alvás 21 nap

Ezért rossz az egészségeteknek, ha folyton lenyomjátok az ébresztőórát

Szinte mindenki ébresztőórára ébred reggel – és persze a telefonunk minimum három időpontra van beállítva, amiből kettőt szépen le is nyomunk, és visszatérünk az álomvilágba. Most viszont kiderült, hogy az a pár perc extra pihenés valójában inkább árt nekünk, mint használ...

Ha ti is legalább kétszer lenyomjátok az ébresztőórátokat, mielőtt úgy döntötök, hogy itt az ideje felkelni (ne aggódjatok, én mindennap ezt csinálom, nem szégyen az), akkor szomorú hírt kell veletek megosztanom: a kutatók legújabb álláspontja szerint az a pár perc alvás, amit így nyerünk, nem használ, hanem egyenesen árt a szervezetnek!

Az ASAP Science nevű csoport egy videóban fejti ki, hogyan zavar bele ez a folyamat a természetes alvási fázisainkba. Biztos számotokra is ismerős ez az érzés: szól az óra, szundira állítjátok, de mikor legközelebb felébredtek, még fáradtabbnak érzitek magatokat, mint elsőre, ezért újra lenyomjátok az órát, és ez így menne a végtelenségig, ha nem kellene reggelente mindig sietnetek valahova.

Na mármost, ha nem a modern világban élnénk, nem lenne semmiféle ébresztőóra, a testünk magától ébredne fel, akkor, amikor jónak látja. Számunkra ez már szinte elképzelhetetlen, pedig a testünk nemcsak az elalvásról, hanem az ébredésről is számos kémiai anyag segítségével gondoskodik – írja a Bustle.

Forrás:
iStock

A test már egy órával azelőtt készülődni kezd az ébredésre, mint ahogy az természetesen bekövetkezne: a hőmérsékletünk emelkedik, az alvásunk felszínesebbé válik, és olyan hormonok kezdenek termelődni, mint a dopamin vagy kortizol, amik kellő energiát biztosítanak ahhoz, hogy elkezdhessük a napot. 

Az ébresztőórák viszont belezavarnak az alvási ciklusunkba és rövidre zárják ezeket a természetes folyamatokat: felvernek minket álmunkból, de a testünk még nem áll készen az ébredésre. Ilyenkor jön az a zizegő, kótyagos érzés, amit a tudósok alvási inerciának hívnak, ráadásul minél mélyebben alszunk, annál erőteljesebb lesz, így megkezdődik a végeláthatatlan szundikör.

Azonban mikor ilyenkor visszaalszunk, a testünk újraindítja az alvási ciklust, és mély álomba zuhanunk, tehát a szervezet nem az ébredéshez, hanem újra az alváshoz fog készülődni – ezért vagyunk még fáradtabbak, mikor pár perc múlva újra felver bennünket az a bizonyos dallam.

A videó szerint több kutatás is kimutatta, hogy a többször megszakított alvás kialvatlansághoz és fáradékonysághoz vezet, így jobban jártok, ha három időpont helyett mostantól egyre állítjátok a telefont, és nem veritek fel saját magatokat percenként az eredeti időpont előtt. Fontos az is, hogy kiépítsetek egy alvási rutint, ugyanis a napközbeni fáradtságot a rendszertelen alvás is okozhatja. Ha ugyanakkor keltek hétköznapokon és hétvégén is, pár hét alatt hozzászokik a szervezetetek a rendszerhez, és sokkal kiegyensúlyozottabbak lesztek. 

A végén pedig még az is előfordulhat, hogy egy idő után egyáltalán nem lesz szükségetek arra a fránya ébresztőórára!