5 gyerek mellett vállalkozó nő

5 vállalkozó nő, 9 gyermek mellett: „Nőként nőknek kell eladnom magam” – ők meséltek most

Girlpower napunk alkalmából öt vállalkozó anyával beszélgettünk, akik vásárlói, megrendelői szintén anyák, és akiknek a vállalkozás ötletét gyerekeik, a gyerekes lét adta.

Judit a Judyart textiltervezője, Bori alkotótér-üzemeltető, Kata babajelbeszéddel foglalkozik, Anikó a Bolyhoska mosható pelenkák szakértője, Orsi pedig a Pixel Művek fotósa. A közös bennük, hogy nőként, anyaként vállalkoznak, és termékeikkel, szolgáltatásaikkal más anyákat céloznak meg. Szakmájukban, területükön sikeresek, és bár mindannyian időhiánnyal küzdenek, de a saját vállalkozással megteremtették annak a lehetőségét, hogy gyerekeikkel akkor és annyit legyenek, amennyit és amikor szükséges.

hosszú felkiáltójel

5 anyuka, 9 gyerek

Barta Judit

  • Kor: 32
  • Gyerekek neve és kora: Kristóf 4, Olivér 17 hónapos

Hubai Orsi

  • Kor: 35
  • Gyerekek neve és kora: Bori féléves, Lola 4 éves

Kollár Bori

  • Kor: 34 
  • Gyerekek neve és kora: Boróka 8, Barnabás 7 éves

Zentai Kata

  • Kor: 43 
  • Gyerekek neve és kora: Berci 9 éves

Bécsy-Nemes Anikó

  • Kor: 37
  • Gyerekek neve és kora: Benedek 5 éves, Míra Júlia 1 éves

Mivel foglalkoztok most, és mivel foglalkoztatok a gyerekek előtt?

Judit: Első kisfiam születése óta a Judyart textiltermékeket tervezem és varrom. Tizenkét évvel ezelőtt Judyart néven reklám-, marketing- és nyomdai előkészítéssel foglalkoztam, aztán átvettem egy garázsboltot, ami Pillangó Bababolt néven futott, és ami két évvel az indulása után webshoppá alakult. Ennek a régi „örökségnek” idén intettünk búcsút, és az online boltocska Judyarttá változott mind nevében, mind kínálatában.

Orsi: Tervező szerkesztő voltam, DTP operátorként dolgoztam. A tilka textilkábel és lámpa manufaktúra alapítójaként én felelek az online és offline megjelenésekért, készítem a termékfotókat és részt veszek az új termékek fejlesztésében, emellett foglalkozom, a hobbiból most már kinőtt, család fotózással, a Pixel Művekkel.

Bori: Ruhatervezéssel foglalkoztam és dekoratőr munkákat vállaltam, jelenleg pedig a Borarti Alkotóműhelyt viszem, ahol különböző táborokat, workshopokat, foglalkozásokat tartunk.

Kata: A Magyar Nemzeti Levéltárban dolgoztam levéltárosként tudományos státuszban. Tízéves bölcsészpálya után a gyermekem születése fordulatot hozott az életembe, ma már a Beszélő Babakezek babajelbeszéd-program vezetője vagyok.

Anikó: A gyógyszeriparban dolgoztam. Az első gyerekem születése után alig vártam az otthoni „babázós” napokat.

Aztán ahogy teltek a hónapok, egyre inkább kezdett hiányozni az a mozgalmasság, amit egy munka ad. Benit viszont még egyáltalán nem szerettem volna bölcsődébe adni, így találtuk ki a férjemmel, hogy webboltot kellene nyitnom, amit otthonról is menedzselhetek.

Képeztem magam a témában és most már ötödik éve szépítgetem Bolyhoska boltomat, jelenleg főleg mosható pelusokkal és az ehhez kapcsolódó termékek forgalmazásával foglalkozunk, de emellett rengeteg tervem van a jövőre nézve. 

Forrás:
Barta Judit, Hubai Orsi,Kollár Bori,Zentai Kata,Bécsy-Nemes Anikó

Mindannyian elég más területen dolgoztatok korábban, a gyerekek születése után pedig elmondható, hogy a többi mamát célozzátok meg a vállalkozásotokkal. Mennyire nehéz kitűnni, sikerre vinni?

Judit: A kézműves alkotások területén ma már nagyon nehéz kitűnni. Én az első fiam születése után ismerkedtem meg a nyálkendőkkel, és üzleti lehetőséget is láttam benne, eléggé hiánycikk volt. Tudni kell rólam, ha én valamit a fejembe veszek azt megcsinálom, gondoltam egy nagyot, „varrni mindenki tud” felkiáltással, nekiláttam és megtanultam varrni. Mára szerencsére nagyon sok minőségi kolléga van jelenleg a magyar piacon. De mindenki egyedi, mindenkinek megvan a saját stílusa és ezáltal mindenki más vásárlói közönséget céloz meg illetve vonz be.

Viszont a mérce magasra van állítva és csak az tud fennmaradni vagy kitűnni, aki folyamatosan fejlődik és minőségi terméket hoz létre!

Orsi: A fotós piac nagyon telített. Nem is vágnék bele, ha most kéne kezdenem. Én szerencsés vagyok, mert az ismerősök fotózásából szinte észrevétlenül nőtte ki magát a a Pixel Művek. Ajánlanak és visszajönnek a családok, aminek nagyon örülök. Többéves gyakorlat, profi felszerelés, szakmai tudás kell. Szerintem ezeken felül a sajátos szemlélettel, az egyedi meglátásokkal lehet valamelyest kitűnni.

Kata: Amikor elindítottam a Beszélő Babakezeket, még kevesen hallottak a babajelbeszédről, főként pszichológusok, más szakemberek és a többnyelvű családok találtak meg. Mára már ismertebbé vált a Babakezek módszer, de még elsősorban a kötődő nevelés iránt érzékeny szülők figyelnek fel rá.

Mi a legnagyobb kihívás a női vállalkozásban? Egyáltalán van jelentősége a vállalkozás szempontjából annak, hogy nők vagytok? Van előnye?

Judit: Jelenleg ez a család fő vállalkozása, apa van gyeden én pedig „dolgozom”, úgyhogy igyekszünk ebből kihozni a legtöbbet. A mai Judyartot a fiaim születése formálta azzá, ami. Természetesen anyaként, nőként sokkal könnyebb elérni az anyukákat, sokkal könnyebb anyafejjel gondolkozni, kommunikálni. A termékek megalkotásában és tesztelésében is mindenképpen előnyben vagyok – bár lassan mindkét fiam kinövi a termékeimet. Ezen a területen azért elég furcsa lenne, ha egy „apa” lenne a termékfejlesztő. (Természetesen nem kizárt, nem akarom egyik apuka képességeit sem lebecsülni!) Még egy fontos dolog van, egy anya mindent kibír, mindenre képes még akkor is, ha egy nap neki is csak 24 óra!

Orsi: Van előnye? – de a viccet félretéve, én abban találtam meg a könnyebbséget, hogy nőként nőknek kell „eladnom magam”, anyákat kell, hogy megszólítsanak a képeim, és gyerekekkel kell foglalkoznom, megmosolyogtatnom. Ez pont az, amit nap mint nap teszek itthon.

my baby hug interjú

Egy sorozat, ami minden anyának szól

Tavaly nyáron útjára indult Újratervező anyukák sorozatom, amiben olyan hazai édesanyákkal beszélgetek, akik a szülés után egy teljesen új világba csöppenve, tőlük távol álló vállalkozásba kezdtek.

Ha kíváncsiak vagytok az interjúkra, kattintsatok az #újratervezőanyukák hashtagre, és olvasgassatok!

Bori: Nekem fontos a szabadság, fontos, hogy a gyerekeimmel lehessek szünetekben, betegségben, viszont erre sok éjszakám rámegy, nincs tól-ig munkaidő. Mivel saját vállalkozás sokkal inkább motivál az érzelmi töltet, mint az anyagi motiváció, így sokszor nem érzem, hogy munka lenne, hanem inkább hivatás, életforma, ami azt jelenti, hogy szabadidőmben is ezzel foglalkozom, nyaraláskor is sokszor csak az inspirációszerzés motivál. Egyszóval nem válik el a munka és a magánélet.

Kata: A női vállalkozók általában elég kitartóak, jól tudnak együttműködni és inspirálják egymást. Hátrányuk, hogy elsősorban a biztonságot tartják szem előtt, kevésbé mernek kockáztatni, belevágni új dolgokba. Mivel franchise-partnereim is nők és többen háromgyermekes édesanyák, azt is látom, hogy nekik és nekem is a család áll az első helyen. Úgy látom, hogy anyukás vállalkozás esetén a vállalkozás fejlődésének íve kevésbé meredek,

attól válik igazán értékessé egy vállalkozás, hogy mellette nő és anya is tudsz maradni.

 Egy tökéletlen anya naplója
Egy tökéletlen anya naplója
Forrás:
Alexandra

Anikó: A legnagyobb kihívás számomra egyértelműen az időbeosztás. Nagy kincs, ha van két egybefüggő órám, rendszerint csak percek akadnak a gyerekek mellett. Ez elég nyomasztó tud lenni néha, de a határidő mindig nagy úr, és mint tudjuk, növeli a kreativitást. Ha a gyermek beteg, a vállalkozásnak akkor is mennie kell. A család támogató segítsége nélkül biztosan sokszor belebuktam volna.

A magyarországi környezet jellemzően nem vállalkozóbarát, így férfiként és nőként is nagyon nehéz vállalkozni. Viszont a környezetemben működő vállalkozónők mintha sokkal tudatosabban és megfontoltabban hoznának döntéseket, a vállalkozásaik jobban kiállják az idők próbáját. Türelmesebbek a vállalkozás felvirágoztatásában, és hajlandók visszaforgatni a profitot a cégbe ahelyett, hogy rögtön kivennék azt.