Az egyik határozottabb lesz, a másik türelmesebb – így tanulhat egymástól a férfi és a nő a sportban

Az egyik határozottabb lesz, a másik türelmesebb – Így tanulhat egymástól a férfi és a nő a sportban

Az edzőtermek és az uszodák már évtizedek óta kinyitottak a nők számára is. A futópályán, a bicikliken is egyenlő arányban képviselteti magát a két nem, sőt, a legtöbb aerobikórán elsősorban a nők jelentik a célközönséget! Emellett a hagyományosan férfias sportok is kínálnak lehetőséget a nőknek, így például a boksz, a jéghoki és az amerikaifoci-csapatok is összeállnak csak a „gyengébbik nem” sportolóiból. Természetesen ettől még vannak lényeges különbségek a férfiak és a nők testfelépítése, sportolói mentalitása, így edzésmódja között is. Nézzük, mik ezek, és hogyan tudjátok kihasználni őket!

Az első és legfontosabb különbség – a fizikai oldalon – a merőben eltérő hormonháztartás. Bár a test alapvető funkciói ugyanúgy működnek, ugyanazok a szervek dolgozzák fel az élelmet, ugyanolyan szív pumpálja a vért az erekben és ugyanolyan tüdő lélegez, mégis, a hormonok mennyiségében óriási különbségek vannak.

A férfiakban sokkal több a tesztoszteron, így sokkal könnyebben építenek izmot, mint a nők. Nőként nagyon durva hormonkúrának kell alávetnetek magatokat, ha olyan testet akartok építeni, mint egy bodybuilder férfié, azonban ezt fogamzóképességetek is meg fogja szenvedni. Így ne feledjétek: nem kell ódzkodnotok a súlyok emelésétől – úgysem lesztek nagy, felfújt bikák tőle.

Forrás:
istock

Emellett különbség van aközött is, hogy a két nem igyekszik más testrészeit formásítani, és ezzel kiemelni másodlagos nemi jellegeit: a férfiak széles hátat, izmos karokat és kockás hasat építenek maguknak, míg a nők inkább feneküket és combjukat szeretnék formásítani, hasukat laposítani. Érdemes lenne azonban mindenkinek eszébe vésni, hogy a szép test igazán csak akkor mutat jól, ha arányos is. Egy nőnek is jól áll a formás váll, az izmos hátnak köszönhetően pedig megkaphatják az áhított homokóra alkatot – de ahogy már említettem, hiába a súlyemelés, nem fogtok óriási muszklikat növeszteni. A férfiak pedig, akik elfeledkeznek a lábnapról… hát, ilyet már biztos láttatok. Mondjuk ki:

hiába vagy Svárcika, ha a lábad pálcika.

A testi különbségek mellett az életmódváltásra készülve még fontosabbak talán a férfiak és nők közötti pszichológiai különbségek, amikről Kropkó Péter 51-szeres IRONMAN mesélt nekem.

Kropkó Péter, IRONMAN, a 21 nap - PONT neked szakértője
Kropkó Péter IRONMAN, a 21 nap – PONT neked szakértője
Forrás:
Hámori Zsófia

A férfiak igyekeznek a maguk férfias, agresszív módján megoldani az új életmóddal járó nehézségeket. Tele vannak győzni akarással, azonban ha gyakrabban használnák a fejüket, messzebbre jutnának. A nők ennek éppen az ellentétét képviselik: türelmesebbek és megértőbbek másokkal és saját magukkal is. Tudják, hogy erejük raktározása hosszabb távon hasznosabb és messzebbre visz, mint ha egyből kiadnának magukból mindent, de sokszor visszahúzódóbbak, nem bíznak saját képességeikben. A sport azonban kiváló terep arra, hogy mindkét nem eltanulja a másiktól annak erősségeit!

Péter szerint: „Bármilyen sportot űztök, az abban szerzett sikerélmény, önismeret, saját testetek határainak megismerése, majd kitolása magabiztosabbá fog tenni titeket.

Megtanuljátok, mi mindenre vagytok képesek, és az ebből kapott határozott fellépés az élet minden területén jól fog jönni.

A férfiak pedig a sportból alázatot és kitartást tanulhatnak: előbb-utóbb kénytelenek lesznek elismerni, hogy egy kis előre gondolkodás, megértés csak hasznukra válhat, ezzel bármilyen céljukat könnyebben elérhetik.”

Ez nem azt jelenti, hogy győzelemorientált, domináns emberekké kell válnotok, de az egyensúly megtalálásával teljesebb emberek lehettek; mint a jin és a jang két pólusa, kiegészítve egymást, kiemelve egymás erősségeit és elsimítva a hátrányokat javulhat saját magatokhoz való viszonyotok, és több megértéssel fordulhattok más emberek felé is.