Vitaminok: mennyi a sok és mitől lehet kevés?

B12-vitamin-hiányotok van? Sürgősen ki kell deríteni!

Ha alacsony a testetekben a B12-vitamin szintje, megeshet, hogy nem érzitek olyan jól magatokat a bőrötökben. Ráadásul előfordult már az is, hogy ezzel a jelenséggel próbálták magyarázni például a szívbetegség, a depresszió kialakulását. 

A B12 egy létfontosságú vitamin azonosítója, mely a sejtek, az idegrendszer szempontjából igen fontos, valamint a DNS és az RNS létrehozásában is jelentős szerepe van. Ez egy olyan vitamin, mely a hangulattól az emésztésig kihat mindenre... Mindezek tükrében pedig ijesztő, mennyien nem is ismerik a B12-vitamint, nemhogy még a hiányának tüneteit.

Forrás:
iStock

Igazából sokáig észre sem lehet venni a hiányát, pedig olyan tünetek is jelentkezhetnek, mint a légszomj, az izomgyengeség és az extrém fáradtság. Ha például gyakran elfelejtitek a tennivalóitokat, nehezen találjátok a szavakat, ne menjetek el szó nélkül ezek mellett. Ugyanez vonatkozik a láb- és kézbizsergésre, vagy a különböző testrészeknél érzett zsibbadásra. Sokszor a B12 hiányát – tévesen – a feszültség, a stressz vagy az elfoglaltság számlájára írják. Azonban ha a következő 3 pontból többnél is magatokra ismertek, keressétek fel a legközelebbi patikát.

1. Vegetáriánus vagy vegán az étrendetek?

A B12-vitamin fő forrása a hús, ezért fokozott veszélynek vagytok kitéve, ha vegetáriánusok vagy vegánok vagytok. A növényi táplálékokban ugyanis nagyon-nagyon minimális mértékben fordul elő. Ha nem is húsból, de valamilyen formában mindenképp vigyetek be a szervezetetekbe B12-t.

Forrás:
Pixabay

2. Gyakran fogyasztotok alkoholt?

Ha gyakran néztek a pohár mélyére, az jelentősen megtépázza a B12-raktárkészleteteket. Kicsit bővebben: a májatok tárolja egyik legnagyobb mértékben ezt a vitamint, aminek az alkohol nem igazán tesz jót. Ezért egy-egy átmulatott este után pótoljátok a „kimosott” B12-vitamint.

Forrás:
Pexels

3. Cukorbetegek vagytok?

Vércukorproblémák és -rendellenességek esetén a szervezetetek valószínűleg nem eléggé szívja fel a B12-t a bevitt táplálékból. Még ha rendszeresen esztek is húst, szükségetek van még pluszban B12-re az egészségetek érdekében.

Forrás:
iStock