Pszichés hidegzuhany – felállni egy kudarc után

Pszichés hidegzuhany – felállni egy kudarc után

Kétlem, hogy újdonság bárkinek is, hogy az életben mindenkinek vannak problémái. Mindenkinek vannak nehézségei, érik kudarcok, kisebbek, nagyobbak, hol ritkábban, hol gyakrabban, de érik – és a mindenkibe ti is beletartoztok.

Ezt hiába tudjátok az eszetekkel, szívetekkel mégis tiltakoztok minden kudarc ellen, féltek tőlük, igyekeztek elkerülni őket, de van egy szomorú hírem: teljesen megszabadulni úgysem tudtok tőlük.

A jó hír viszont az, hogy nem is kell! Megtanulhatjátok, hogyan kezeljétek, ha hirtelen nyakatokba szakad a lelki hidegzuhany, és hogyan tudjátok a kudarcokat előnyötökre fordítani.

Szívfacsaró koktél

Lehet ez valamilyen veszteség, munkahelyi elbocsátás, szakítás vagy hirtelen jött kudarc, probléma, bukás egy vizsgán, ösztöndíj elutasítása, sikertelen állásinterjú, az biztos, hogy valamilyen negatív érzelem követi: szomorúak lesztek, csalódottak vagy dühösek; átélhettek bűntudatot, megijedtek, hogy most mi vár rátok, el is keseredhettek – vagy belekóstolhattok mindezen érzések egzotikus és szívfacsaró koktéljába.

Tudatosítás, elfogadás, düh-delegálás

Forrás:
Flickr/Victor Bezrukov

Az, hogy ezt hogyan kezelitek, elsősorban a megküzdési módszereitektől függ, amik lehetnek öröklöttek, tanultak is, de mindenesetre valamilyen módon már működőképesnek tűntek a múltban. A kulcsszó itt a „tűntek”, mert jó pár ezek közül – például egy doboz könnyes-csokis fagyi elmajszolása, a nyolc feles és hajnalig bulizás vagy a feszültség kisebb testvéren való levezetése – nem tartozik a hosszú távon is megoldást nyújtó módszerek közé. Ezek helyett hadd mutassak most egy jövedelmezőbb módszert, amivel hamarabb talpra állhattok, és megtanulhatjátok, hogyan profitáljatok a kudarcokból!

  • Először is tudatosítsátok, és fogadjátok el a hidegzuhany nyomán keletkező negatív érzelmeiteket, és próbáljátok meg szavakba önteni, mit éreztek.
  • Éljétek meg ezt, és fogadjátok el, hogy teljesen természetes, hogy egy ilyen trauma után ezeket érzitek – többek közt ez tesz titeket emberré.
  • Ezek megfigyelése és verbalizálása abban is segít, hogy pontosabban azonosítsátok érzelmeiteket: például lehet, hogy azt hiszitek, dühösek vagytok, de ha jobban megfigyelitek, akkor az igazából félelem? Valamint azt is tisztázzátok magatokban, hogy ugyan rendben van, hogy ezt érzitek, az viszont már nem mindegy, hogyan fejezitek ki!

Lehettek rosszkedvűek, azonban ez nem ok arra, hogy bántsátok a körülöttetek élőket, például hogy undokok legyetek párotokkal.

„Nem buktam el, csak találtam tízezer utat, ami nem járható”

A pozitív újrakeretezés technikáját leginkább a feltaláló, Thomas Edison szavai világítják meg: „Nem buktam el, csak találtam tízezer utat, ami nem járható.”

Sokszor amint beüt a krach, az agyatokban elkezdenek pörögni a negatív gondolati minták: „minden elveszett, én vagyok a felelős, innen már nem állok fel, egy szerencsétlen vesztes vagyok…”, és persze hamar el is hiszitek mindezt, sőt, tovább rágódtok helyzetetek vélt tragédiáján, újra és újra lejátszva azt a fejetekben. Holott, bár elsőre valóban ijesztőnek tűnhet, a legtöbb kudarc új távlatokat nyit meg. Gondoljátok át, az első érzelmi sokk után, tiszta fejjel, mi vezetett a bukáshoz, és mit tanulhattok belőle. Van-e benne felelősségetek nektek is, vagy voltak-e figyelmeztető jelzések?

Most megadhatjátok magatoknak az esélyt, hogy immáron több tapasztalattal vágjatok bele az életbe, tudatosabban válasszátok meg környezeteteket, saját attitűdötöket – ehhez akár egy szakképzett pszichológus segítségét is kérhetitek.

Az is fontos, hogy ne kezdjetek el ezek után félni a kudarcoktól! Biztos, hogy akad majd még belőlük, de éppen ettől izgalmas az élet, és ezek adnak lehetőséget arra, hogy fejlődjetek, és értéket teremtsetek saját és szeretteitek életében.