Édes ellenségünk – cukrok, mézek, édesítők

Mondjatok búcsút az édes ellenségünknek! – Ennivaló tippek a cukor helyettesítésére

Odavagytok az édességért ti is, igaz? Hiába, én megrögzött édesszájú vagyok, még a manapság oly gyakori intelmek ellenére is. Régóta fontolgatom, hogy egy cukordetox jó hatással lenne rám, de eddig még nem sikerült elég lelki erőt gyűjtenem ahhoz, hogy az édesség minden fajtáját kiiktassam az életemből. Tetézi a bajt, hogy egyre több étel dúskál a cukorban: a gyümölcsök, aszalt formában pláne, az előre elkészített ételek, sőt, rossz nyelvek szerint még a hipermarketek friss zöldségeibe is fecskendeznek egy keveset a finomabb íz érdekében!

A finomított cukor a főellenség, ezt biztosan tudjátok, hogy érdemes száműzni a konyhából, azonban szerencsére számtalan egyéb lehetőségetek is van az édesítésre – ezek közül van, amelyik épp csak egy hajszálnyival jobb, mint közutálatnak örvendő fehér társa, de vannak olyanok is, amiket nyugodt szívvel (és hasnyálmiriggyel) használhattok. 

Az aranyló csoda

A legtöbb ember mézzel, a sűrű, aranyló csodával váltja ki a cukrot, majd elégedetten hátradől, hogy ő mindent megtett az egészségéért. Ugyan a méznek valóban vannak hasznos tulajdonságai – nem csoda, hogy régen az istenek eledelének tartották. Védi az immunrendszert, tele van mikrotápanyagokkal, fertőtlenítő hatása van (ezért eszitek torokfájás esetén) és segíti a sebgyógyulást is – na persze nem belülről! 

Forrás:
istock

Azonban a méz nagy barátja a rátok rakódó zsírpárnáknak is, hiszen cukortartalma nagyjából megegyezik a fehér cukoréval – bár glikémiás indexe, fruktóztartalma miatt, egy leheletnyivel alacsonyabb. Emellett sajnos ásványianyag-tartalma is minimális, a fogakra pedig, ragacsos állagából kifolyóan, még a cukornál is károsabb.

Édes ellenségünk – cukrok, mézek, édesítők

Kenjétek a bőrötökre, ott garantáltan csodát művel!

A fent említett tulajdonságai miatt jobb, ha a méz messziről elkerüli az ételeiteket, van azonban egy terület, amire bátran használhatjátok. Nina, a VOUS szerkesztője Méhkirálynő napunk alkalmából kipróbált három házi csodakencét, amik valóban csodát műveltek a bőrével! 

Kíváncsiak vagytok a receptekre? Ide kattintva ti is elkészíthetitek a mézes ajakradírt, arc- és kézpakolást.

Szakértőnk, Bio Gabi sem a mézre esküszik: „A méz időnként hasznos, de bizony gyorsan felszívódó cukorforrásról van szó, annak ellenére, hogy természetes. Nem elvitathatóak a méz előnyös élettani hatásai, de jó, ha van a tarsolyunkban más édesítőanyag is. Az agavészirup egyébként nem rossz alternatívája a méznek, lassabban hasznosuló cukrokat tartalmaz.”

Tóth Gábor a 21 NAP - pont neked táplálkozási szakértője
Tóth Gábor a 21 NAP – Pont neked táplálkozási szakértője
Forrás:
Hámori Zsófia

Isten ajándéka tele cukorral

Hasonló kategóriába tartozik a szintén természetes édesítőként reklámozott juharszirup is. Bár utóbbi szerintem annyira csodálatos, hogy közvetlen bizonyítéka Isten létezésének, mégsem nyakalom túl gyakran, hiszen, bár ez is természetes eljárással készül a juharfa nedvéből, tele van cukorral. Arról nem is beszélve, hogy nem vagyok biztos abban, hogy az áruházak polcain található termékek láttak igazi juharfát.

Forrás:
istock

Jó, de mit ehetünk?

Akkor mi is volt azzal a sok lehetőséggel, amit a cikk elején emlegettem? – kérdezhetitek jogosan. Nyugalom, nincs még vége a listának! Bár nem tökéletesen szénhidrátmentes édesítő, de a nyírfacukor, más néven xilit, 40%-kal kevesebb kalóriát tartalmaz a hagyományos cukornál, lassabban emeli a vércukorszintet, így cukorbetegek is fogyaszthatják, és még a fogainknak is jót tesz! Értitek, nemhogy nem károsítja őket, de még használ is nekik! Szupercukor, nem?

Azért ezt se vigyük túlzásba, nem nullkalóriás cukorpótló! Nem úgy, mint a következő versenyző, a sztívia. Ez a Stevia Rebaudiana nevű növény leveléből készülő, a cukornál sokkal édesebb, ennek ellenére tökéletesen nulla kalóriát tartalmaz. Ezáltal cukorbetegeknek és fogyókúrázóknak is ajánlott, ráadásul még gombaölő hatása is van. Egyetlen hátránya, hogy van egy fura, kesernyés utóíze.

Aztán van egy sor mesterséges cukorpótló is, amik közül talán az eritrit a legnépszerűbb. Ez egy glükózból erjesztett cukoralkohol, aminek a titka az, hogy a szervezet nem képes hasznosítani – így, a sztíviához hasonlóan, nincsen benne kalória. A mesterséges édesítőktől talán többen féltek, mert néha felröppennek hírek, hogy károsak az egészségre, rákot okoznak. Ezt az állítást azonban sem igazolni, sem cáfolni nem tudja egyelőre a tudomány.

Végezetül három megfontolandó dolog az édesítők használatához:

  1. Mindig ellenőrizzétek, mennyire édes egy édesítő, és e szerint adagoljátok!
  2. Ha süttök, főztök vele, nézzetek utána, hogyan viselkedik hő hatására!
  3. A kulcs a mértékletesség: még a nullkalóriás verziókkal se tömjétek magatokat tele!