Éljetek a jelenben – próbáljátok ki a mindfulness technikáját!

Éljetek a jelenben – próbáljátok ki a mindfulness technikáját!

Előfordult már veletek, hogy úgy éreztétek, peregnek a napok, az események, de mintha csak elszállnának mellettetek anélkül, hogy igazán részt vennétek bennük? Vagy annyira rágódtatok múltbeli történéseken, vagy stresszeltetek azon, mit hoz a jövő, hogy valóban teljesen kétségbeestetek – pedig csak a fejetekben játszódtak le a dolgok? Nos, nem vagytok egyedül, az emberiség nagy része, különösen az örökké elfoglalt és tevékeny nyugati kultúra nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a gondolataitok mindenhol máshol legyenek, csak ne a jelen pillanatban.

A gyógymód mindössze napi 10 percet igényel.

Napi 10 perc, amikor nem csináltok semmit, csak vagytok.

Könnyűnek tűnik? Tegyünk egy próbát! Csukjátok be a szemeteket, igen, ti, most, akik ezeket a szavakat olvassátok, és próbáljatok egy percig semmire se gondolni. Hány másodpercig megy? Fél perc sem telt még el, és máris jönnek a gondolatok, igaz?

„Mit egyek vacsira, meg kell még írnom egy jelentést, az anyósomnak jövő héten szülinapja lesz, a gyerekért ma én megyek az oviba, elfogyott a testápolóm, ma is tuti túlórázom…”

Vagy el sem kezdtétek, mert ilyen butaságokra nincs időtök, és amúgy is, egyszerre még három dolgot csináltok, miközben gyorsan átfutjátok ezt a cikket. De ha nem tudjátok a semleges, negatív, esetleg unalmas élményeket megélni, akkor hogy tudnátok részt venni az örömteli pillanatokban?

A jó hír, hogy a jelen megélése fejleszthető, és ebben segít a mindfulness szemlélet.

Mi az a mindfulness?

Magyarul tudatos jelenlétnek szokás fordítani ezt a tulajdonképpen nehezen szavakba önthető jelenséget – igazi lényegét csak akkor tapasztaljátok meg, ha rendszeresen gyakoroljátok.

Lényege abban rejlik, hogy figyelmeteket nyitottan és kíváncsian a jelen pillanatra fordítjátok, és azt elfogadjátok anélkül, hogy azonnal reagálnátok rá vagy ítélkeznétek felette.

Ezzel kikapcsoljátok az autopilot üzemmódot, amiben a nap nagy részében vagytok, és tudatosan dönthettek, választhattok.

Rájöhettek, hogy gondolataitok csak gondolatok, nem pedig a valóság.

A gondolatok jönnek és mennek, mint felhők az égen, de nem vehetik át az uralmat felettetek.

A mindfulnessnek nem célja a relaxáció – habár mellékhatásként ez gyakran megjelenik –, mert fontos, hogy elfogadjátok és megéljétek a kellemetlen, akár fájdalmas élményeiteket is, ahelyett hogy menekülnétek előlük vagy megpróbálnátok elfojtani azokat.

Mindezen pszichológiai hatások mellett kutatások igazolták, hogy a rendszeres mindfulness-meditáció még az agyi struktúrákra is jótékonyan hat, de most nem megyek bele egy neurológiai szakszavakkal megtűzdelt felsorolásba.

Inkább lássuk a gyakorlatot! Hogyan gondozhatjátok mindful-képességeteket?

  • Meditálj napi 10 percet! Na jó, legyen eleinte napi 5 perc, az sem lesz könnyű! Helyezkedjetek el egy kényelmes pózba (ülhettek, de állhattok, fekhettek, akár sétálhattok is), hunyjátok be a szemeteket, ha jólesik, és csak legyetek anélkül, hogy bármit is akarnátok csinálni. Ha elkezdenek áramlani a gondolatok, semmi gond! Csak ne ragadjatok le egyiknél sem – amint észreveszitek, hogy elkalandozott a figyelmetek, tereljétek azt vissza a légzésetekre.
  • A légzés egyébként is a legjobb horgony a jelen pillanatban. Naponta többször, amikor eszetekbe jut, akárhol vagytok, akármit csináltok, egy kicsit lassítsatok le, és nézzetek körül a jelenben, figyeljétek meg, hol vagytok, mi vesz titeket körül, és hogy érzitek magatokat. Ne próbáljátok ezt befolyásolni, egyszerűen fogadjátok el úgy ezt a pillanatot, ahogy van.
  • Kibújik belőlem a technokrata, de leírom, hogy több mindful-alkalmazás is létezik, ami segíthet a meditálásban, a napi pár perc „létezésben”, ilyen a Headspace vagy a Buddhify. Letöltésre fel!
  • A mindfulness gyakorlása edzés a léleknek és a szellemnek. Ahogy a hatásos eredményért a testeteket is rendszeresen tréningeznetek kell, úgy a mindfulness is rendszeres gyakorlást kíván!
  • Ha már a testedzésnél vagyunk: a jóga kiválóan ötvözi a testi, lelki és szellemi edzést, hiszen a fizikailag megterhelő pózok a jelenben tartják a figyelmet is. De jó alkalom a mindfulness gyakorlására az úszás vagy a szabadban futás is. Emlékezzetek, a légzés a horgonyotok a jelen pillanatban!

Forrás:
iStock, Youtube

Oldalakat tudnék teleírni a mindfulnessről (ahogy ezt teszem is jelenleg a szakdolgozatomban), de szerencsére ezzel nem csak én vagyok így: Szondy Máté Megélni a pillanatot című könyve vagy Jon Kabat-Zinn, a mindfulness atyjának könyvei is ezt a témát feszegetik. Sőt, Eline Snel Ülj figyelmesen, mint egy béka című könyve gyerekeknek és szüleiknek is kínál egy csomó izgalmas mindfulness-gyakorlatot!