Engedd el, hogy ne emésszen! – A megbocsátás nektek jó, nem annak, aki megbántott

Engedd el, hogy ne emésszen! – A megbocsátás nektek jó, nem annak, aki megbántott

Megcsaltak, elhagytak, hazudtak nektek? Vagy még ennél is komolyabban bántottak, ami mindenki szerint megbocsáthatatlan? Mégis meg kell tennetek, hogy szépen lassan elengeditek a bennetek munkáló dühöt, olyannyira, hogy már nem akartok revansot, megtorlást, már nem akarjátok megbüntetni az illetőt. Na nem azért, mert elfelejtitek a bűnét, hanem mert különben titeket emészt fel a kínzó fájdalom és a harag.

Nemcsak mások iránt érezhetünk haragot, mert megbántottak, megsértettek, hanem saját magunk iránt is. Vannak, akik nap mint nap azon emésztik magukat, hogy mit csináltak rosszul vagy épp miben nem voltak elég jók. Ez az érzés ugyanúgy felemészti a bensőnket, mint ha mások iránt tápláljuk magunkban a dühünket.

Hogy mindez ne tegye tönkre a mindennapjainkat, a lelkünket és nem utolsósorban az egészségünket, tudnunk kell megbocsátani. Önmagunknak ugyanúgy, mint egy másik embernek.

Minderről Bergyár Judit pszichológus véleményét is megkérdeztük:

Bergyár Judit

Okleveles pszichológus (ELTE), három kislány édesanyja, projektív rajztesztek, pszichodráma-asszisztens, családterapeuta, integratív hipnoterapeuta

„Úgy gondolom, a krízishelyzetek rendkívüli lehetőségeket hordoznak magukban. Egyrészt mert utat mutatnak, másrészt mert sikeres megoldásukkal lelki egyensúlyunk helyreáll és önismeretünk is bővül.”

Az átélt traumák, sebek, lelki karcolások nyomatot hagynak a lelken ugyanúgy, mint a testi sebek a testben. A bennünk lévő feszültség, harag testi szinten is utat tör magának: a szívinfarktusokhoz például sok ok mellett hozzájárul a fel nem dolgozott harag, azáltal, hogy a haragos ember szívkoszorúere nem engedi át ellazultan a megfelelő vérmennyiséget, és ezáltal hosszabb távon szívizomelhalást idéz elő. És nem csupán a szívinfarktus említhető itt.

A daganatos betegségek, sőt az autoimmun betegségek hátterében is hatalmas szerepe van a megoldatlan, feloldatlan lelki traumáknak. Ezért ezek a sebek, traumák ápolást, tisztítást, gyógyítást igényelnek.

Buddha: „Haragod a tenyeredben tartott parázs, téged éget, csak önmagadat pusztítod vele.”

A nagy világvallások zöme arra tanít, hogy haragunkat, sérelmeinket, bűneinket ne görgessük magunk előtt, hanem valamiféleképpen tegyük le, gyónjuk meg, tegyük jóvá. A vallás szerepének csökkenésével a ma emberének lelki gyakorlatai közül kihullott ez a lehetőség, pedig ez valóban segít.

A mentálhigiéné, a pszichoterápia, a spirituális fejlődés adnak ma teret a vallás mellett a megbocsátás gyakorlására.

De mi a megbocsátás?

Forrás:
iStock, Pexels

Bagdy Emőke szerint nem kegyelem, nem elnézés, nem felmentés, és nem is felejtés. Hanem a bennünk mások felé hordozott harag, indulat, bosszúvágy elengedése.

Éppen ezért ez nem egy egyszeri aktus, hanem egy folyamat, amihez idő kell, hogy az érzelmek le tudjanak csillapodni. Kétféle megbocsátás van: bosszúálló és helyreállító megbocsátás. Előbbi esetben akkor tud megbocsátani az illető, ha a vétkes már megbűnhődött. Utóbbi esetben a megbocsátást egyfajta jóvátétel után éli át a személy: ez egy nemesebb módja a megbocsátásnak.

Nagyon jó dolog ez utóbbira tanítani a gyermekünket, mind példamutatással, mind az arra való biztatással, hogy az általuk okozott sérelmeket próbálják jóvátenni. Nem mindegy persze, hogy milyen bűnről van szó. Vannak nehezebben megbocsátható, elengedhető dolgok is. Élet elleni támadások, megérthetetlen, felfoghatatlan tragédiák, gyermek elvesztése.

Egyedül nem megy?

Ha úgy érzitek, egyedül nem sikerül megbirkóznotok a dühötökkel, sérelmeitekkel, ha nem megy a megbocsátás, érdemes szakemberhez fordulnotok, aki különböző módszerekkel, például megbocsátásterápiával is segíthet elengedni a problémáitokat.

Természetesen a megbocsátás nem egyfajta boldog tudatlanság, ahol Teréz anyaként vagy szőke naivaként sorra hagyjuk hogy újra és újra méltatlan helyzetbe kerülve gázoljanak át rajtunk. Nem, az nem megbocsátás, az butaság. Minden élethelyzetben fontos a magunkért való kiállás, akár a konfliktusok árán is, amit azonban a későbbiekben a helyére kell tennünk, hogy ne mérgezzenek meg minket.

Bergyár Judit, pszichológus Bagdy Emőke: Hogyan lehetnénk boldogabbak című könyvét vette alapul szakvéleményében, de önsegítő anyagként laikusok számára is ajánlja annak olvasgatását.