Megfázni csak az fog, aki nem készül fel rendesen! – A legfontosabb tippek a téli futáshoz

Megfázni csak az fog, aki nem készül fel rendesen! – A legfontosabb tippek a téli futáshoz

Idén nyáron letudtam életem első futóversenyét, teljesítettem az IRONGIRL 6 kilométeres távját. Utána úgy gondoltam, igenis kell egy kis pihi: keményen készültem, ennyi jár! Nos, ez az irongirl július vége óta pihen. Felakasztotta az érmet, és még csak a futócipőjéhez sem nyúlt. Pedig itt lenne az ideje, hiszen közeleg a tél, és vele együtt az újabb kifogás is, hogy kerüljem a sportot. De mit tehetünk a téli időszakban? Az IRONMAN 70.3 Budapest Triathlon Club csapata segítségével megadom magamnak és nektek is a választ!

Ahogy hűl a levegő, úgy tűnik el az emberek lelkesedése is, már ami a szabadtéri sportot illeti. Egyszerűbb felkapni a cókmókunkat, és egy fűtött edzőteremben felállni a futópadra. Pedig bizony a szabadtéri futásnak télen sem kéne véget érnie, hisz semmivel sem rosszabb, mint tavasszal vagy épp nyáron a tikkasztó melegben. A kulcs a felkészülésben, egész pontosan az átmenetben rejlik. Hiszen ha decemberben „durr bele bumm” módjára kezdünk el futni, ne csodálkozzunk, ha rögtön megfázunk...

Van jó néhány apróságnak tűnő dolog, amit ha betartunk, baleset- és megfázásmentesen telhetnek a téli futásaink. De mi van a motivációval? Nos, egyszerű a válasz, ez (is) fejben dől el. Ahogy a nyáron a melegben is rávesszük magunkat, úgy a téli fagy sem szabadna, hogy elriasszon minket. Saját tapasztalatból mondom, a futócipő mellett egy futópartner is nagyon fontos – télen is. Hogy miért? Nemcsak mert együtt könnyebb, hanem mert ha tudjuk, hogy vár minket és számít ránk valaki, akkor kevésbé nyűglődünk otthon a „menjek, ne menjek?” kérdést hajtogatva. Futótársakat elő, cipőt fel, és kezdődjön a téli kocogás! 

futás test grafika

Motivációs grafika – Így változhat meg a testetek a rendszeres futástól

Ahányfélék vagyunk, annyiféle módon reagál a testünk a rendszeres mozgásra. Sokan szeretnék azt hinni, a futástól – a legegyszerűbbnek gondolt sporttól – majd villámgyorsan lefogynak, de ahogy a futás nem is olyan egyszerű, mint ahogyan gondoljuk, úgy a fogyás sem garantált. Nem kell azonnal szögre akasztani az újonnan vásárolt futócipőt. Okosan felépítve a mozgásprogramot látványos eredményt érhettek el. Grafikusunk, Olgi egy rajzon megmutatta, hogyan alakul át a test a rendszeres futástól.

Fázzatok!

A kezdő futók leggyakoribb hibája, hogy túlöltözik a futást. Az ember ugyanis hajlamos azt gondolni, hogy sportnál is teljes mértékben az adott időjáráshoz kell igazítani a ruházatot. Az első és legfontosabb szabály, amit érdemes megjegyeznetek:

az első tíz percben fázni kell.

Hogy mit jelent ez? Azt, hogy nem kell 10 réteg ruhát magunkra pakolni, csak azért, mert kint hideg van. Ha belekezdünk a futásba, úgyis rögtön bemelegszünk, így a megfelelő vastagságú ruházattal képtelenség lesz megfázni. A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, ha túl sok rétegbe bújunk, ezáltal bemelegszünk, és feleslegesen túl sokat izzadunk. A megfelelő aláöltözetre elég, ha ráveszünk egy pólót vagy akár egy mellényt, ez ugyanis pontosan azon a részen védi az embert, ahol a leggyengébb láncszemek laknak, azaz ahol ha megizzadunk, garantáltan megfázunk. 

Hogy lássátok, semmiképp sem kell túlgondolni, a következőképp rétegezzétek a ruhátokat az igazán hideg és csapadékos napokon:

Télen az alapfelszerelés mellett fontos, hogy óvjátok az ujjaitokat és a füleiteket, ezek azok a pontok, amik könnyen átfagynak. Ha a sapkát, kesztyűt beszereztétek, ruházzatok be egy csősálra is, ami óvja a torkotokat a hidegtől. A téli maszkot hagyjuk a boltok polcain, leginkább azért, mert a kilélegzett levegő miatt bepárásodik, majd megfagy, ezzel pedig többet ártunk magunknak, mint szeretnénk. 

Forrás:
istock

Legyetek láthatóak!

Tegyetek a ruhátokra fényvisszaverő, fluoreszkáló jelzéseket, amik segítségével könnyen észrevesznek majd az autósok. Ne feledjétek, télen rosszabbak a látási viszonyok, és jóval korábban is sötétedik. Használjatok akár fejlámpát vagy zseblámpát, amitől nemcsak ti lesztek láthatóak, de attól sem kell tartanotok, hogy kimegy a bokátok a sötétben.

Melegítsetek bent!

Kezdjétek a bemelegítést otthon a négy fal között. Kocogjatok fel-alá a folyosón, lépcsőzzetek, nyújtsatok. A lényeg, hogy az izmaitok és ti magatok is bemelegedjetek. Így induláskor kevésbé fogtok vacogni, hiszen a kinti hőmérsékletet is melegebbnek érzitek majd. 

Forrás:
istock

Figyeljetek a cipőre!

Mint tudjuk, nőként a sportmelltartó után a futócipő a legfontosabb dolog, aminek a vásárlását minden embernek alaposan át kell gondolnia. Ha szeretnétek télre beruházni egy új darabra, érdemes egy vastagabb felsőrésszel ellátott, vízálló, úgynevezett Gore-Tex cipőt választanotok.

Havas, latyakos időben ajánlott a terepfutó cipő, mert a csúszós felületeken, a nedves viszonyokhoz jobban alkalmazkodik a terepre gyártott cipő. A legfontosabb, amit tehettek, hogy nem egyedül álltok neki az áhított cipő beszerzésének! Mindig kérjétek ki egy hozzáértő véleményét, vagy bátran forduljatok erre szakosodott eladókhoz, boltokhoz. Egy jó cipő garantálja a jó futást! Ha ez megvan, ne feledjétek a zoknit sem! Ezeket illetően is érdemes téli, vastagabb, gyapjúszálas darabot vennetek.

Megfázni csak az fog, aki nem jól készül fel - A legfontosabb tippek a téli futáshoz!

A 10 legfontosabb szabály futócipő-vásárláshoz – szakértő válaszol

A legnagyobb hibát a kezdő futó már az elején elköveti, ahogy én is. Előszedtem a cipősszekrény aljáról egy olcsó, ócska kínai tornacipőmet, mondván, hogy egy félórás kocogásra nem kell egy vagyonért beruházni valami gyönyörűségbe. Igen ám, de néhány végigszenvedett kilométer után szívem szerint feladtam volna a projektet…

Ide kattintva megismerhetitek a 10 alapszabályt futócipő vásárlásához!

Készítsetek új útvonalat!

Ha eddig sétáltatok, netán BKV-val érkeztetek a kedvenc futópályátokra, akkor itt az ideje, hogy újratervezzetek! Télre mindenképp válasszatok olyan útvonalat, amin háztól házig tudtok futni. A legnagyobb ellenségetek ebben az időben a saját izzadságotok lesz, amitől abban a pillanatban, hogy leálltok, sétáltok, buszra vártok, meg is fázhattok. Kerüljétek az izzadt ruhában való ácsorgást, és váltsatok!

Igyatok pont annyit, mintha nyár lenne!

Hidegebb időszakban hajlamosak vagyunk megfeledkezni a megfelelő folyadékpótlásról, pedig érdemes ugyanannyit inni, mint egy tikkasztó júliusi futásnál. Hogy miért? Mert hőfoktól függetlenül a testünk pontosan ugyanannyi hőt ad le, mint amennyit nyáron. Érdemes futás közben, után és a nap folyamán is pótolni a leadott folyadékmennyiséget. Ne feledjétek, a futópályákon található csapokat valószínűleg elzárják, így nektek kell felkészülnötök egy palack vízzel. Tartsátok a kocsiban, vagy tegyétek a derekatokra egy erre tervezett övvel! 

Hogy mennyit kell pontosan innunk? Egy korábbi cikkünkben Kropkó Péter 51-szeres IRONMAN elárulta

felkialtojel keretes

6 ok, amiért megéri télen is szabadban futni

  1. Hozzászoktok a téli hideghez.
  2. Elég folyadékot fogtok fogyasztani.
  3. Erősíti a szíveteket.
  4. Több kalóriát égettek el.
  5. Nap éri a bőrötöket.
  6. Boldogabbnak érzitek majd magatokat!

Nem hiszitek el? Olvassátok el az IRONMAN Budapest 70.3 oldalán

A fent említett tippekből is láthatjátok, a téli futás nem varázslat. Ha pár apróságon változtattok, máris nem lesz annyira ördögtől való. A hangsúly az átmeneten van. Ha sosem futottatok, ne december végén kezdjétek el! Készüljetek a télre időben, ugyanis ha a szervezetetek fokozatosan alkalmazkodik a változó időjáráshoz, semmitől sem kell majd félnetek!