Vitaminok: mennyi a sok és mitől lehet kevés?

5 kérdés, amiből kideríthetitek, van-e D-vitamin-hiányotok

Gondolom, most, hogy az ősszel együtt bepusziltátok az első vírusaitokat, rögtön rávetettétek magatokat a C-vitamin-készletetekre. Nos, jól tettétek, de szerintem nem ártana kiegészíteni egy kis D-vitaminnal a reggeli rutinotokat.

Vannak tévhitek a C-vitaminnal kapcsolatban, már ami a megfázást illeti, itt el is olvashatjátok őket, van mindegyik tévhitre reális magyarázatunk. A D-vitamin viszont azért fontos a szervezeteteknek, főleg ilyenkor ősszel, tél közeledtével, mivel ezt a vitamint csak a nap termeli a bőrötökön keresztül számotokra. Nem kell sokat osztanotok-szoroznotok, hogy rájöjjetek, az ősz és a tél a bekuckózások időszaka, ráadásul, ha kint is vagytok, vajmi kevés napsugár éri a bőrötöket. Nem csoda hát, ha gyorsan kialakul nálatok egy kis D-vitamin-hiány.

Miért fontos a D-vitamin?

Előnyeit és azt, hogy mit okoz pontosan a hiánya, azt ebben a cikkben elolvashatjátok, most inkább arra koncentrálok, hogy mielőbb felismerjétek, ha kóros D-vitamin-hiány áll elő a szervezetetekben. Ehhez mindössze öt kérdést kell feltennetek magatoknak a Women'sHealth magazin szerint, amit nagyon őszintén kell megválaszolnotok.

Izzad a homlokotok?

Ha folyamatosan törölgetitek a homlokotokat reggelente, mikor a testmozgásotok kimerült a szundi kinyomásában, akkor esélyes, hogy megcsappant a D-vitamin-szintetek. A fej környéki izzadás ugyanis a legfeltűnőbb jele e vitamin hiányának. Egyetek lazacot, tojássárgáját, tonhalat, és máris szárazabb fejjel keltek!

Álmatlansággal küzdötök?

Hiába isztok kávét és tartotok be jól bevált szundiedzéseket, mégis kidob az ágy az éjszaka közepén? Egy klinika kutatói már beszámoltak róla, hogy az álmatlanságban küzdők nagy része a D-vitamin-hiány miatt hunyja le nehezen a szemét esténként. 

Forrás:
istock

Volt bármilyen törésetek?

A kalcium és a D-vitamin felelős a csontjaitok erősségéért, sűrűségéért, így a kóros D-vitamin-hiány rásegít a csontritkulás kialakulására. A kutatások arra is rámutattak, hogy ha intenzív testmozgást végeztek, akkor a szokásosnál több D-vitamira lehet szükségetek, hogy megelőzzétek a csonttörést.

Milyen gyakran vagytok betegek?

Azok, akik alacsony D-vitamin-szinttel rendelkeznek, gyakrabban számolnak be megfázásról, felső légúti megbetegedésről. Éppen ezért immunerősítés gyanánt toljatok egy kis D-vitamint is a C betűs társa mellé.

Ingadozik a hangulatotok?

A rosszkedv és a D-vitamin hiánya gyakran kéz a kézben jár. Feltűnt már, hogy télen depisebbek vagytok, és máris mosolygósabbá váltok, ha egy fénynyaláb vetül az arcotokra? Hát pont ezért!