Egyéb kategória

„A neten mindenki Kim Kardashian-kontúrt tol, pedig másra is van igény” – például a GameDay Irodára

Két srác összeizzadt pólóban nyomatja a Grand Theft Autót egy olyan szobában, ahol a szobanövények már rég elszáradtak, és ahol senki nem nyitott ablakot az eltelt 24 órában – gondolnátok ti, ha azzal kezdem, hogy egy gamer YouTube-csatornáról lesz szó. Pedig nem. Adott két srác – nevezetesen a volt osztálytársaim –, Szirmai Gergő és Kiss Imi, akik szerettek játszani, és mivel találtak egy piaci rést a magyar online világon, elindították a GameDay Irodát.

vous - 2016.05.18.
„A neten mindenki Kim Kardashian-kontúrt tol, pedig másra is van igény” – például a GameDay Irodára

Még az egyetem alatt merült fel bennük a csatorna ötlete, és a diploma után bele is vágtak a megvalósításba. Tudatosan építették fel magukat, és mindent részletesen megterveztek. A csatorna 123 ezer feliratkozónál jár, de „A Birodalom”, ami négy csatornát is magába foglal (Hollywood Hírügynökség, GameDay Iroda, AFK Légió, Görbe Tükör) már félmillió feliratkozó felett jár. Ez lett belőlük, pedig csak pár éve kezdték a közös munkát.

Forrás:
Kerepeczki Anna

Mindketten televíziós műsorkészítő szakon végeztetek az egyetemen, de amikor felvételiztetek, a YouTube még nem volt itthon olyan jelentős tényező, mint napjainkban. Mi volt az eredeti célotok a szakkal?

Szirmai Gergő: Én eredetileg utazó riporter akartam lenni, vagy újságíró. A dokumentumfilm-rendezés tanárunk, Fekete Ibolya jól szórakozott ezen az ambícióimon. Ironikusan megjegyezte, hogy elég alacsonyra helyeztem a mércét, ha az a célom, hogy más pénzén utazgassak a világban. Valami olyan oknyomozó jellegű utazós riporteri munkát képzeltem el magamnak, ami alatt azért mégsem lövik le az embert.

Kiss Imi: Én műsorvezetői ambíciókkal vágtam neki a sulinak. Ezt a célt viszont átértékeltem magamban, amikor gyakornokként dolgoztam az egyik kereskedelmi csatornánál, és testközelből láthattam, hogy hogyan működik a hazai tévéipar: jókor kell lenni jó helyen – és persze az sem baj, ha megvannak a kapcsolataid. Később jöttem rá, hogy ezzel szemben ott az internet, ahová az tölt fel műsort, aki csak akar – így nem egy pillanatnyi lehetőség dönti el, hogy sikeres leszel-e, vagy sem.

Forrás:
Kerepeczki Anna

Ha ugyanezt tévénél akarod csinálni, azon fog múlni a sorsod, hogy kapsz-e esélyt egy jó pozícióban lévő embertől. A YouTube-on viszont rajtad áll minden: ha jó az ötleted és kitartóan, következetesen, okosan csinálod a dolgaidat, magadnak köszönheted a sikert.

Mit akartatok képviselni a csatornával?

Szirmai Gergő: A csatornánk folyamatos missziója, hogy egy kicsit árnyaljuk azt a képet, ami az emberek fejében él a gamerek kapcsán.

Ha valakinek elárulom, hogy van egy ilyen csatornám is, akkor általában látom a szemében a kétségbeesést, amit meg is erősít egy-egy olyan kérdéssel, hogy szoktam-e otthon napokig játszani mosatlan alsónadrágban ülve.

Nem, nem szoktam. Régen bizonyos technikai tudás kellett ahhoz, hogy olyan géped legyen, ami alkalmas a játékra – ma viszont már bárki levehet a polcról egy játékot, hogy játsszon vele. Ezáltal a gamer közeg is megváltozott: sokszínűbb, nyitottabb lett. Így hát itt az ideje, hogy összetörjük az előítéleteket és kiterjesszük ezt a kultúrát.

Forrás:
Kerepeczki Anna

Kiss Imi: A játékoknak különböző szabályai vannak, pont. Ebből a szempontból a videojáték – mint szabadidős tevékenység – semmiben nem különbözik más játékoktól.

Ha a foci kapcsán sem szokás azt kérdezgetni másoktól, hogy miért kerget valaki egy labdát azért, hogy belerúghasson, akkor miért kell a gamereket ehhez hasonló kérdésekkel bombázni?

Szirmai Gergő: Azért az sem jó, ha valaki sportnak tekinti az e-sportot, mert nem az. De mi pont ezért egy egészséges egyensúllyal igyekszünk példát mutatni – nevezetesen azt, hogy ha négy fal között töltöd az életedet, az nem jó. Viszont RENGETEG fantasztikus élményt lehet átélni a játékokon keresztül – hiszen igaz rájuk, ami a könyvekre is: általuk bárhová eljuthatsz fejben. Az pedig nem szükségszerű, hogy ezt több napos alsónadrágban tedd.

AFK Légió

„MIÉNK A VILÁG!” – ezzel a felkiáltással indította tavaly útjára Szirmai Gergő az AFK Légiót. A YouTube első magyar utazós csatornáján élménybeszámoló videók láthatók. Amerikától Vietnámig, a világ bármely pontját célba veheti a következő küldetés.

Amikor indultatok, Gergőnek már komoly ismertsége volt. Milyen volt ilyen felállás mellett beülni mellé?

Kiss Imi: Az, hogy Gergő miatt kezdték eleinte nézni a csatornát, nem kérdés. Jöttek is a szemétkedő kommentek velem kapcsolatban, hogy én mégis ki az Isten vagyok, és mit keresek ott. Ha én ezen kattognék, az olyan lenne, mintha faluhelyen azzal foglalkoznék, hogy mit mond a szomszéd. Kit érdekel? Türelem és idő kell ahhoz, hogy megszokják az arcodat – én pedig megadtam mindkettőt a dolognak, és mára végre mindenki lenyugodott.

Szirmai Gergő: Mostanra teljesen kiegyenlítődött köztünk a dolog, sőt, megkockáztatom, jelenleg inkább Kiss Imi jelenti a GameDay Irodát, mivel én a saját utazós csatornám, az AFK Légió miatt az utóbbi időben távol voltam. Most újra visszaülök, és ezzel megint picit vissza fog billenni az egyensúly. Ez állandóan változik.

Forrás:
Kerepeczki Anna

Mennyire vonzza a GameDay Iroda a nőket? Mert az Instagramon úgy látom, Imit szétszedik a nők…

Kiss Imi: A nézőink 10%-a csaj. Ez egy 120 ezres feliratkozóval rendelkező oldalnál nagyon jó arány.

Szirmai Gergő: Sőt, egy gaming csatornánál már önmagában az fantasztikus, ha nem rettenetesen kevés nő néz téged.

Szerintetek mi ennek a titka?

Szirmai Gergő: HOGY GYÖNYÖRŰEK VAGYUNK. Viccen kívül, a gamerek azért nagy átlagban nem feltétlenül sportos emberek. Szerintem PewDiePie (a YouTube legtöbb követővel rendelkező vloggere, aki szintén gamer csatornát üzemeltet – a szerk.) sikerének is az az egyik titka, hogy a sztereotípiákkal ellentétben egy aktív, szociális életet élő, nem mellesleg jóképű fiút látunk. Egy olyan embert, akivel bármikor szívesen meginnánk egy sört.

Kiss Imi: Mi ugyanezt akarjuk közvetíteni: hogy szeretünk játszani, de emellett megvan a saját életünk is. Focizunk, bulizunk, Greg gördeszkázik, én zenélek. Ugyanazt csináljuk, mint minden normális fiatal srác – és mellette szeretünk videojátékokkal játszani.

Görbe Tükör

A Görbe Tükör Kiss Imi és barátai csatornája, amely azzal a céllal jött létre, hogy megmutassa: a külföldi, unalomig játszott slágerek szövege sem művészibb, mint egy magyar popszám. A tükörfordítással készített dalok mellett saját számokat is írnak egy-egy hazai előadó jellegzetes stílusában.

Nőként úgy látom, a csajok itthon csak a divatról és a szépségről vlogolnak. Ti erről mit gondoltok?

Szirmai Gergő: Ez így van – és ez engem borzasztóan zavar.

Valahogy a hazai kultúrkör egyik betegsége, hogy a YouTube-ot a hírnévszerzés eszközének tekinti – és mivel lehet elnyerni a közönség tetszését? Azzal, ha szép vagy. Ez hatalmas marhaság.

Kiss Imi: Mindenki tolja a Kim Kardashian-kontúrt, pedig ha valaki mondjuk kertészkedni szeret, akkor indítson kertész csatornát, mert lenne rá igény. Erre remek példa a Mézesmanna videók sikere: a mézeskalács-díszítésnek köze nincs a külsőhöz, mégis több tízmillióan kattintottak a videóra.

Ami jó, az jó – és azt meg fogják nézni.

Forrás:
Kerepeczki Anna

Szerintetek mi miatt gondolkoznak sémákban a fiatalok?

Kiss Imi: Szerintem leginkább a félelem miatt. Ez egy általános szemléletbeli probléma. Ha például indítani akarsz egy vállalkozást, mindenki megpróbál téged visszatartani az elképzelésedtől, mert az kiveri a biztosítékot az átlagembernél, ha valaki nem a könnyen értelmezhető, nyolctól ötig rendszerben képzeli a jövőjét. Ugyanez igaz minden másra: a dobozon kívül nem nagyon mernek gondolkozni az emberek.

Szirmai Gergő: Nem mondjuk, hogy nem férnének még el beauty-bloggerek, de a YouTube ad egyfajta kreativitásbeli szabadságot – és ezzel a lehetőséggel itthon egyelőre nem élnek az emberek. A saját véleményétől valahogy retteg mindenki. Nagyon kevesen merik felvállalni, hogy mit gondolnak bizonyos dolgokról.

Igen, hiszen neked, mint ismert arcnak is még mindig napi szinten érkeznek az anyázó kommentek…

Szirmai Gergő: Nos, én elkövettem azt a hibát, hogy véleményre épülő vlogot kezdtem gyártani. Ha elmondom, mit gondolok, megvan annak a lehetősége, hogy felidegesítek vele valaki mást – és ez rendszeresen meg is történik. Ez nem feltétlenül jó, de ez a lényege a YouTube-nak.

Dancsó Péter nemrég tévéképernyőn próbálkozott. Ti, mint volt tévészakosok, akik hivatalosan tévés pályára készültetek, vállalnátok-e valaha hasonlót?

Kiss Imi: SOHA.

Szirmai Gergő: Én dolgoztam már külsősként tévés formátumon, ilyen projektekben tartalomfejlesztőként szívesen közreműködöm – de szereplőként soha nem vállalnék tévés munkát.

Forrás:
Kerepeczki Anna

Miért?

Szirmai Gergő: Mert ki az Isten akarna elmenni egy teljesen szabad médiumról egy olyan helyre, ahol megmondják, mit mondj, mit gondolj, hogyan nézz ki, hogyan viselkedj? Szerintem ez visszalépés lenne. Most már a tévé próbálja felvenni a ritmust az internettel, és nem fordítva – ez azért árulkodó.

Kiss Imi: Ha a hírnév lenne nekünk a fontos, az első adandó alkalommal igent mondtunk volna a megkeresésre, ugyanis voltak ilyenek. Ezekre muszáj nemet mondanunk, mert a GameDay Iroda minőségének egyik kulcsa az, hogy a YouTube-on van: ha egy játékról 3 percet tudunk beszélni, akkor 3 percet fogunk róla beszélni – nem kényszeríti ránk a szerkesztő, hogy inkább fél óráig beszéljünk a semmiről, mert annyi a műsoridő. Próbáltak minket meggyőzni már azzal, hogy ismertebbek lennénk. Igen, azok lennénk. És?

Most azt csináljuk, amit akarunk – ennél jobb helyzetet nem tudok elképzelni magunknak.

Címkék: #blog #xbox #youtube
Ajánlott cikkek