21 nap mérleg

Kukába a mérleggel! – avagy miért ne bízzatok a súlymérésben egészséges életmódot élve

Sok nő szenved a rettegett mérleg fenyegető árnyékában – talán ti is közéjük tartoztok. Küzdötök különböző tuti eredményt ígérő fogyókúrákkal, csodatévő szereket próbáltok ki, aztán izgatottan álltok minden reggel a mérlegre: most mekkorát lendül a nyelve? De valahogy sosem tűnik megbízhatónak: ha csökken, nem eleget, ha nő, akkor meg kétségbeestek. Talán a bankkártyátok összegéhez hasonlóan a mérleg számaival sem kéne annyit foglalkoznotok. Pláne, mert nem olyan megbízható, mint amilyennek az egzakt számok alapján tűnik. Hogy is van ez? Mérjetek, ne mérjetek? Mérhettek, csak ne a kilókat!

Szerencsére a fogpiszka modellek és a „heroin chic” kora leáldozott, újra divatba jöttek a formás nők. Azért nem estünk át a ló túloldalára, a rubens-i Vénuszoktól messze vagyunk, ha egyszerre szeretnétek karcsúak és formásak lenni, akkor izmokat szedjetek magatokra!

És ezért csalóka manapság a mérleg: az izom sűrűbb szövet, mint a zsírszövet, így egyszerűen kevesebb helyet foglal – méghozzá nem is kevéssel: 15–20%-kal!

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy két azonos magasságú és azonos testsúlyú ember teljesen máshogy nézhet ki: míg az egyik dundinak, kissé túlsúlyosnak tűnik, addig a másikon feszes izmok adják ki ugyanazt a súlyt, viszont ezáltal karcsúnak és erősnek néz ki. A BMI ezért nem megbízható: egy bodybuilder simán elhízott kategóriába kerülhet, pedig alig van rajta zsír!

Nem az a lényeg, hogy a mérleg minél kevesebbet mutasson, mert ha egészséges táplálkozás mellett edzetek is, könnyen lehet, hogy nemhogy kevesebbet, de akár többet fog mutatni; a lényeg az, hogy hogy mit mutat a tükör! A növekvő izomtömeg másik előnye, hogy pörgeti az anyagcserét is, sokkal több energia kell a nagyobb mennyiségű izom fenntartásához – gyakorlatilag többet kell majd ennetek, mert a munkára fogott, dolgozó izmoknak szüksége van erre.

Mérleg helyett inkább más módszerekkel kövessétek a változást! Ehhez ajánlok most három lehetőséget.

1. Dokumentáljátok a változást fotókkal

Ha hiteles képet szeretnétek kapni testetek változásáról, akkor három lehetőség áll előttetek. Az első, hogy bikinit vesztek, és körbefotózzátok magatokat, majd ugyanezt megteszitek ugyanebben a fürdőruhában és pózokkal havonta. A képeket egymás mellé rakva rögtön látjátok majd a változást!

Forrás:
iStock

2. Mérőszalaggal a pontos változásért

A második módszer, hogy előveszitek a centit, és körbeméritek a kritikus pontjaitokat:

  • mell és mell alatti körfogat
  • derékkörfogat – a törzsetek legkeskenyebb részénél
  • csípőkörfogat – a medencecsontokon haladjon át a szalag
  • fenékkörfogat – oldalról nézve, ahol a legszélesebb
  • combkörfogat – a legtetején, egyenes szalaggal
  • vádlikörfogat – ahol a legszélesebb

Figyeljetek rá, hogy a mérés során a szalag egyenes legyen! Ha egyedül nem megy, kérjetek segítséget, mérjétek le egymást a barátnőtökkel, és vágjatok bele együtt az életmódváltásba! Mérjetek újra havonta, a számokat pedig vezessétek táblázatban, így az eredmények könnyen áttekinthetőek lesznek.

3. Testösszetétel-mérés a lehető legmegbízhatóbb eredményért

A harmadik lehetőség tudományosan a legmegbízhatóbb, azonban ez a legköltségesebb is. Menjetek el testösszetétel-mérésre, ahol meg tudják mondani, testetek hány százaléka zsír, hány százaléka izom, és ezek hol, milyen arányban találhatóak meg a különböző pontjaitokon. A nők számára a legkritikusabb pontok a fenék és a comb, illetve a has szoktak lenni. Testösszetétel-mérésre több helyszínen van lehetőségetek, és többféle eszközzel is mérnek titeket – sajnos ezek közül sem mindegyik ad pontos eredményeket, azonban ha ezt a mérést is megismétlitek pár havonta, félévente ugyanazon a helyen, ugyanazzal az eszközzel, akkor a változás mértékéről tiszta képet kaphattok.

Ezek mellett számtalan módon szerezhettek róla tudomást, hogy változik a testetek: régi ruháitok mérete is árulkodó, a dicsérő pillantások és szavak az ismerősöktől, na meg persze az, hogy sokkal jobban érzitek magatokat a bőrötökben: energikusabbak vagytok, kipihentebbek. Az edzettségnek hála könnyebben teljesítitek az apró napi feladatokat: szatyorcipelés, lépcsőzés, busz után szaladás. Megtanuljátok, mi kell a testeteknek, megbarátkoztok vele a folyamatos önsanyargatás helyett – ez az életmódváltás igazi előnye!