Noja Maja-jelenség Barok Eszter

A Nagy Noja Maja-jelenség: tényleg ilyen cikik a YouTube-on nyomuló tinicsajok?

Hekkes a barim, svejkek fürdenek a dubaji tóban, a belsőségei is nagyon szépek a titkos szerimnek, pusypusy szerikeeeh, genetikailag nem tehetek magamról... A Nagy Noja Maja-jelenség megvan? A csaj videóit átlagosan 100 ezren nézik Facebookon, de vannak munkái, amelyekre több mint 300 ezren voltak kíváncsiak.

Nagy Noja Maja alig néhány hete kezdett vlogger-paródiákat gyártani, amiben az ifjú YouTube-celebeket cikizi ki: de olyan sikeresen, hogy a színtér átfogó ismerete nélkül akár valódinak is hihetnénk a produkcióját. Noja nem posztol gyakran, akkor viszont alaposan kiveri a biztosítékot: rajongók és trollok egyaránt lelkesen követik, valahányszor feltűnik. 

Kérdéseinket már két napja elküldtük neki, de még halasztgatja a válaszadást (vagy teljesen inkognitóban kíván maradni, ki tudja), ezért aztán bemutatkozása előtt és/vagy helyett elemezzük egy kicsit a világot, amelyet paródiái által elénk tár:

1. A tinicsajok folyton idiótán vigyorognak

Hatalmas, fehérfogas vigyor, lehetőleg lassított felvételen, vagy éppen zavart nevetés, erőltetett kacaj... egy sor olyan dolog, ami a YouTube-videók világából ránk köszön. Ha Noja videóból indulunk ki, nem gáz a saját poénjainkon sem röhögni, ha pedig bármi zavart érzünk az erőben, vihogjunk bátran.   

Objektum doboz

2. A mai fiataloknak pocsék a helyesírásuk. És ez trendi

Noja komoly gondot fordít arra, hogy még véletlenül se írjon helyesen egyetlen szót sem, ami azért nem kis erőfeszítést igényelhet. Egy tanár barátnőmmel már beszéltünk arról, hogy kimondottan bonyolult lehet úgy írni, hogy:

„naon hoszu vidi!!! szelermes vok bene 1 fijuba reméllem tuggya kiaz magara is mer!! ;) ;) :) <3 láw pusy ralyongoím <3 ;) :) :P :) :) ^_^ sry a végé re el csuszot a hangóm el fáratam bocsesz!!!!!”

– mégis gyakran látunk ilyesmire példát. 

3. Az online népszerűség és a rajongók száma mindennél fontosabb

Noja kipróbál mindent, hogy új fanokat gyűjtsön: fotópályázat, kommentverseny, nyereményjáték és természetesen autogramosztás a Szigeten. Utóbbin már meg sem lepődünk, ebben a világban a népszerűséghez nem kapcsolódnak értékek, pusztán maga a figyelemfelkeltés a cél.   

Objektum doboz

 4. Ha sok celebbarátunk van, az menő

Dúsgazdag, medencés villában élő haverok, „raj” nyaralások és olyan „kúl” spanok, akik mindenféle klassz zenekarban énekelnek, és persze Zac Efron, mert miért is ne. Az, hogy mi kik vagyunk, nagy mértékben függ attól, hogy kik – és mennyire híresek – a barátaink...  

Objektum doboz

5. A termékteszt, a haul, rutin és barnaság-jelentés abszolút prioritás az életben 

A legtöbb ifjú vlogger-sztár termékteszttel és haullal (random ruhavásárlások közvetítésével) próbál sikereket elérni, ezt a vonalat Noja barnaság-jelentésekkel egészíti ki: a lényeg, hogy minden fókusz a külsőségeken van, és még véletlenül sem hangzik el ennél komolyabb üzenet például, a tudatos fogyasztói magatartásról vagy a túlfogyasztás visszaszorításáról.

Objektum doboz

6. A gagyi fotómanipuláció és a „videós trükkök” sokat dobnak egy tini megítélésén

Ha követjük a vloggerként aktív kiskamaszokat, egy sor idegesítően egyszerű fotómanipulációs technikával találkozhatunk, ezeket Noja remek érzékkel kapja telibe. 

Objektum doboz

7. Az erőltetett hurráoptimizmus minden nehézségen átsegíti az embert

Nem véletlenül „NAGYMOSOLY” Noja jelszava, természetesen a mélyebb tartalom nélküli, pozitív üzeneteket hordozó, naplementés bölcsességet megjelenítő idézetek tinikörben roppantmód népszerűnek számítanak, komoly karrier építhető ezekre a felületes hívságokra.  

És hát mindebből mi a tanulság? Nyilván az, hogy szerencsére nem minden YouTube-sztár ilyen, de azért szép számmal akadnak, akik ezt a vonalat képviselik... és hát ha már így áll a helyzet, miért is ne állhatna előttük – és rajongóik előtt – egy görbe tükör a világról, amelyben mindannyian élünk?

Objektum doboz