Egyéb kategória

Egyetlenegy dolgot kell megtanulnunk az Ízek, imák, szerelmek írónőjétől, és minden jobbra fordul

Ízek, imák szerelmek. Először a moziban láttam, csak utána olvastam el. Pont megtalált, pedig nem felel meg száz százalékosan az ízlésemnek. De jókor voltam jó helyen, illetve a könyv volt jókor, jó helyzetben. Szükségem volt rá. És valószínűleg annak a több millió nőnek, embernek is, akik miatt az önéletrajzi ihletésű regény egyik pillanatról a másikra nemzetközi bestseller lett. Valószínűleg kevesen tudjátok, hogyan élte meg Elizabeth Gilbert a sikert és mit tanult belőle. Azért osztom meg veletek, mert elképesztően inspiráló. Tanuljunk mi is tőle.

vous - 2016.11.21.
Egyetlenegy dolgot kell megtanulnunk az Ízek, imák, szerelmek írónőjétől, és minden jobbra fordul
Ízek, imák, szerelmek nyomában

Ízek, imák, szerelmek nyomában
Forrás:
Alexandra

„Ne félj. Ne csüggedj. Csak tedd a dolgodat. Tedd a dolgodat minden nap, a saját részedet, bármi legyen is az. Ha a tánc a mesterséged, tedd azt. Ha az isteni, bolondos géniusz úgy dönt, hogy veled marad és csodát tesz, akár csak egy pillanatra az erőfeszítéseden át… akkor 'Ollé!' Bárhogyan is, te csak táncolj, és megérdemled az 'Ollé!'-t mindenképpen. Ebben hiszek, és ezt kell tanítanunk. Pusztán azért, mert megvan benned az emberi kitartás, hogy elvégezd a rád eső részt.”

Ezt mondja nekem, és annak a többmilló nézőnek az írónő, akik valaha lekattintották a TED oldalán található videóját. Olyan hangszíne van, amit elhallgatnék még egy ideig. 2009 februárjában beszélt először azokról az elvárásokról, amelyeket a kreatív szakmákban dolgozókkal szemben támaszt a társadalom. Az Ízek, imák, szerelmek című regénye addigra lekerült a a New York Times bestsellerlistájáról, ahol 2008 októberéig 88 hetet töltött folyamatosan a prózairodalom kategóriában.

Objektum doboz

Ekkor még nem mutatták be az önéletrajzi ihletésű könyvből készült sikerfilmet, amelyben Julia Roberts játszotta a főszerepet. Az a nő, aki állítása szerint számtalan visszautasítás után jutott el karrierje csúcsára,

nem sokkal legnagyobb sikere után azzal találkozott, hogy az emberek szemében innentől kezdve kudarcra volt ítélve.

„Nem félsz attól, hogy soha nem leszel képes túlszárnyalni ezt a sikert?”, „Nem félsz attól, hogy egész életedben csak írsz és írsz, és soha nem fogsz létrehozni olyat, ami egy kicsit is érdekel másokat?”.

Elizabeth-et pont ezek a kérdések, ez az aggodalom késztette arra, hogy átgondolja, mit is jelent a mestersége (de szeretem ezt a szót!) szempontjából ez a feltételezés. Mennyire kell ezzel foglalkoznia akkor, amikor élete legnagyobb sikerét éli át nap mint nap. Amikor közeledik, hogy kiadja élete legsikeresebb regénye utáni regényét.

Objektum doboz

Mindez 2009-ben volt, Elizabeth-tel azóta sok minden történt, de érdemes egy kicsit visszatekintenünk még régebbre. Honnan jött az írónő? Hogyan vált sikeressé? Mi hajtotta? Mi mozgatta előre a csalódások, a folyamatos visszautasítás ellenére is. Mert ha valamit, akkor egy dolgot biztosan tanulhatunk tőle.

Elizabeth nővérével együtt egy connecticuti karácsonyfa-termesztő tanyán nőtt fel. Édesapja vegyészmérnök volt, édesanyja ápolónő. Mivel gyerekkorában nem volt semmilyen más szórakozási lehetőségük, rengeteget olvastak a nővérével, és már akkor rengeteget írtak is mind a ketten. Az egyetemen politikatudományt hallgatott, mellette pincérnőként és szakácsként is dolgozott, de az írás folyamatosan jelen volt az életében.

Folyamatosan írt és író akart lenni annak ellenére, hogy rendszeresen elutasították.

Objektum doboz

Erről bővebben mesél 2014-es TED-előadásában is, amelyben arról számol be, milyen következtetésre jutott a sikerrel és a kudarccal kapcsolatosan. Az egyetlen feladata ugyanis az volt, hogy a kudarcok sikerre vigyék, majd amikor megélte a gigantikus megasikert, a kreativitása túlélje mindezt anélkül, hogy el kellene hagynia szeretett hivatását. És ez itt a lényeg! A szeretet.

„Az egyetlen dolog, amire egész életemben vágytam: hogy író legyek” – mondja az írónő, aki egyetemistaként folyamatosan kiadót keresett, de csak visszautasítást kapott. Hat éven keresztül. Hat év! Soha, semmit nem próbáltam elérni hat éven keresztül.

Egyszerűen nem tudom elhinni, hogy lenne-e bennem valaha annyi erő, hogy a kudarcok ellenére hatszor fussak neki az akkori Iparművészeti Egyetemnek. Ha hat éven keresztül próbálkozok újságíróként, és csak elutasítást kapok, akkor írnék-e még. Csodálok mindenkit, akiben ennyi az erő, a kitartás, de Elizabeth beavat a titokba, miért lehetséges ez. Minden egyes elutasító levél után azt mondta magának:

Nem hagyom abba, hazamegyek.

Hova haza? Oda, ahol a legjobban érzi magát. Ami az otthona. Ahol kiteljesedhet, mert a világon a legeslegjobban ott szeret lenni. Ez pedig maga az írás. Az az írás, amit mindennél jobban szeretett, még a kudarc gyűlöleténél is jobban. Még önmagánál is jobban.

Objektum doboz

Ez a sikeretelen felszolgáló végül eljutott addig, hogy felfigyeltek rá. 1993-ban az Esquire magazinban jelent meg egy elbeszélése, amely számtalan nagy nevű magazin szerkesztőségének ajtaját nyitotta meg számára. A Coyote Ugly Szalon múzsája című cikke (a GQ magazinban jelent meg) adta a Sakáltanya című film alapötletét.

Néhány – egyébként díjazott – regénye után az Ízek, imák, szerelmek hozta meg számára a világsikert. A válása után spirituális és személyes felfedezőútra induló nő történetét meséli el utazásain keresztül. A könyv világsiker lett. Nő millióinak adott támaszt, kapaszkodót, az írónőnek pedig vissza kellett találnia a siker miatt önmagához – ismét. Ennek pedig egyetlen eszköze van – a siker és a kudarc esetében is:

Haza kell jutnunk, amilyen gyorsan és amilyen fájdalommentesen csak lehet.

Az otthon bármi e világon, amit jobban szeretünk önmagunknál. Lehet ez a kreativitás, a család, lehet feltalálás, kaland, hűség, szolgálat, corgitenyészet, bármi. Az otthon az a dolog, aminek olyan rendkívüli odaadással szenteljük energiánkat, hogy a végeredménynek már nincsen jelentősége.”

Objektum doboz

Ajánlott cikkek