szülés sport

Szülés után sem tilos a sport! Így váltsatok életmódot kisbaba mellett

Egy nő életében az egyik legfontosabb pillanat, amikor életet ad egy gyermeknek. A szülés során azonban nagy stressz éri az anya testét, ami egyébként is óriási változásokon ment át a terhesség kilenc hónapja alatt. Ráadásul a szüléssel nincs vége a fokozott testi igénybevételnek, hiszen a szoptatás is egy olyan speciális helyzet, ami közvetlenül hat mindkettőtök testére. Ha már szültetek, vagy még csak tervezitek, jogosan merül fel bennetek a kérdés, hogy vajon milyen befolyással van ez az esemény az életmódotokra, hogyan adaptáljátok ehhez a testmozgást és az egészséges táplálkozást úgy, hogy valóban jótékony hatással legyen rátok, és persze újszülött gyermeketek számára is. 

A kérdésetekre a válasz függ attól is, milyen volt a szülés. Amennyiben komplikációmentesen, természetes úton történt, viszonylag gyorsan, úgy a szülés utáni regenerálódás is gyorsabb lesz. Ez kevesebb stresszt, kevesebb vérveszteséget jelent az anya szervezetének. Horváth-Tanka Enikő, a 21 nap – PONT neked szakértője szerint azonban az ezt követő 8 hétben is inkább pihenjetek:

„A szülés után 8 hétig, a gyermekágyi időszakban, nem javasoljuk a mozgást. Függetlenül attól, hogy császáros vagy természetes szülésről van szó, a kismamák belső szerveinek ennyi időre minimálisan szüksége van a regenerálódáshoz. Császármetszés esetén a 8. hetet követően hasznos kikérni nőgyógyász tanácsát a gyógyulással kapcsolatban.”

Horváth-Tanka Enikő jógaoktató, a 21 nap - PONT neked szakértője
Horváth-Tanka Enikő jógaoktató, a 21 nap – PONT neked szakértője
Forrás:
Hámori Zsófia

Ezután az időszak után az anyáknak kontrollvizsgálatokon kell részt venniük, amennyiben ezeken mindent rendben találtak, el lehet kezdeni a mozgást, de a kulcsszó ebben a fokozatosság legyen! Bár a terhesség alatt felszaladt plusz kilók ijesztőek lehetnek, legyetek tudatában, hogy a túlzott erőkifejtéssel többet ártotok, mint használtok.

Egy meggondolatlanul végzett, 100%-os erőbevitelt igénylő edzés akkora sokkot okozhat a szervezetben, hogy akár teljesen elapaszthatja az anyatej termelődését.

Alain Vircondelet: A kis herceg igaz története
A kis herceg igaz története
Forrás:
Alexandra Kiadó

„Kezdjük napi pár perc nem túl megterhelő mozgással, és fokozatosan növeljük az edzés intenzitását és időtartamát is. Így lehetőséget adunk a testünknek, hogy hozzászokjon a terheléshez és elkerülhetjük a nem kívánt mellékhatásokat” – tanácsolja Enikő. Hiába végeztetek kemény súlyzós edzéseket, vagy futottatok félmaratont a terhesség előtt, ebben az időszakban kezdjetek nagyon könnyű mozgással: egy félórás séta a szabadban, nyújtás, könnyű jóga segíthet abban, hogy a testetek fokozatosan újra rászokjon a fizikai aktivitásra.

A másik kardinális kérdés az egészséges életmód során a táplálkozás. Ismét csak nagy kísértést érezhettek, hogy fogyókúrára fogjátok magatokat, azonban ne feledjétek, hogy ha szoptattok, akkor magatok mellett gyermeketeket is táplálnotok kell. Azért nem eszik ő olyan sokat, hogy erre hivatkozva egész álló nap csak egyetek, csupán annyi plusz táplálékra van szükségetek, amennyit ő fogyaszt.

Forrás:
iStock

A mennyiségi megkötéseknél fontosabb a rendszeresség és az étel minősége – az erre vonatkozó ajánlatok pedig pont megfelelnek annak, amit az egészséges életmód követői is javasolnak! A szoptatás alatt kerüljétek el a túl zsíros, fűszeres ételeket és a serkentőket, például a kávét, na meg nyilván az alkoholt is. Amellett, hogy saját szervezeteteket is károsítjátok velük, a hatóanyagok az anyatejbe is bejutnak.

Szavazzatok inkább az értékes tápanyagokra: egyetek sok nyers zöldséget, gyümölcsöt – ebből rengeteg vitamint és rostot nyerhettek.

Fogyasszatok fehérjéket sovány húsok formájában, és lassan felszívódó szénhidrátokat, és persze az elegendő folyadékról se feledkezzetek meg! Az olajokat egészséges, növényi olajokból vigyétek be, használjatok szőlőmag- vagy lenmagolajat. A boltban vásárolható tengeri herkentyűkkel csak óvatosan, mert ezekben könnyen felhalmozódhatnak különböző nehézfémek.

Összességében sem a terhesség, sem a szülés, sem a szoptatás nem áll haragban az egészséges életmóddal! A kismamafórumok helyett inkább orvosotokkal, védőnőtökkel vitassátok meg ezzel kapcsolatos kérdéseiteket, hogy biztosan hiteles információkhoz jussatok. Ha megtehetitek, konzultáljatok dietetikussal, személyi edzővel is, akik személyre szabottan tudnak a megfelelő életmód kialakításában segíteni.