Kropkó Péter sport holtpont tipp

Barátkozzatok meg a holtpontokkal, szükségetek van rájuk! – tippek Kropkó Pétertől

Éreztétek már úgy futás közben – akár még az elején, röpke húsz perc után –, hogy nincs tovább? Hogy egy lépést sem tudtok tenni? Hogy úszás közben nem kaptok levegőt? Esetleg jógázás közben éreztétek már, hogy remegő izmokkal szinte összeestek? Elárulom, ekkor voltatok a holtponton.

Michael Connelly: Az igazság ára
Michael Connelly: Az igazság ára
Forrás:
Alexandra Kiadó

Általában sport közben élhetitek át ezt az érzést, bár előfordulhat másfajta kimerítő tevékenység, stressz esetén is. Úgy érzitek, eddig bírtátok, ha folytatjátok, kávéskanállal kell majd összelapátolni titeket a talajról. Azonban meglepő módon, ha ilyenkor kicsit kitartotok, elkezdtek valami másra koncentrálni, de nem álltok meg, azt érezhetitek pár perc után, hogy a kínzó világvégeérzés elmúlt, a lépéseitek könnyebbé váltak, a fejetek kitisztult. Örömmel tudjátok folytatni a mozgást, egészen a következő holtpontig. De mi is ez, és mit tehettek ellene?

Kropkó Péter triatlonista, 51-szeres IRONMAN véleménye szerint, aki átélt már életében pár ilyet, valójában minden a holtpontról szól:

„Ezek azok az átállási helyek, ahol újra meg kell tanulnunk alkalmazkodni a körülményekhez testi és pszichés szinten is, ahol egy kicsit jobban megismerhetjük önmagunkat. Például ilyenkor áll át a szervezet cukorégetésről zsírégetésre, illetve ilyenkor kell fejben is eldönteni, hogy képes vagy folytatni.

A holtpont olyan, mint az ősz, a lehulló levelek előkészítik a helyet a következő év virágainak, terméseinek.

Azonban Péter szerint nem is igazi a holtpont, ha kiismeritek. Éppen ezért neki a versenyeken már ilyen súlyos, válságszerű holtpontjai nincsenek, mert az edzéseken már lemodellezte őket, megtapasztalta, milyen lesz, hol fog rátörni, és megtalálta rájuk a megfelelő gyógyírt. 

Kropkó Péter

Így lesz valaki IRONGIRL Kropkó Péter segítségével

Takács Nóra élete első IRONGIRL versenyére készült. Maga sem hitte, hogy sikerülhet neki, de ha a legnagyobb hazai triatlonista, Kropkó Péter biztatta a megmérettetésre, nem volt mese, belevágott az edzésbe.

A tavalyi IRONGIRL verseny előtt Mariann Nórával és Péterrel beszélgetett, a közös interjút ide kattintva elolvashatjátok! 

Érdemes megismerni magunkat annyira, hogy kitapasztaljuk, hol, mikor lehetnek holtpontjaink, mikor érezhetjük úgy, hogy nem bírjuk tovább. Ha ezekre választ adunk még a válsághelyzet előtt, akkor abban a pillanatban nem kell majd gondolkodnunk, nem is lesz kérdés, hogy folytatjuk.

Ugyanez igaz például egy 21 napos kihívás esetén is – ismerjétek meg magatokat, illetve gyenge pontjaitokat az alábbi négy pont szerint!

  • Nektek mi esik nehezetekre?
  • Nem tudtok ellenállni egy sütinek ebéd után?
  • Reggel semmi erőtök egy órával előbb felkelni és futni egyet?
  • A hétvégi bulinak szerves része pár kalóriabomba koktél?
Forrás:
iStock

Segít, ha tudjátok, miért vágtatok bele az életmódváltásba. Ha meghoztátok a döntést, hogy teljesíteni akarjátok a 21 napos kihívást, azt is tudnotok kell, miért teszitek!

Válasszatok olyan célt, amiben hisztek, és menjetek végig az úton, mert ettől csak erősebbek lesztek. Higgyétek el, hogy 21 nap alatt is rengeteg változást lehet elérni, és ezek közül a legnagyobb, hogy ennyi idő alatt olyan önbizalmat építhettek ki, hogy azzal utána hegyeket mozgathattok meg! Péter Edisonnal ért egyet, aki szerint a siker csupán 1% tehetségen és 99% szorgalmon múlik. Az az 1% pedig, mint mindenkiben, bennetek is ott pislákol!

Az angol nyelv optimistábban kezeli a magyarul nagyon lesújtóan csengő holtpontot. Ő second windnek, azaz második szélnek hívja, utalva arra a felszabadító érzésre, amikor túl vagytok a holtponton, és újra szárnyaltok. Ugyanis ez valóban így történik: nehogy azt higgyétek, hogy a holtpont elgyengít titeket, és ezután csak egyre rosszabb lesz!

Ha képesek vagytok rajta átlendülni, az azt jelenti, hogy a szervezetetek is, pszichétek is megoldotta a problémát, és újult erővel folytathatjátok a kihívást!