Majoros Zita egész élete az újratervezés körül forog. A Printa ötletgazdájának karrierje akkor indult be igazán, amikor egy kirúgás miatt át kellett gondolnia addigi karrierjét. Sikeres vállalkozásában újrahasznosított anyagokból tervez ruhát – nem kis sikerrel. Saját elmondása szerint folyamatosan azon jár az esze, hogy miként kelhetne új életre valami, ami az addigi funkcióját már nem tudja többé betölteni.

A hetedik kerületben lévő Printa egyike azoknak a helyeknek, amik nélkül Budapest nem lenne az, ami. A kávézóként, műhelyként és üzletként is funkcionáló hely a belvárosi élet egyik központi kreatív tere.

Kirúgástól a sikeres önálló vállalkozásig

Zita a Magyar Képzőművészeti Egyetem elvégzése után art directorként kezdett dolgozni egy reklámügynökségnél.

A képgrafika szak elvégzése után ez volt az első munkám. Hamar kiderült számomra, hogy nekem nem való ez a szakma – és arra sem vagyok alkalmas, hogy bárki alkalmazottja legyek.

Zita és az ügynökség útjai hamar elváltak, ugyanis rövid időn belül kirúgták. Amit mások kudarcnak éltek volna meg, az számára csak kezdőlöket volt a sikerhez. A vállalkozói lét már korábban is tetszett neki, amikor szabadúszó tervezőként dolgozott – így rájött, hogy ezt az irányt akarja inkább követni.

Először egy kis grafikai stúdiót nyitott a Kertész utcában, majd ebből nőtte ki magát a Printa, amely kávézóként, galériaként, szitaműhelyként és dizájnboltként is funkcionál.

Forrás:
Molnár Anikó

Személyes missziótól valami nagyobbig

A tervezés során két szempontot vett figyelembe: hogy milyen termékekre tudná a grafikáit ráapplikálni, és hogy milyen anyagokból dolgozhat.

Magánemberként is nagyon fontos számomra a fenntarthatóság – ezt pedig tervezőként is szem előtt akartam tartani. Nem gondoltam, hogy a világnak szüksége lenne még egy márkára, ami új anyagokkal dolgozik, és ezáltal csak a túltermeléshez ad hozzá.

Elsőként táskákat készített használt bőrkabátokból, mert mint mondja, a bőr az egyik legstrapabíróbb anyag, mégis kiselejtezik az emberek, ha kiment a fazonja a divatból. Az évek során egyre több újrahasznosított darabot készítettek, így eljött a pont, amikor saját brandet kellett létrehozniuk ezeknek a daraboknak.

Forrás:
Molnár Anikó

Kabát újrahasznosított siklóernyőből, hátizsák vitorlából

A márkanév szinte adta magát: AWARE – azaz tudatában lenni valaminek, méghozzá csupa nagybetűvel, hiszen ez fontos. A környezettudatos, ökokollekció tervezési folyamata teljesen eltér a klasszikus értelemben vett ruhatervezéstől.

Mi abból indulunk ki, hogy mi áll a rendelkezésünkre. Más márkáknál a dizájnerek megálmodnak valamit, és ahhoz gyártatják le a szöveteket – mi viszont a már meglévő anyagokat kell hogy újragondoljuk. A használni kívánt anyaghoz kell alkalmazkodnunk az ötletekkel és a modellekkel.

Forrás:
Molnár Anikó

Anyagbeszerzés szempontjából Magyarország szerencsés helynek számít, ugyanis Nyugatról elképesztő mennyiségű használt ruha érkezik hazánkba. Emellett bolhapiacokról, üzemek maradékaiból is dolgoznak. Sokszor olyan textileket is felhasználnak, amelyek eredetileg nem ruhaként funkcionáltak. Így lesz például széldzseki siklóernyőből vagy épp hátizsák vitorlából.

Ha például egy gyár leselejtez egy textilt, mert meghúzódott benne egy szál, akkor mi átvesszük az anyagot, és a hibát tudatosan használjuk a tervezésnél. Ha mondjuk a szálhúzás épp középre kerül egy felsőnél, akkor az akár díszítőelemként is szolgálhat. Egy kis tudatossággal tényleg mindent fel lehet használni!

Az adott anyagok miatt a legnagyobb kihívás a kollekciók sorozatgyártása. Nincs két 100%-ig egyforma darab, de minimális eltérések és módosítások mellet akár több száz darabot is le tudnak gyártani, ha egy modell sikeres.

Forrás:
Molnár Anikó

Fast fashion üzletek vs. környezettudatosság

Zita maga is vásárol olykor fast fashion üzletekben, mert bizonyos alapdarabokat nem tud máshol beszerezni. Ennek ellenére igyekszik azokat a darabokat választani, amelyek kevesebb víz felhasználásával készültek vagy újrahasznosított szövetből vannak. Saját kislányát is környezettudatosan neveli, mert mint mondja, erre fogékony a fiatalság – ha úgy van nevelve.

A fast fashion üzletek óriási problémát jelentenek – csak a ruha ára számít az embereknek, semmi más.

Ha valami olcsó, már nem is érdekli őket, hogy az hogyan készült. Már maga a pamutgyártás is egy elképesztően környezetterhelő folyamat – tavak száradnak ki miatta, hogy csak egyetlen negatívumot említsek. Ezzel viszont kevesen vannak tisztában. Félek, sokan valójában nem is tudják, hogy az alacsony árak mögött milyen tényezők vannak” – mondja.

Amire különösen büszke, hogy az AWARE by Printa minden darabot elad, így egyáltalán nem termelnek hulladékot.

Ha esetleg mégis megmaradna valami, akkor viszont azt is újratervezné, hogy más formában, de az adott darab kapjon egy újabb esélyt a használatra.

Forrás:
Molnár Anikó
Forrás:
Molnár Anikó