jóga felszerelés típusok

A jógára szüksége van a testnek és a léleknek – a jógához viszont szükségetek lehet egy csomó mindenre

Jó pár éve már, hogy betört a nagy jógaláz, és úgy tűnik, nincs semmi, ami letaszíthatná a trónról. Nem is csoda, hiszen a jóga JÓ – jót tesz a testnek, a szellemnek, és még a mindennapi stressztől is megszabadulhatunk a segítségével. Ha már régóta fontolgatjátok, hogy ideje lenne nektek is kipróbálni a jóga valamelyik típusát, segítünk eligazodni, hogy mit kell feltétlenül beszereznetek, mielőtt belevágnátok!

Először is célszerű végiggondolnotok, hogy milyen órára mennétek szívesen. Ugyanis más-más felszerelésre lesz szükségetek például a hatha jógánál, a kundalininél, más a Bikramnál, és megint más a Iyengar-nál (ejtsd „ájengár”)!

Míg a hatha a legközkeletűbb jógák egyike – egy-két alapfelszereléssel –, úgy a Bikramnál több eszközre lesz szükségetek, hiszen izzasztó melegben kell a gyakorlatokat (ászanákat) végeznetek.

jóga grafika

Ismerjétek meg az igazi jógát, hogy örökre búcsút mondhassatok a terheknek

„A jóga célja nem az, hogy lefogyjunk, vagy le tudjunk menni spárgába, mert az menő és jól néz ki. Persze ez is csodálatos velejárója, de ennél azért jóval összetettebb. Az igazi jógaéletmód az igaz gondolatoktól a helyes táplálkozásig tart.”

Ha bővebben is olvasnátok a témáról, Anna cikkéért ide kattintsatok!

A kundalinit általában fehér pamutruhában végzik – legalábbis a vezetők, de van, ahol a gyakorlók is, illetve szokás a hajat is fehér turbánba csavarni, mert ez a szín segít abban, hogy tudatosabbak legyetek – és persze ott van még, hogy sokan nem matracot, hanem birkabőrt használnak hozzá, de ez aztán már tényleg csak az igazán elkötelezetteknek való. Az Iyengar pedig eleve egy eszközös foglalkozás – habár itt a kellékeket a jógaközpont biztosítja számotokra.

No de kezdjük az elején!

Jóga a családban
Jóga a családban
Forrás:
Alexandra

A nagy jógamatrac-választás

A legtöbb jógaközpont tart elegendő mennyiségű matracot az órákon, több helyen bérelhettek is, ha épp nem férne bele a táskátokba, ezt azért érdemes előre megkérdezni a központtól! Azonban én – higiéniai szempontból is – jobban szeretem a sajátomat használni. Ha nem vennétek azonnal egy polifoamot – amíg még az órát sem próbáltátok ki –, vigyetek magatokkal egy törölközőt, és terítsétek azt az ottani matracra. 

Milyen a jó matrac, és milyen szempontok alapján válasszatok magatoknak?

Anyag: Vásárolhatok vinyl, gumi, jutavászon, parafa- és pamutmatracot is. A lényeg, ha már elhatároztátok, hogy jógázni fogtok, vegyetek egy olyat, ami hosszú távon a társatok lesz – vagyis legyen strapabíró és kevés kemikáliát tartalmazzon.

Beszéljetek a jógaoktatótokkal és a társaitokkal is, hogy az általatok választott típushoz melyik matrac illik legjobban, mit javasolnak. Aztán irány az üzlet és ne legyetek restek kipróbálni, ami tetszik – persze az eladók engedélyével, és ne csináljatok végig rajta egy teljes gyakorlatsort.

Vastagsága: A jógamatracok vastagságánál ugyanúgy tartsátok szem előtt, hogy milyen fajta jógát szeretnétek végezni. Ami nagyon fontos, az a megfelelő alátámasztás, hiszen a matrac megkíméli a csontjaitokat az egyes gyakorlatoknál, viszont ha túl vastag, belesüppedhettek, és nehezebb lesz végezni rajta a ászanákat.

Ismétlem önmagam, hogy mielőtt megvennétek, mindenképp próbáljátok ki!

Forrás:
iStock

Miben induljatok jógázni?

Fazon: A legfontosabb a kényelem legyen! Az a jó, ha a választott ruha tökéletesen illeszkedik a testetekhez. Ne válasszatok túl bő pólót, mert egy-egy gyakorlat alkalmával simán a nyakatokban landolhat, ugyanez igaz a szűk felsőkre, amik túl hosszúak és felpöndörödik az aljuk.

  • Lehetőleg minél lengébben öltözzetek, lélekemelő világos színekben, és persze légáteresztő anyagot válasszatok, amiben szellőzik a bőrötök.
     
  • Meleg, hosszú ujjú felsőre és mackónadrágra biztosan nem lesz szükségetek.
     
  • Ahogyan cipőre sem, maximum egy zoknira, de sok helyen még ezt sem javasolják, az ászanákat ugyanis célszerű mezítláb végezni, mert így jobban tapad a lábatok a talajra. 

Ha átvettétek a jógaruhát, az öltözőt és a termet áthidaló szakaszt papucsban tegyétek meg, ha nincs kedvetek mezítláb szaladgálni. Ilyen lábbeliket tartanak a tanfolyamokon, de ha nem szívesen veszitek fel más után a pacskert, jobb, ha abból is bedobtok egyet a táskátokba indulás előtt.

jóga 21 nap

Erő, hajlékonyság, béke – Szeressétek a jógát, többet nyújt, mint gondolnátok!

„A jóga ősi találmány: az Indus-völgyi civilizáció romjai közül előkerültek 4-5 ezer éves képek, amik jógázó embereket ábrázolnak. Eredetileg a testgyakorlatok mellett komoly vallási célja is volt, amiről az upanisadokban, a hinduk egyik legfontosabb vallási írásában olvashattok: a jóga egyfajta belső áldozat, ami által egyesülhet az ember a 'legfelsőbb lénnyel'.”

Luca cikkét itt olvashatjátok!

Mi kellhet még a tökéletes jógaélményhez?

Törölköző: Az előbb már említettem, de ezúttal egy másik szempont miatt is javaslom. Az egyiket ugye teríthetitek a matracotokra, ha szükségét látjátok, a másikat pedig használhatjátok rendeltetésének megfelelően. Bikramhoz például tutira kell kettő, ha jól akarjátok magatokat érezni!

Egy üveg víz vagy tea is jól jöhet az óra után, de egy almát is elrágcsálhattok.

Hajbavalók: Még idejében kössétek össze a hajatokat, nehogy elvonja a figyelmeteket a meditálásban egy arcotokba lógó rakoncátlan tincs! És ha szeretitek a turbánt, nem csak a kundaliniben vethetitek be, más jógánál is szuper lesz, csak rögzítsétek ügyesen!

Pokróc: Ennek is jó hasznát vehetitek, ha ugyanis sokáig egy helyben fekszetek, elkezdhettek fázni, ami ugyancsak megzavarhat majd a meditálásban. Bár általában ezt is kaptok az óra elején, de ha szeretitek a saját dolgaitokat használni, gondoskodjatok erről is.

Remélem, adtam pár hasznos tippet, amivel most már bátran indultok neki ennek a csodálatos mozgásformának!