Séllei Lilla  “Feláll a játékai mellől, és azt kéri üljünk le a tervezőasztalhoz, alkossunk együtt” - interjú Kármán Orsi ékszertervezővel

Akkor indult be a karrierje, mikor megszületett a lánya – Interjú Kármán Orsi ékszertervezővel

Kármán Orsi az egyik legmenőbb hazai ékszertervező, emellett pedig édesanya, aki örömmel ül le közösen alkotni kislányával a tervezőasztalához. Sikertörténetek témájú napunkon vele beszélgettem sikerről, karrierről és természetesen anyaságról.

Kármán Orsival még akkor találkoztam először, amikor a reklámszakmában dolgozott, de aztán hamar tervező-újságíró viszonyba kerültünk, hiszen abban az időben indította el a Karman Jewelry márkát. Tisztán emlékszem egy telefonbeszélgetésre, amit egy korábbi anyag kapcsán évekkel ezelőtt váltottunk: egyeztettünk, azaz dolgoztunk, de közben mindketten a gyerekeinkkel zsonglőrködtünk, Orsi éppen egy plázában keresett pelenkázót, én pedig az éppen szobatisztuló gyerekemmel kutattam kétségbeesetten egy mosdó után. Az a cikk is elkészült, ahogyan ez a mostani is, és Orsi azóta is szuperül hozza a menő ékszertervező és a szuperanyu szerepét is. Erről a kettősségről beszélgettünk.

Ha jól tudom, a kislányod születése és a márka felfutása szinte egy időszakra tehető. Mesélnél erről?

Ez valóban így van. A reklámszakmában art directorként eltöltött több mint tíz év után elérkezettnek láttam az időt, hogy egy egészen új területen próbáljam ki magam. Éles váltás volt, amiben nagyon hittem, őrült energiával és elkötelezettséggel vetettem bele magam. Elmerültem az ékszertervezés rejtelmeiben, izgalmas volt az alkotás szabadsága. Egy hónap múlva jött a felhőtlen boldogság:

megérkezett Johanna baba híre. Ezzel az örömteliséggel még inkább erősnek és elszántnak éreztem magam, hiszen egy újabb 'szakmai kihívás' is várt rám.

A divatszakma hamar reagált, és sok lehetőséggel kecsegtetett. Nem volt megállás, sorban jöttek a fotózások, divatbemutatók, egyedi megrendelések és külföldi lehetőségek. Jojo, a kislányom születése után egy körülbelül féléves, szakmailag csendesebb időszak következett, de ez a márka életében egyáltalán nem számított törésnek.

Továbbra is tudtam foglalkozni a tervezéssel, talán egy szezon image-anyaga maradt ki, de az ékszerek értékesítése az akkori kollekcióval is folytatódott. Ezt annak köszönhetem, hogy a körülöttem lévők sokat segítettek, és Jojo szupernyugodt kis személyiségnek bizonyult. Nem mondom, hogy nem voltak nehéz időszakok, de igyekeztem priorizálni. Jojo számos dologra megtanít, az időbeosztás és a koncentrált figyelem is ezek közé tartozik.

Forrás:
Kármán Orsi

Teljesen otthagytad a marketingszakmát? Mi az, amit a korábbi főállásodból hasznosítani tudsz a márkádnál?

Igen, teljesen. Szinte mindent tudok hasznosítani. Hatalmas előny, hogy tudom menedzselni a saját márkám. Kezdve az arculat kialakításától a kampányok megtervezésén keresztül a közösségimédia-platformokon való intenzív részvételig szinte mindent. Tudom, hogy kommunikáljak, milyen hangsúlyokkal vezessem be az új kollekciót.

A vizuális kommunikáció területén is magabiztos vagyok, hiszen eredeti szakmám az alkalmazott grafika. Szerintem ez óriási segítséget és összeszedettséget biztosított anno a márka felépítésének kezdetén is. Reklámügynökségi volt szövegíró társam, Onody Bogi pedig azóta is mellettem áll, és szinte minden kampányomban segít a lehető legprofibban megfogalmazni az adott kollekció anyagát.

Mi a napirend? A kislányod mára közösségbe jár, de hogyan oldottad meg a munkát, amíg otthon volt?

A közösségi lét Jojo életében is nagyon fontos! Imádja a gyerekeket, nagyon nyitott és barátságos. Kezdettől fogva jól érzi magát a bölcsiben, ezért nem okozott gondot a beszoktatás. Egy magánbölcsődét választottunk, ahol eleinte heti kettő, majd három, mostanra már öt napot jár. Ezzel a fokozatossággal szépen beállt a napi ritmusunk, be tudtam osztani az ékszerkészítéssel, alapanyag-beszerzéssel, találkozókkal kapcsolatos időmet. Mivel mindketten itthon dolgozunk a párommal, elengedhetetlen volt a napi rutin kialakítása és az időbeosztásunk összehangolása.

5 vállalkozó nő 9 gyermek mellett

5 vállalkozó nő 9 gyermek mellett: „Nőként nőknek kell eladnom magam” – ők meséltek most

Girlpower napunk alkalmából öt vállalkozó anyával beszélgettünk, akik vásárlói, megrendelői szintén anyák, és akiknek a vállalkozás ötletét gyerekeik, a gyerekes lét adta. Ha kíváncsiak vagytok, hogyan képes 5 fáradhatatlan anya összehangolni a családot a karrierrel és a kreativitással, ez az interjú nektek szól

Melyik a kedvenc munkafázisod egy kollekció születésénél?

Amikor a rajzolt tervekből az anyagkísérletek után a végleges ékszerek elkészülnek. De előtte az a szakasz, amikor már ki van találva minden, és már „csak” kivitelezni kell. Imádom, mert óriási energiákat teszek az előkészületekbe, amit a kivitelezés tökéletessége tesz kifogástalanná.

A kislányod véleményezi az általad készített cuccokat? Ő fűz például gyöngyöt?

Nagyon érdekes, hogy kétévesen milyen megfigyeléseket tesz.

Például ha bemegyünk egy üzletbe, ahol az általam tervezett ékszerek is ki vannak állítva, odarohan, és azt mondja: ez anyáé.

Egyszerűen megismeri a kollekciókat, és még csak most múlt kétéves. A gyöngyfűzés már szerepel a repertoárjában, de leginkább az asztalomhoz szeret odaülni, és azt kéri: „Anya betol!” Ez azt jelenti, toljam be a székét, és kezdődhet a munka. Az a vicces, amikor azt mondja: „Dolgozni szeretnék!” Ez pedig azt jelenti, hogy feláll a játékai mellől, és azt kéri, üljünk le a tervezőasztalhoz, alkossunk együtt.

Természetesen mindent megengedek, hiszen én is ilyen közegben nőttem fel. Olyan művészcsaládban, ahol a festés, a rajzolás, a tervezés mindennapos tevékenység volt. Az alkotás szabadsága és öröme az én életemet és szakmai pályafutásomat is meghatározta. Az édesanyámmal töltött minőségi idő számomra teljesen összekapcsolódik a kreatív, fantáziadús játékkal, az együtt alkotás boldogságával.

Forrás:
Kármán Orsi

Mi lesz a következő dobás, hír a Karman Jewelry életében?

Újdonságként az idei szezonban a Celeni márkával alkotunk egy egységet. Egy kollaboráció keretén belül, amely a 2016 AW kollekcióban testesül meg. Ezenkívül a Karman Jewelry őszi–téli kollekciója is hamarosan megjelenik, amely ismét egy egészen új arcát mutatja a márkának. A napokban pedig már a 2017-es tavasz–nyári kollekció előkészületei zajlanak. Annyit elárulok, az éles váltások most sem maradnak el, új anyagok, új technikák és izgalmas kollaborációk várhatóak.

Forrás:
Karman Jewelry

Szerinted női vállalkozóként mi a legnehezebb?

Női vállalkozóként szinte minden területen kiteljesedhetünk, megmutathatjuk erőnket, tudásunkat és szakmaiságunkat. Én úgy érzem, hogy bizonyos területek nem tartoznak a saját rutinomba: szerződések, könyvelés, ártárgyalások – ezek egyébként a tervezői személyiségemmel sem feltétlen összeegyeztethetőek. Ebben hatalmas segítségem a férjem, aki mellettem áll, és ezt a fajta hátteret is biztosítja. A vállalkozás bővítésével már foglalkozunk, ebben szintén szükségem van a támogatására.

A divatszakmában általában nőkkel találkozom, megvan az összhang, és megértjük egymás. De akármilyen jó női vállalkozó lehetek, a férfias szemlélet és a feladatok más szemszögből való megközelítése fontos.

Sokat dolgozol együtt más anyukákkal? Vannak ilyen együttműködéseitek?

Igazából nincsenek közös találkozási pontjaim a munka területén más anyukákkal. A homokozóban annál inkább.