Rendhagyó Vogue-címlap

Rendhagyó Vogue címlap „igazi” nőkkel: de tényleg ők az igaziak?

A brit Vogue novemberi számában egyetlen Hadid, Jenner vagy Kardashian sem tűnik fel, a szupermodellek és a celebek helyett olyan nőket láthatunk a magazinban, akik nem (kizárólag) a divat- és szépségiparban tettek le sokat az asztalra. A „The Real Issue: A Model-Free Zone” (Az igazi lapszám: modellmentes övezet) címszó alatt futó kiadvány szerkesztői ettől függetlenül azért főként karcsú, fehér, 50 évesnél fiatalabb nőket választottak, holott a valóságban azért nem csak velük találkozhatunk a hétköznapokban.

Vezető pozícióban dolgozó nők, akik bátran játszanak a külsejükkel

Shumi Bose építész-történész egy testreszabott Max Mara kezeslábasban pózol, Kitty Travers, a londoni jégkrém-birodalom szülőanyja banánszínű ruhában feszít, a női jogok élharcosaként és jótékonysági nagykövetként ismert Brita Fernandez Schmidt egy pöttyös Michael Kors blúzt mutat be. A Vinaya tech-cég 28 éves vezérigazgatója, Kate Unworth egy vérvörös Ralph Lauren ruhában pompázik, a Hello Love Studio kreatívigazgatója, a Hello Beautiful alapítója, Jane Hutchinson pedig egy Stella McCartney ruhát villant meg. Valamennyien elegánsak, vonzóak és gyönyörűek. 

„Meggyőződésem, hogy a vezető pozícióban dolgozó nőknek merészebben kellene öltözködniük. Bár ki mernék mutatni a divat iránti érdeklődésüket anélkül, hogy attól kelljen tartaniuk, nem veszik elég komolyan őket a szakmájukban” – mondja a brit Vogue vezetője, Alexandra Shulman a projektről.  „Aggasztó, hogy olyan országban élünk, ahol a nők még mindig nem mernek bátran kísérletezni a külsejükkel, kivéve persze, ha a divatvilágban vagy épp a szórakoztatóiparban dolgoznak” – teszi hozzá. (Ó, ha tudná, mi a helyzet Magyarországon...!)

Forrás:
VOGUE UK

De vajon tényleg ez az „igazi lapszám”, ami a valóságot tükrözi?

Miközben természetesen örülünk, hogy ezúttal nem modelleket és celebeket, hanem – a változatosság kedvéért – a szakmájukban sikeres és befolyásos nőket látunk, az „igazi” címszó azért kicsit elszállt projektnevet takar. Ha valóban valóságos, sikeres, hétköznapi nőket akar mutatni nekünk a világ leghíresebb divatlapja, akkor vajon miért nem látunk gömbölyded testalkatú, sötétebb bőrű, illetve idősebb hölgyeket is a lapszámban?

Hiszen ők is ugyanúgy a hétköznapjainkhoz tartoznak, és elegáns, vonzó ábrázolásuk nők millióit inspirálhatják világszerte. Olyanokat, akik maguk is gömbölyűek, sötét bőrűek és 50 év felettiek.    

Voltak, akik persze azon is felháborodtak, hogy az „igazi” elnevezés azt sejteti, hogy a hasábokat eddig megtöltő modellek és celebritások nem valódiak, s így tiszteletet sem érdemelnek. „Ezek szerint tehát a modellek nem igazi nők?! Szégyen a Vogue-ra! Ezek szerint tehát egy olyan ufószerű élőlény, mint Kate Moss legfeljebb arra jó, hogy több lapszámot adjatok el vele?” – háborogtak többen is a Vogue Facebook-oldalán. Úgy látszik, Shulman és csapata találóbb címet is adhatott volna a projektnek, mert ez így több szinten is áthallásos. 

Forrás:
VOGUE UK
vogue kim kardashian kanye west

Botrányt okozott, de eladási rekordot döntött a Kim Kardashian-lapszám 

Valahol félúton a tökéletes testű modellek és a sikeres nők között van a(z amerikai) Vogue máig leginkább ellentmondásos címlapja. 2014 áprilisában a címlapra Kim Kardashian és Kanye West került, ami alaposan kiverte a biztosítékot. A Vogue mindig is státuszszimbólum volt: az elegancia, az egyediség szimbóluma, míg Kardashian egy egyszerű valóságshow-hős, aki olykor igen ízléstelenül képes felöltözni. Bár sokan akadtak ki Anna Wintour döntésén, a lapszám három hét alatt félmilliós példányszámban kelt el, ami igazi rekordnak számít a nyomtatott lappiacon az USA-ban.

Egyáltalán, kell nekünk az „igazi”, ha divatmagazinról van szó?

A divatmagazinok rajongói közül sokan azért szomorodtak el, mert „épp azért vásárolnak divatlapokat, hogy kiszakadhassanak a hétköznapokból, és elképzelhessék, milyen egy kicsit más, egy kicsit csillogóbb világban élni, ahol minden tökéletes”. Épp azért érdekli őket a modell- és celebvilág, mert így egy egészen más világba csöppenhetnek, távol a realitástól. „Akiket a szürke valóság érdekel, azok szabásmintákkal ellátott riportmagazinokat vesznek, esetleg barkácslapot” – panaszkodott a Vogue UK Facebook-oldalán egy másik rajongó.

Persze mi is az, amit igazinak nevezhetünk? – merül fel a kérdés a kétségkívül rendhagyó lapszám kapcsán. Szerintünk azzal nincs gond, hogy a Vogue megmutatta, nem csak a modellek és a celebek öltözködhetnek elegánsan és szexin, az viszont már kissé problametikus, hogy „igazi nők” alatt ők is csak azokat érti, akik maguk is tökéletesen megfelelnek az aktuális fővonalas szépségideálnak.

Arról már nem is beszélve, hogy még ha a külsőségeket félre is tesszük, a legtöbb nő körülöttünk azért nem tech-titán vagy multimilliomos vezérigazgató.