ivás víz folyadék futás sport kropkó péter

Mégis mennyit kell inni futás előtt, közben és után? – megkérdeztem a legjobb szakértőt

Azt már biztosan ti is tudjátok, hogy a megfelelő folyadékbevitel nagyon fontos, pláne a nyári hőségben. De mi a helyzet akkor, ha edzünk? Mennyi folyadékra van szükségünk futás előtt, alatt és után? Mégis hogyan igyunk és mit? Nem tétováztunk, egyenesen Kropkó Pétert, az 51-szeres IRONMAN-t kérdeztük meg a témával kapcsolatban.

Íme, az aranyszabály, amit már minden VOUS-lány úgy ismer, mint a tenyerét: napi 2-2,5 liter folyadékra van szükségünk. Azonban nagy melegben vagy egy kemény edzés után akár 3-4 liter vizet is igényel a szervezetünk. Pontosan ezért nagyon fontos, hogy beiktassuk a nap rutinunkba a fogyasztását, és ne csak akkor igyunk, ha szomjasak vagyunk. A legjobb, ha mindig magatoknál hordtok egy palackkal, így talán nem felejtitek el pótolni a folyadékot. Az azonban tény, hogy napi 3 liter folyadék nagyon sok. Ráadásul unalmas. De erre is van egy tippünk: a házi gyümölcsvíz.

undefined

Epres-áfonyás csodavíz

„Az eperszemeket felszelem és beleborítom a vízbe, hogy ott eresszenek levet. Ha az eper nem elég, mehet mellé áfonya, amely olyan kacéran csusszan a víz hátán a poharamba, mintha nem bírná egy percig sem tovább, azt szeretné, hogy faljam fel mielőbb. Áfonya helyett jót tesz az epernek a rozmaring vagy a bazsalikom is, de szereti a lime-ot és a gyömbért is.” A további ínycsiklandó gyümölcsvíz-receptekért kattintsatok ide!

Miért jó vizet inni?

A megfelelő vízfogyasztás lehetővé teszi a vérkeringést és befolyásolja a vér összetételét. Biztosítja a megfelelő vérnyomást, részt vesz az emésztési és felszívódási folyamatokban, a salakanyagok kiválasztásában.

A víz síkosítja az ízületeket, csökkenti az ízületi fájdalmakat és véd a porckopás ellen. Szemünk több mint 95%-ban tartalmaz vizet, tehát látásunk egészségének megőrzésében is fontos szerepet játszik. Sőt, megfelelő vízfogyasztás mellett lassulnak az öregedési folyamatok (tehát a sok víz megfiatalít!) és a fizikai és szellemi teljesítőképességünknek is jót tesz.

Szóval csajok, nincs mese, ha ti is sokáig egészségesek és szépek szeretnétek maradni, valahogy rá kell szoknotok a vízivásra. Főszerkesztőnk, Eszter már kipróbálta, meddig tud „rendesen” inni, tehát naponta minimum 2 liter vizet.

víz ivás futás diagram

Kipróbáltam: 13 nap nem elég, hogy megtanuljak rendesen inni

A 13. nap volt a vízválasztó. Na, nem úgy! Akkor buktam el újra, pedig annyira azt hittem, hogy 13 nap alatt sikerül hozzászoktatni a szervezetemet az iváshoz. Két liter, illetve csak két literke. Nem három, ahogy mondják, hanem kettő. Azért ez az egész vízivás dolog nem is olyan egyszerű! A folytatásért kattintsatok ide!

Hogyan igyunk sportolás közben?

Kropkó Péter szerint a megfelelő folyadékpótlás nagyon fontos, ős is alátámasztotta, hogy ha az ember intenzíven sportol, akkor napi 3-4 liter folyadékra van szüksége a szervezetének. Ez hűvösebb időben lehet kevesebb, de 21 fok felett már tényleg szükségetek van rá, hiszen ilyenkor jóval több folyadékot vesztetek, mert jobban megizzadtok az edzés során.

Például egy egyórás futáshoz mindenképp vigyetek magatokkal egy kulacsnyi (kb. 7 dl) folyadékot, amiből kortyolgathattok. Sőt, a legjobb, ha az edzés előtt néhány perccel megisztok nagyjából 3 decit.

Forrás:
iStock

De mégis mit igyunk? Csak a víz jöhet szóba?

NEM! Lényegében bármit beletölthettek a kulacsotokba, Péter egyik jól bevált trükkje versenyeken a hideg kólás víz, ami a folyadékot is pótolja, valamint egy kis koffeint is juttat a szervezetbe, ami a verseny során jól jön. Persze, a szénsavval azért óvatosan, ha nem akartok felpuffadni, vagy hát mondjuk ki, büfögni futás közben. Így, ha csak szénsavas üdítő van nálatok, akkor hűtsétek le egy kis jégkockával, hiszen így az abból szivárgó víznek, valamint az edzés alatti rázkódásnak köszönhetően hamar buborékmentes lesz. Azonban mivel a szervezetünk egy óra alatt korlátozott mennyiségű folyadékot tud felszívni, sokkal fontosabb az, hogy meggátoljátok a folyadék távozását a szervezetetekből a következő praktikákkal:

  • Ha tehetitek, inkább estefelé, árnyékban fussatok.
  • Válasszatok olyan futónadrágot és futópólót, ami jól szellőzik.
  • A nagy melegben bátran öntsétek le vízzel a pólótokat futás közben, és nedvesítsétek be a sapkátokat is.
  • Sőt, akár magatokra is önthetitek a vizet.