Egy tervező, aki azt akarta, hogy úgy öltözzetek, ahogy akartok – ne úgy, ahogy elvárják tőletek

Egy tervező, aki azt akarta, hogy úgy öltözzetek, ahogy akartok – ne úgy, ahogy elvárják tőletek

A divatipar egyik legharsányabb, legőrültebb márkája épp abból az országból származik, ahonnan a kifinomult stílus, amire fittyet hány: Olaszországból. A Moschino mindig is ismert volt a rebellis, társadalom- és divatkritikus kollekcióiról. Lássuk, mit érdemes tudni a márkáról, ami gyakorlatilag azt csinál a divattal, amit csak akar – és ami az eltelt 3 évben újra fenekestül felforgatta a piacot.

Franco Moschino

Franco Moschino 1950-ben született egy Milánó-közeli olasz kisvárosban, Abbiategrassóban. A művészetek iránti szenvedélye már fiatalon megmutatkozott: a gimnázium után a milánói Accademia di Belle Arti iskolában tanult tovább, hogy egy nap festő lehessen. Az iskola mellett illusztrátorként dolgozott magazinoknak és divatházaknak, hogy finanszírozni tudja a tanulmányait. 1971-ben Gianni Versace is felfigyelt a tehetségére, így felkérte a fiút, hogy dolgozzon a kampányain. Az együttműködés további 6 évig tartott, majd Franco 1977 és 1982 között egy olasz márkának, a Cadette-nek dolgozott tervezőként.

1983-ban Franco maga mögött hagyta a divatházat, és saját céget alapított Moonshadow néven – majd ugyanebben az évben elindította saját márkáját, a Moschinót. Az első bemutatója átütő sikerű volt: a közönség és a sajtó is áradozott a színes, játékos és őrült darabokról.

Azt akarom, hogy az emberek úgy öltözzenek, ahogy akarnak – ne úgy, ahogy elvárják tőlük.

Ez volt a tervező hitvallása. Ebből kiindulva a márka magát a divatot is kritizálta a mára már ikonikussá vált darabjaival.

Ezzel viszont a szakmában nem szerzett jó pontot: korabeli versenytársai erősen bírálták munkásságát. A klasszikus trendeket követő márkák tervezői kritikus szemmel figyelték, ahogy szezonról szezonra előrukkolt egy-egy újabb humoros, meghökkentő, frappáns darabbal.

Az olasz stílus két fő ismertetőjegye a kifinomultság és az elegancia – így nem csoda, hogy a homárokkal hímzett zakók, plüssmackókkal kivarrt „kis feketék” és a smiley alakú táskák felkavarták az olasz divat addigi állóvizét.

Sőt, azt se felejtsük el, hogy a nyolcvanas évekről beszélünk – amikor ezek a darabok sokkal merészebbnek tűntek, mint mai szemmel nézve. Az öltözködés konvencióit felrúgó ruhák azonban hamar komoly rajongóbázist szereztek maguknak, és a márka egyike lett a nagy klasszikusoknak.

Azt, hogy a márka mennyire meghaladta a saját korát, jól mutatja, hogy a 20-30 éves darabokat egy mai szettbe is be lehet építeni – épp ezért virágzik a vintage Moschino darabok piaca.

A Moschino nem az öncélú feltűnősködésről szólt: a ruhák komoly társadalmi kérdésekre (is) reflektáltak. Ilyen volt például az az 1994-ben tervezett ruha is, amit szemeteszsákból készített a tervező. A ruhát 2013-ban a New York-i Metropolitan Museumban is kiállították egy punk témájú kiállítás keretein belül.

Mo-sí-nó vagy Mosz-kí-nó?!

Nincs is annál cikibb, ha az ember lánya divatrajongó – de nem tudja, hogyan is kell kiejteni bizonyos márkákat. Az egyik leggyakrabban rosszul ejtett márkanév épp a Moschino. Ha kíváncsiak vagytok rá, hogyan is kell helyesen kiejteni, ebben a videóban segítünk. De arra is választ kaphattok, hogy a Chanel vagy épp az Hermés hogy hangzik helyesen. Ti tudjátok?

Jeremy Scott és az újjászületés

Franco Moschino 1994-ben, 44 éves korában meghalt az AIDS egy szövődményének következtében. Halála után korábbi asszisztense, Rossella Jardini vette át a ház irányítását. Ebben az időszakban a márka kicsit visszafogottabbá vált.

2013-ban viszont kis híján felrobbantotta a divatvilágot a hír, amikor bejelentették, hogy Jeremy Scott veszi át a Moschino kreatívigazgatói pozícióját. A pimasz, extravagáns, humoros stílusáról ismert tervező korábban az Adidasszal dolgozott együtt, és már akkor is olyan ikonikus darabokat alkotott, mint például a szárnyakkal megtoldott sportcipők.

A tervező a 2014-es őszi–téli kollekcióval debütált a nyilvánosság előtt, és óriási sikert aratott. Az új kollekciókban ismét erősen teret kapnak egyes társadalmi kérdések. A fast fashion jelenségre reflektálva a tervező a fast food éttermek egyenruháihoz nyúlt vissza. A klasszikus fazonokat a McDonald’s színeivel és logójával vegyítő kollekcióra azonnal lecsaptak a celebek és a bloggerek.

A sikert az a szomorú tény igazolja a legjobban, hogy az olcsó (és drága) utánzatok rövid időn belül ellepték az eBayt és a Vaterát.

A tervező azóta inspirálódott már a Barbie baba arculatából és a cigarettázás tilalmából is. Legújabb kollekciója pedig a shoppingolás kultúráját járja körül bevásárlószatyros fülbevalók, bankkártyanyomatos ruhák és blokkokkal díszített rakott szoknyák formájában.

Érdekes helyzet, hogy az a ruha, amin hatalmas betűkkel csak annyi áll: SALE, közel 1000 dollárba, azaz majdnem 300 000 forintba kerül eredeti áron a webshopban – de jelenleg ennek az összegnek a feléért hozzájuthattok. Merthogy a ruha épp le van árazva. Lol.

Ez viszont csak azt igazolja, amit a divatszakmában is emlegetnek: a Moschino újra a régi.

Franco Moschino munkássága mindig is ellentmondásos volt: miközben kritizálta a divat áldozatait, olyan áron kínálta a termékeit, amit épp csak ők engedhettek meg maguknak.

Moschino @elle_italia @olivierotoscani #olivierotoscani @florinetielman @itsjeremyscott #moschino

Moschino (@moschino) által közzétett fénykép,

A legnagyobb elismerés

Jeremy Scott – úgy tűnik – hibátlanul viszi tovább ezt a szemléletet. Ezt pedig leginkább egy személyes történetével igazolja:

A legnagyobb bókokat azoktól kapom, akik személyesen ismerték Francót. Amikor elmentem Jean Paul Gaultier bemutatójára, és hátramentem a backstage-be, hogy gratuláljak neki, azt mondta: imádom, amit a Moschinóval csinálsz – Franco is azt akarná, hogy így dolgozz a nevében.

#Repost @mtv with @repostapp. ・・・ ONLY @itsjeremyscott could pull this look off! #VMAs

Moschino (@moschino) által közzétett fénykép,