„A harmadik napon döntenem kellett: megeszem a csokit vagy vége” – kipróbáltuk a clean eating diétát

„A harmadik napon döntenem kellett: megeszem a csokit vagy vége” – kipróbáltuk a clean eating diétát

Itt, a VOUS háza táján már nem szokatlan jelenség, hogy mindent tesztelünk és kipróbálunk – én most az úgynevezett clean eating elnevezésű étrenddel ismerkedtem meg kicsit jobban. Hét nap édesség és mindenféle káros finomság nélkül. Vajon ki lehet bírni? Belevágtam, és most elmesélek róla mindent.

Tipikusan az a fajta nő vagyok, aki fogyni szeretne, de nincs hozzá elég kitartása, a gyors és egészségtelen finomságok mindig elcsábítják. Tudjátok, az a „hétfőn majd elkezdem a fogyókúrát” típus, aki elhatározza, hogy minden reggel futni fog, de a mozgás kimerül a szundigomb folyamatos nyomogatásában.

Mivel sem az alakommal nem vagyok elégedett, sem azzal a ténnyel, hogy semmit nem bírok normálisan végigcsinálni, ezért úgy döntöttem, belevágok, egy hetet csak kibírok. Hogy hogyan ment? Nem mondom, hogy egy leányálom volt napokig olyan dolgokat enni, amiket nem igazán szeretek, de rosszabbra számítottam.

De jobb, ha itt az elején tisztázzuk: rettentően finnyás ember vagyok, a gyümölcsöket szeretem, viszont a zöldségek nagy részével ki lehetne kergetni a világból. Egy listába összeszedtem, hogy mik azok a dolgok, amiket kifejezetten utálok:

  • rukkola
  • gomba
  • brokkoli
  • hal
  • paprika
  • zellerszár

Mivel bizonyítani akartam magamnak és nektek is, elhatároztam, hogy kilépek a saját komfortzónámból, ezért az általam nagyon utált dolgokból párat bevállaltam a héten – nem mondom, hogy nem szenvedtem!

Clean eating

Nem egy fogyókúra, hanem egy életmód. Hívei a természethez legközelebb álló dolgokat részesítik előnyben, így a feldolgozott élelmiszer és a vegyi anyagok tiltólistán vannak. Fontos a napi ötször-hatszori étkezés, amely adalékanyagoktól mentes ételeket tartalmaz. A legtöbbször használt alapanyagok a zöldségek, a gyümölcsök, a halak és a sovány húsok. A folyadék víz, zöld tea és facsart, valódi gyümölcslé lehet.

1. nap

Reggeli

A reggelim nagyon ízlett, zabpelyhet ettem kókusz-mandulatejjel és eperrel. Szerencsére a gyümölcsökkel nincs gondom, és a zabpelyhet is régóta szeretem, szóval az első nap reggelije sikeresen teljesítve, eddig semmi szenvedés.

Tízórai

Tízóraira két darab sima zabfalatot ettem, ennyi még belefér. Nem éreztem azt az érzést, hogy hú, de tele vagyok, de nem volt vészes, simán ki lehet bírni ebédig.

Ebéd

Mivel volt itthon spenótom, ezért arra gondoltam, hogy csinálok egy kis spenótfőzeléket ebédre. Az elgondolás jó volt, a megvalósítással már akadtak problémák, hiszen a liszt és a clean eating még hírből sem ismerik egymást. Nem baj, gondoltam, anélkül is ehető lesz talán. Nos, meg tudtam enni, bár a spenótfőzelék helyett inkább spenótlevest ebédeltem. Szerencsére a teljes kiőrlésű, négymagvas kenyér és a tojás sokat segítettek, hogy jobban csússzon.

Uzsonna

Az uzsonnát egy fél zacskó magyaros ízesítésű kölesgolyóval letudtam, majd jött a nap mélypontja, a vacsora. Már említettem, hogy olyan dolgokat is szeretnék bevállalni, amiket a hátam közepére sem kívánok, a sort pedig a zellerszárral kezdtem.

Vacsora

Kis naivan azt gondoltam, hogy egy fokhagymás-joghurtos mártogatóssal majd minden finom lesz – még a zeller is –, és mosolyogva megyek aludni. HÁT NEM! Nem véletlenül utáltam meg annak idején ezt az ördögi zöldséget, az a borzasztó íz még így, a hét végén is itt van a számban. Egyet nagy nehezen legyűrtem, de több akkor sem ment volna, ha fizettek volna érte.

Zeller vs. Dorina: 1–0

2. nap

Reggeli

Talán még emlékeztek rá, amikor Viola a reggeli kávéját zöldturmixra cserélte. Én a második napom reggelén ittam ezt az egészséges italt, és már értem, miért vannak érte oda olyan sokan. A spenótból, almából, banánból, gyömbérből és vízből álló ital nem a világ legfinomabb dolga, de én finnyás vagyok, mégis kibírtam. De akkor mitől olyan csodálatos? Reggel 8-ra mentem dolgozni ezen a napon, és ilyenkor általában olyan vagyok, mint egy zombi, azonban most úgy éreztem, hogy tele vagyok energiával, és ez egész nap kitartott. Nem is beszélve arról, hogy mennyire egészséges ital.

Tízórai

A menüm következő állomása nem volt semmi extra, csak banán, alma és eper, feldarabolva, dobozban, az irodában elfogyasztva. Így még a munka is jobban megy! Ja, és még citromos vizet is vittem magammal, hiszen a citromnak is rengeteg pozitív hatása van, gondoltam, miért ne?

Ebéd

Bevallom, egész nap az ebédidőt vártam, hiszen spenótos, rikottás, sajtos csirkét készítettem, amit salátaágyon fogyasztottam el, és bátran merem ajánlani mindenkinek, hiszen isteni! Itt még azt gondoltam, hogy ez a hét sima ügy lesz, hiszen végig ilyen finomakat fogok enni…

Uzsonna

Uzsonnára egy szelet bio málnás müzliszeletet ettem, mivel ebben jobban bíztam, mint a nem bio társaiban.

Vacsora

Jött a vacsoraidő, és én már letettem arról, hogy a héten teli hassal fekszem le aludni. A tányérom ugyanis tele volt az általam oly utált dolgokkal: rukkolát ettem tonhallal és paradicsommal. Nem, a paradicsom és az öntet sem tudta megmenteni a helyzetet. Ez úgy volt borzasztó, ahogy volt, de jó hír az, hogy még mindig kitartóan küzdök a gonosz zöldségek ellen.

3. nap

Reggeli

A reggelem bár egészségesen, de számomra rosszul, vagyis hallal indult. Az előző esti tonhal nem vált a kedvencemmé, de úgy voltam vele, hogy talán sokak kedvence, a lazac megmenti majd a halak becsületét. Nem mondom, hogy rossz volt, azt sem, hogy jó, puffasztott rizsszelettel és paradicsommal le(cs)úszott.

Tízórai

Tízóraira egyik régi nagy kedvencemet ettem, vagyis puffasztott rizst cottage cheese-zel, ami egy kis felüdülés volt a sok hal és zöldség után.

Ebéd

Az ebédem egy sima, csirkés saláta shaker volt, de miközben ettem, egy olyan „finomságba” botlottam, amit világéletemben utáltam, vagyis a paprikába. Lecsóban elmegy, de nyersen egyszerűen képtelen vagyok megenni, még a szaga is taszít. Szóval nem, nem ez volt életem legjobb ebédje.

Uzsonna

Aztán jött a délután, ami bárcsak máshogy alakult volna. Az egyik barátnőmet elkísértem egy sminkbemutatóra, de mivel napközben nem ettem sokat, sokan voltak, és meleg volt, ezért hihetetlenül elkezdtem szédülni.

A táskámban találtam egy tartalék csokit, amit pont az ilyen esetekre tettem félre, és most választanom kellett: vagy a clean eating, vagy a csoki.

A csokit választottam, mert úgy éreztem, máskülönben összeesek. Így viszont buktam a dolgot. Nem mondom, hogy nem esett jól, de azért szégyelltem magam, hogy most sem sikerült véghezvinnem azt, amit elterveztem.

A dietetikus véleménye

"Két dolog nem fér bele a clean eating szabályrendszerébe: a zabfalatok, amely hozzáadott cukrot tartalmaz, és a kölesgolyó, amely ízfokozót és adalékanyagokat tartalmaz. Dorina táplálkozási naplója nagyon esztétikus (leszámítva az utolsó napi csokit) - azonban hosszútávon a komfortérzet megtartása mellett ez a szigorú étrend nem tartható. A Clean eating alapelvei jók, de inkább azt tanácsolnám, hogy mindenki keresse meg a saját étkezésében a leggyengébb pontokat, és azokat változtassa meg." - Tóth Annamária dietetikus

Ebéd? Ja, vége.

És hogy kibírtam volna az egész hetet? Nagy szenvedések árán, de valószínűleg ki, hiszen az egészséges ételek között is azért van egy-két olyan fogás, amit még a legválogatósabb emberek is szívesen fogyasztanak.

Lehet-e vele fogyni? A három nap is már nagy sikerélmény volt, hiszen a mérleg másfél kilóval kevesebbet mutatott alattam, bár erre azért rásegítettem egy kis otthoni tornával is.

Összességében mindenkinek azt ajánlom, hogy akármennyire is szereti az édességeket és a finom, de egészségtelen kajákat, szorítsa össze a fogát, legyen kitartó, és csinálja végig, hiszen az egészség mindennél fontosabb!

Bár nekem most nem sikerült végigcsinálnom egy hetet, de továbbra sem adom fel, mert még szeretnék sokáig élni.

Ti se torpanjatok meg az első akadálynál, legyetek kitartóak, hiszen úgy minden sikerülhet!