9 tantárgy, amit iskolában kellene tanítani barok eszter

Útravaló a nagybetűs élethez: 9 tantárgy, ami fontosabb, mint ami a mai órarendekben van

„Mi a világ legrövidebb könyve? Az amerikai kultúra.” Elég ronda vicc, de azért sokan röhögünk rajta. A tévhittel ellentétben azonban az amerikai iskolarendszer nem suttyókat nevel, akiknek fogalmuk sincs, mi Franciaország fővárosa (amúgy meg miért, ti fel tudjátok sorolni mind az 50 államot, központostul?), hanem egyszerűen gyakorlatiasan áll a dolgokhoz: a periódusos rendszer bemagolása helyett itt a kémiaóra inkább a kísérletekről szó. Ez a fajta gyakorlatiasság az, amit a legszívesebben átvennék tengerentúli barátainktól, méghozzá a következő új, fontos – saját fejlesztésű – tantárgyak képében...

1. Önismeret és stresszkezelési technikák

A több millió öngyilkos országa vagyunk, nem is beszélve a szenvedélybetegségekről: az alkoholizmus és a dohányzás terén Európa élvonalához tartozunk.

Egyre határozottabban látom, hogy az önismeret és a realisztikus, pozitív énkép az alapja az életben minden sikernek, legyen szó lelki békéről, stresszkezelésről, emberi kapcsolatokról vagy éppen a munka, a karrier világáról.

Ez volna az a kurzus, ahol a diákok különféle technikákat is kapnának stresszoldásra, ellazulásra, illetve inspirációt nyernének ahhoz, hogy igényük legyen a későbbiekben önmagukat is továbbfejleszteni.

2. Önmenedzsment és kommunikáció

Megszoktuk, hogy ha dicséretet kapunk, illik rögtön szabadkozni, hogy „ugyan már”, a kultúránkban a „kapcsolatépítés” szó negatív terminus technicusként forrt össze a „csókossal”, pedig ha képtelen vagy kommunikálni mindazt, ami vagy, jóval kisebb az esélye, hogy mások észreveszik a kincseidet (igen, mindenkinek van, csak nem mindenki látványos, piacképes dologban tehetséges – az értékek elismeréséhez és kamatoztatásához azonban nem kell feltétlenül tehetségkutatót nyerni).  Milyen eszközök léteznek arra, hogy megmutassuk, kik vagyunk és mit tudunk, milyen lépések segítik a céljainkat? Hogyan vitatkozhatunk, érvelhetünk hatékonyan álláspontunk mellett, hogyan kezeljük a folyamat során felmerülő konfliktusokat? Ez a kurzus erről szólna.

napló mondatok tanár

„Akinél kinyílik a napló…” – mondatok, amik egyetlen tanár repertoárjából sem hiányoznak

Az iskola mindannyiunk életében közös pont: ugyanazon megyünk keresztül, ugyanazt érezzük, ugyanúgy kezelünk helyzeteket, ugyanazokat a csatákat vívjuk – és olykor ugyanazokat a mondatokat halljuk a tanárainktól. Bár én már 10 éve leérettségiztem, ezek a bizonyos mondatok azonnal visszarepítenek az iskolapadba.

Korábbi cikkünket itt olvashatjátok.

3. KRESZ, általános közlekedési ismeretek

Oké, nem lesz mindenkinek autója, nincs is erre szükség (én magam is jogosítvány nélküli családból jövök), gyalogosként és biciklisként viszont alap volna, hogy mindenki – már gyerekként – megismerkedjen a KRESZ szabályaival. Ez olyasmi, amire akár játékos, gyakorlatias formában is sor kerülhet, plusz ott van rengeteg szimulációs videojáték, amely a kisebbek figyelmét is leköti. Nem kérdés, hogy ez a tananyag fontos része, ami akár életet is menthet.

4. Főzés és háztartási ismeretek                                                                   

Ez az, ami nélkül a felnőtt életet lehetetlen elkezdeni: az önállóság, a szabadság, a rendezettség záloga. Nincs olyan ember, aki ne járna jól, ha el tud készíteni néhány egyszerű ételt, és tudja, hogyan a leginkább célszerű kitakarítani. Vannak, akiket ez gyerekként nem érdekel, vagy a szüleik nem fogják be hasonló feladatokra, az iskolai oktatás viszont elkerülhetetlenné tenné ezeknek a képességeknek az elsajátítását. Ugyanitt az egészséges étkezés alapjairól is tanulhatnának a fiatalok. 

Forrás:
iStock

5. Idegen nyelvek, kultúrák és vallások

Kevés dolog van, aminek annyi hasznát venném napi szinten, mint az idegen nyelveknek, amelyeket beszélek, de közben fontos volna, hogy az idegen kultúrákat és vallásokat is megismerjük, méghozzá gyakorlatias módon. A kurzus keretein belül meglátogathatunk sztúpát, zsinagógát, mecsetet, beszélgethetünk a nálunk élő nemzeti kisebbségek tagjaival, meghallgathatjuk kulturális antropológusok és szociológusok, világutazók és felderítők előadásait.

A cél, hogy nyitottabbak legyünk a világra, és megértsük, hogy a sokféleség érték, és színesebbé teszi a közeget, amelyben élünk – különösen fontos ez manapság, amikor egy gombnyomással az egész világ közelebb hozható.

6. Alapvető pénzügyi és üzleti ismeretek

Amikor az Ifjúsági Magazinban évekkel ezelőtt felvetettem, hogy szükség volna egy ilyen tantárgyra, a gyerekek rögtön felháborodtak: ugyan már, miért kellene humán érdeklődésű embereknek ilyen „közgés” marhaságokkal terhelni az agyukat? Nos, én is évekkel az érettségi után látom, hogy a pénzügyi intelligenciám hiányos: megtakarítások, értékpapírok, befektetések, kamatok, biztosítások, előtakarékosság, adónemek, adókedvezmények, kft., bt., adóvisszatérítés, kiadás-bevétel lista, ingatlanvásárlás, tőzsde... az alapok ismerete a bőség irányába mutat, miért ne kezdhetnénk építkezésbe már tizenévesen?

7. Biztonságos és aktív internetes jelenlét

Ma egy gyerek előbb csatlakozik a világhálóra, minthogy a szomszéd települést meglátogatná, így nyilván nem mindegy, hogy mennyire biztonságos a jelenléte, védve van-e a pedofilok, a csalók és természetesen saját társai, vagyis a cyberbullying hatásai ellen.

Az internetbiztonság alapjainak elsajátítása után a kurzus fókuszálhat a netikettre, a CMS-ek működésére, bizonyos programok – például a Photoshop – kezelésének elsajátítására. A lényeg, hogy a fiatal korán megtanulja, hogyan tud kreatív lenni, illetve pénzt keresni akár a saját szobájából is.

8. Gender studies

Figyelem, a genderőrület már a spájzban van! Mi a társadalmi nem – mik a biológiai jellemzők, és mi az, ami a neveltetés hatására alakult ki bennünk? Mi az, ami ezen belül korlátozó, és melyek azok az eszközök, amelyek segítségével a kártékony társadalmi minták felszámolhatók? Hogyan alakult a férfiak és a nők szerepe a történelem során, és milyen tudományos kutatások igazolják a különféle elméleteket? Mi a jövő, hogyan élhetjük meg nemi identitásunkat, szexuális orientációnkat, hogyan lehetünk a társadalom még hasznosabb tagjai? Fontos kurzus mindenkinek, aki egészséges, egyenlő és hatékonyan működő társadalomban szeretne élni.

9. Sport, testtudat és egészséges életmód

Bő tíz évvel az érettségi után esett le a tantusz, hogy a testmozgás - és vele együtt a testtudat, az egészségre nevelés – voltaképpen a tanterv legfontosabb része kellene, hogy legyen. Ahogy az évek múlnak, a lexikális ismeretek törlődnek agyunkból, már csak azok az infók maradnak felszínen, amelyekre nap mint nap szükség van. A testünk egészsége, ereje, strapabírása, hajlékonysága és állóképessége, valamint a mozgásra és az egészséges(ebb)  életmódra való igény azonban évtizedek múltán is fontos lesz, hiszen ez az, ami hétköznapjaink hatékonyságát és közérzetét leginkább meghatározza.

A testnevelésnek nem az a lényege, hogy megtanuljunk terpeszállásban szökdelni, hanem az, hogy találjunk egy-egy mozgásformát, ami örömet okoz és egy életen át karbantartja testünket, lelkünket.

A felsorolt tárgyak nem mindegyike kísérné végig a közoktatás 12 évét, és bizonyos kurzusok a jelenlegi tantárgyak keretein belül is helyet kaphatnának. A lényeg, hogy a hagyományos tantárgyaknál fontosabb a gyakorlati tudás és a konstruktív szemlélet elsajátítása, így a diákok máris kisebb terhelés alatt állnának, és némi előnnyel indulnának a „nagybetűs életben”, amivel a tanárok ma inkább ijesztgetni szokták tanítványaikat.