Csajos csaj vagyok, aki odavan a szép ruhákért, csillogó ékszerekért és csodás cipőkért. Kiskoromban sokszor próbálgattam anyukám magas sarkú cipőit olyan álmokkal, hogy majd felnőttkoromban minden nap ilyenben fogok járni. Sajnos a genetikát nem érdekelte túlságosan a vágyam, és a szüleim „mintájára” én is magas lettem. A 172 centimmel soha nem tudnám igazán magabiztosan érezni magam egy tűsarkú cipőben, de tudjátok, mit? Pozitívan állok a dolgokhoz, és már annak is örülök, ha a legcsodásabb kreálmányokat nézegethetem. Meg aztán kinek kell az a folyamatos fájdalom, amit a magas sarkú viselése okoz? Nekem ugyan nem!
És ha már az álmodozásnál tartunk: gondolom a Szex és New York óta sokan elképzeltétek, ahogy életetek párja egy hatalmas gardróbban ereszkedik térdre elétek, és gyűrű helyett egy csodálatos Manolo Blahnik által megálmodott darabbal kéri meg a kezeteket. Sajnos azonban nem sokaknak adatik meg a Carrie Bradshaw kategóriás élet, de ez nem azt jelenti, hogy mi, az átlagemberek nem tudhatunk egyet s mást a luxusmárkákról és a divat nagyágyúiról!
Így születnek a legendák
A cipődivat 1927-ben született nagyágyúja, Manuel ’Manolo’ Blahnik Rodríguez ékes bizonyítéka annak, hogy nem szabad feladni az álmainkat. A tehetős családból származó fiú szülei mindenáron azt szerették volna, ha csemetéjükből egyszer diplomata válik, így otthon taníttatták, majd egy svájci bentlakásos iskolába küldték, hogy aztán a Genfi Egyetemen tanulhassa a politika és a törvénykezés szépségeit.
Szerencsére Manolo már ekkor is tudta, hogy nem ezt a pályát szánták neki az égiek, és 1961-ben irodalomból és építészetből diplomázott. Ezek után – mint a legtöbb nagy művész – Párizsba költözött, hogy ott magába szippantsa a város pezsgését és a művészetet, majd egy kis vintage ruhaboltban kezdett dolgozni. Ekkor került először – és végérvényesen – kapcsolatba a divattal.
Egy rövid londoni kitérő után 1970-ben Amerikában kötött ki, ahol nem mással találkozott, mint a legendás Vogue magazin akkori főszerkesztőjével, Diana Vreelanddel. Ez volt az a pillanat Manolo életében, amikor minden megváltozott, ugyanis a befolyásos asszony ezekkel a szavakkal illette a neki bemutatott divat- és díszletterveket:
Fiatalember, alkosson tárgyakat, alkosson kiegészítőket, alkosson cipőket!
Blahnik szerencsére megfogadta a tanácsot, és azóta is rendíthetetlenül azon dolgozik, hogy még szebbé tegye a női lábfejeket – illetve a nőket. Ahogy ő fogalmazott: „A cipő segít átalakítani a nőt.” Egyetértetek vele, igaz?
A legjobb mellékszereplő: egy pár Manolo Blahnik
A mai világban már nem nagy titok, hogy a média, a közösségi tér és a filmgyártás remek reklámfelület, hiszen ha valamit a sztárok (vagy az általuk megelevenített karakterek) is előszeretettel viselnek, az iránt megnő az érdeklődés.
Manolo Blahnik is sokat köszönhet a „product placementnek” (termékelhelyezés – a szerk.), hiszen feleannyian sem ismernék a csodás cipőit, ha azok nem tűntek volna fel itt-ott.
Carrie Bradshaw az egekig magasztalta ezt a márkát, és szerintem ha tehette volna, még aludni is ebben láttuk volna.
Egy másik népszerű sorozat, a Gossip Girl sem feledkezett meg a csodás topánkákról, bár a trendi Upper East Side-tól nem is vártunk mást: az lett volna a furcsa, ha nem kapnak egy kisebb szerepet sem a cipellők.
De azt tudtátok, hogy az Alkonyat-filmek harmadik részében Bella is a spanyol tervező által megálmodott lábbeliben vonult az oltár elé?
Vagy hogy Beyoncé is megemlítette a márkát egy Jay-Z-vel közös dalában, a Bonnie and Clyde-ban?
És itt még koránt sincs vége a sornak…
Blahnik cipői jobbak, mint a szex, ráadásul tovább is tartanak!
Kitaláljátok, ki mondta? Hát persze, hogy Madonna nyilatkozott így egy interjúban.
A márka folyamatos médiajelenléte kétségkívül segítette Blahnikot abban, hogy a világ minden táján ismert legyen a neve, de ez nem azt jelentette, hogy a népszerűség rovására a minőség romlani kezdett volna. A luxusstátuszhoz igazodva Manolo cipői továbbra is csak limitált darabszámban készülnek, sőt a tervező annyira a szívén viseli a „gyermekei” sorsát, hogy részt vesz minden egyes cipő tervezésében és munkálataiban.
Fájdalmasan szép darabok, fájdalmas árak
Biztos sokatok oldalát furdalja, hogy vajon egy luxusmárka termékei mennyit kóstálnak. Nos, ha éppen spóroltok a nyári ruhatáratokra, jobb, ha most leültök! Manolo Blahnik cipői ugyanis nem egy átlagos magyar nő pénztárcájához lettek szabva: a jelenlegi kollekció legolcsóbb darabja is 170 ezer forint! Az árak pedig fokozatosan mennek felfelé, és 350 ezer forintig meg sem állnak.
A tervező legdrágább terméke nem cipő, hanem egy icipici táska, óriási árral. A kristályokkal kirakott clutch több mint félmillió forintba kerül – és ezért a pénzért körülbelül egy laprágó fér bele.
Mint a legtöbb prémiumterméknél, itt is a nevet, a minőséget, az egyediséget kell megfizetni, és persze azt, hogy jó eséllyel biztos nem fog veletek szembejönni az utcán az adott darab. Én egyelőre csak fejben tudom feltölteni a darabjaival a képzeletbeli gardróbomat, de ha az árak nem szabnának határt a fantáziámnak, akkor legalább 100 párat választanék tőle. Ti melyik Manolo Blahnik-cipőről álmodtok?