Amikor a színek és a formák jelentéssel bírnak – avagy így öltözködnek a Trónok harca női karakterei Cséfalvay Fanny

Amikor a színek és a formák jelentéssel bírnak – avagy így öltözködnek a Trónok harca női karakterei

Mióta az eszemet tudom, imádom a kosztümös filmeket és sorozatokat. Mindig is lenyűgözött azoknak a tervezőknek a munkája, akiknek a tehetsége túlmutat egy öltözék megtervezésén. Merthogy aki egy sorozat vagy film számára álmodik meg kosztümöket, annak nagyon sok szempontnak kell megfelelnie.

Egy jelmeztervezőnek nem elég, hogy átfogó divattörténeti és történelmi tudással kell rendelkeznie, tudnia kell olyat alkotni, ami magában foglalja egy bizonyos korszak öltözködési sajátosságait egy adott karakterre formálva. Mint a legtöbb tervezési folyamatot, ezt is alapos gyűjtés előzi meg: a tervező alaposan tanulmányozza a történetet, valamint a szereplők karakterét és érzelmi alakulását. Ugyanis ezek olyan szempontok, amelyek meghatározzák a kosztümök jellegét.

A szereplők viselete nem csupán egy ruha, hanem fontos kifejezőeszköz is egyben. Feladata, hogy hangsúlyozza a cselekményt, fokozza a feszültséget, felkeltse a figyelmet, és bemutassa a karakterek személyiségfejlődését, érzelmeit és tulajdonságait egyaránt. A tervező feladata egy átfogó koncepció kialakítása, már a történet legelejétől kezdve. Pontosan tudnia kell, hogy a szereplők öltözékein keresztül mit szeretne kifejezni. Továbbá szoros együttműködést igényel a filmes stáb minden tagjával, ugyanis fontos, hogy a ruhák jól mutassanak a képernyőn, jól filmezhetőek legyenek, és teljes mértékben beleilleszkedjenek a film képi világába. Ebben nagy szerepe van a színek használatának, ugyanis azok önálló jelentéssel bírnak, és ezek a jelentések tudat alatt eljutnak hozzánk.

Nem elég az öltözékek színvilágának megkomponálása, egy teljes képet kell létrehozni, ahol a táj, a díszlet árnyalatai összhangban vannak a szereplők öltözékeinek színeivel.

A Trónok harca című sorozatot egy kicsit később kezdtem el követni, mint a környezetem. Aztán amikor hirtelen ötlettől vezérelve elhatároztam, hogy belenézek az első pár epizódba, elég hamar világossá vált számomra, hogy sok sorozattal ellentétben ezt most folytatni szeretném.

Kíváncsivá tett a több szálon futó cselekmény és a párhuzamos világok...

Másfél hónap kellett hozzá, hogy végignézzem az összes részt. Ez alatt az idő alatt esténként a történetben éltem. Mivel nem kellett hónapokat várnom az új szériákra, egyben, egymás után nézhettem végig az epizódokat. Így sokkal intenzívebben tudtam megfigyelni a szereplők öltözékeinek evolúcióját – merthogy a karakterek és öltözékeik igen sokat változtak a történtek fényében.

Amikor a színek és a formák jelentéssel bírnak – avagy így öltözködnek a Trónok harca női karakterei Cséfalvay Fanny

A nők végre nem szextárgyak – Most akkor a Trónok harca csajai feminista idolok?

„A hasonló sorozatokban ritkán találkozunk tudatos, harcos nőkkel, de tulajdonképpen már az is ritkaságnak számít, ha két nő másról is képes négyszemközt beszélni, mint egy férfiról. De vajon valóban elég ennyi ahhoz, hogy a Trónok harca női karaktereire feminista szimbólumokként gondolhassunk?”

Barok Eszter korábbi cikkét itt elolvashatjátok.

Divattervezőként nézve pedig elmondható, hogy a kosztümök megálmodója, Michele Clapton nagyon magasra tette a lécet a jövőbeli sorozatok számára. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az 1–5. szériák futása alatt minden évben Emmy-díjra jelölték, és két alkalommal el is nyerte ezt a rangos elismerést. A 6. évad néhány ikonikus öltözékének megtervezése után most visszatér, hogy a 7. évadban folytassa diadalmenetét.

Úgy gondolom, sokkal nehezebb feladat megalkotni egy olyan képzeletbeli világot, amely korábban nem is létezett, mint egy adott divattörténeti korszakot követni, és arra építkezni.

Clapton, elmondása szerint, nem ragaszkodott teljesen a könyv leírásaihoz. Ugyan a könyv „útmutatói” adták az alapot a karakterek stílusának megalkotásához, mégis, idővel önálló világot hoztak létre. A feladatot az is nehezítette, hogy a sorozat több helyszínen játszódik egyszerre, gyönyörű trópusi helyeken, városokban, erdős részeken, hideg, zord környezetben, tehát amilyen változatos a táj, olyan változatos lakóinak öltözködése is.

A színek, fazonok és anyagok

Mivel az első évadokban nagyon sok helyszín mutatkozik be, ezért fontos volt vizuálisan ezeket a helyeket a nézők számára megkülönböztethetővé tenni. Ezért is alakítottak ki amolyan színkódokat, vagyis az eltérő helyszínek divatja eltérő, egy-két fő színen alapszik. Így a néző pontosan tudhatja, hogy éppen hol jár a Trónok harca hatalmas világtérképén.

A mediterrán jellegű országokban a tervező leginkább élénk, élettel teli színeket használ. A melegsárga, okker és élénkkék színek mellett helyet kapnak a természetes földszínek is.

Minden családnak megvan a rá jellemző színe, a Lannister-ház tagjai piros, bordó, arany és más gazdag, erőteljes árnyalatokat viselnek. Ezek fejezik ki hatalmukat, legyőzhetetlenségüket és megmutatják erejüket.

A piros uralkodó szín, aki ilyet visel, azt tudat alatt erővel ruházzuk fel.

Így Cercei ruhatárában is uralkodó ez a szín. Az ellentéteket is jól tudja demonstrálni a tervező a színek használatával. Ez esetben a karaktereket eltérő színekbe és fazonokba öltözteti. Cercei és Margaery ruhái is mutatják a közöttük lévő feszültséget. Míg Margaery ruhái világosabb, tengerszínű, halványkék árnyalatokban játszanak, addig Cercei sokkal magasztosabb, királynőibb jellegű, bársony- és brokátruhákat visel, amelyek formailag gyakran hordoznak magukban gótikus vagy reneszánsz elemeket, például tölcsérszerű, bővülő ujjakat, palástokat. Legtöbbször derékban szűk és karcsú alakot kölcsönző ruhák ezek.

Forrás:
Cséfalvay Fanny

Cercei öltözékei általában többet takarnak, hosszabbak, míg Margaery stílusa ezzel szemben kicsit kihívóbb, ruhái többet láttatnak a testéből, sokszor elöl vagy hátul mélyen dekoltáltak. Az aranyszín mindkettejük öltözékében gyakran megjelenik, ez a közös pont még inkább feszültségkeltésre szolgál, amellett eleganciát is sugall. Cercei a sorozat második felében rövid frizurája miatt és zártabb, olykor páncélszerű ruhái miatt sokkal férfiasabb, erősebb hatást kelt. Ruháiban egyre több a fémes árnyalat, a 7. évadban pedig az ezüstszín lesz a „ruhatárának” központi színe.

Daenerys stílusa, személyiségével párhuzamosan, rengeteget változik a sorozat folyamán. Kezdetben a cél az ártatlanság kifejezése, így a sorozat első részeiben sok fehér színt és átlátszóbb, vékonyabb textilből készült ruhákat visel. A frizurája is szűziesebb: hosszan omlik a vállára. Miután Kahl Drogo felesége lesz, sokkal több kék ruhát visel, ugyanis ez a Dothrakiak színe.

Forrás:
Cséfalvay Fanny

Egy ideig ez volt a rá jellemző szín, ám a későbbi évadok folyamán fokozatosan eljut a „saját stílusához”. Öltözködése uralkodóibb és nőiesebb lesz. A kék színt felváltják a szürke különböző árnyalatai és a fehér, illetve törtfehér színek. Az ő öltözködésében nagy hangsúlyt fektettek a kiegészítőkre, övekre, nyakláncokra, amelyek szinte meghatározzák ruhájának jellegét.

Daenerys az a karakter, aki rengeteg helyen megfordul az évadok során, így az öltözéke mindig kényelmesnek tűnik - a tervező elmondása szerint a karakter stílusa úgy lett megalkotva, hogy a ruháiban bármikor képes legyen menekülni.

A csizma-nadrág kombináció a stílusának az alapja. Ruháinak anyaga általában rusztikus és természetes.

 Trónok harca
Trónok harca
Forrás:
Alexandra

Sansa Stark az a karakter, aki a sorozat szerint saját maga készíti a ruháit. Azok nagyon változatosak és sokfélék. Érzelmeit és hangulatát a ruháin keresztül is kifejezi, leginkább a színekkel és a díszítésekkel. Lágy, szürkés és pasztelles, sokszor fémes színeket visel. Ruhái gazdagon hímzettek, sokszor növényi vagy figurális hímzésekkel. Öltözékeiben eddig mindig alkalmazkodott a környezetéhez, ám az utóbbi évadokban megfigyelhető, hogyan talál magára, és hogyan lesz egyre erősebb és határozottabb. Ezt a ruhái is jól demonstrálják, a sorozat utolsó évadában a sötét színek is megjelennek, például a szürke és a fekete. Gyakran visel fényes anyagokat, mintás brokátokat és szaténokat. A téli helyszíneken az állati szőrmék és bundák az öltözékek központi elemei. Ezeket párosította a tervező természetes textilekkel és állatbőrökkel.

Nagyon kíváncsian várom a sorozat folytatását, hiszen végigkísértem a szereplőket az úton, megfigyeltem a stílusuk alakulását a személyiségük változásával párhuzamosan. Izgalmas volt megfigyelni, hogyan játszik a tervező a színekkel és a formákkal, mennyire átgondolt a koncepció, és mennyire tudatosan és következetesen viszi végig azt hat évadon keresztül. Tetszett, hogy Michele Clapton ugyanolyan könnyedséggel tervez rusztikusabb, durvább megjelenésű öltözékeket, ahogyan lágy, nőies ruhakölteményeket is. Sorozatimádók és divatimádók, ne feledjétek, „közeleg a tél”! Nézzetek a hideg hónapokban sorozatokat, és javaslom, inspirálódjatok egy igazán kreatív tervezőtől!