Mojzes Nóra Téli depresszió ellen: Marimekko = színek és virágok!

Viszlát, téli depresszió! A Marimekko ruhái még a legsötétebb napba is vidámságot csempésznek

Hallottatok már a Blue Monday kifejezésről? Amerikában és Nagy-Britanniában így nevezik az év legdepressziósabb napját (január harmadik hétfője). Merthogy ilyen is van. Ezen a napon telepszik ránk leginkább a letargia. Vége az ünnepeknek, az újévi lendületnek, rövidek a nappalok és hosszúak az éjszakák. Azt érezzük, hogy nincs kedvünk, sem erőnk semmihez, az egész világot borúsan látjuk, és szuggeráljuk a tavaszt, hogy mielőbb eljöjjön. De addig is, amíg nem jön, érdemes színekkel, mintákkal és virágokkal kibekkelnünk ezt az időszakot.

Hogy miért? Mert boldoggá tesznek!

Többször említettem már nektek a színpszichológia fontosságát, amelyben azt ecseteltem, hogy mennyire módosíthatja a hangulatunkat egy adott szín. Ha például vidám, harsány, meleg színekkel vesszük körbe magunkat, a hangulatunk is sokkal jobb lesz. Ha a színek mellett vidám mintákat is csempészünk a mindennapjainkba, máris egy „kedélyjavítóval” kevesebbet kell bevennünk.

Viseljétek 2017-ben az év színét úgy, ahogy eddig soha! Greenery Pantone

Viseljétek 2017-ben az év színét úgy, ahogy eddig soha!

Valamiért – biztos a bulváros éveim után – a Pantone nagy bejelentésére minden évben úgy várok, mintha az év legnagyobb híre lenne. Aztán év közben általában el is felejtem, melyik szín most az a bizonyos év színe, amiről minden szól. Most azonban a szín mellé olyan üzenet is érkezett, amely megfogott.

Hallottatok már a Marimekkóról? Ez a finn cég 1951-ben, a 2. világháború után – többek között – éppen azért jött létre, hogy színeket, frissességet, vidámságot vigyen a nyugati nők hideg, szürke hétköznapjaiba.

Objektum doboz

Jellemzői: kevés, de sokszor erőteljes színek, határozott, letisztult vonalak, ütős, modern minták.

A Marimekko ma már Finnország szimbóluma, és a világ számtalan pontján megtalálhatóak üzleteik. A céget egy finn házaspár, Viljo Ratia és felesége, Armi alapította. Kezdetben fiatal művészekkel terveztettek textilmintákat, majd később ezekből az anyagokból ruhákat kezdtek varrni. A céget nem sokan ismerték egészen a '60-as évekig, amikor Jackie Kennedy a Sport Illustrated címlapján egy piros Marimekko pólóban jelent meg – ezzel segítve férjét az elnökválasztás idején. Innentől kezdve a Marimekko név elindult a világhír felé.

Forrás:
Sports Illustrated

Marimekko

Az '50-es években a Mari igen gyakori névválasztás volt a finneknél, a mekko szó pedig ruhát jelent, így született meg a „Mari ruhája”, vagyis a Marimekko márkanév.

Ez a szó ma már egyet jelent a dizájnnal és a minőséggel, melyet számtalan híresség visel a mai napig.

De nemcsak ruhákon, hanem bögréken, esernyőkön, lakberendezési textileken is visszaköszönnek mesés mintáik. Sőt, az sem ritka, hogy sminkcsomagoláson vagy cipőn találkozzunk velük, ugyanis 2007-ben a H&M-mel, 2009-ben az Avonnal, 2011-ben a Converse-szel, 2016-ban pedig a Targettel is közös kollaborációra léptek – csak hogy néhányat említsünk.

Engel Nóra Lehet, hogy van élet tornacipő nélkül, de köszönöm, nekem jó így!

Lehet, hogy van élet tornacipő nélkül, de köszönöm, nekem jó így!

Azt hiszem, sok cikkből kiderült már: imádom a divatot. Legtöbbet (és legszívesebben) csak erről írok, olvasok. Egy ideje stylistnak tanulok és bolondulok a ruhákért. A szekrényem roskadásig van mindenféle ruhadarabbal és lábbelivel, mégis egyetlenegy fajtát hordok szinte minden nap: tornacipőt. Hogy miért? A válasz egyszerű: mert nekem így jó. De mit tehettek, ha ti is hasonló cipőben jártok és megszabadulnátok a „rossz” szokásaitoktól?

Unikko

Leghíresebb mintájuk, az Unikko névre keresztelt pipacsminta, amit 1964-ben Maija Isola tervezett, és a mai napig megállja a helyét.

Objektum doboz
Helsinki
Helsinki
Forrás:
Alexandra

Eleinte a cég – főként az alapító Armi – kijelentette, hogy mintáik között soha nem kapnak majd teret a virágok. Számára nem voltak eléggé modernek, úgy gondolta, a természetben jól mutatnak, azonban az ő textileiken semmi keresnivalójuk, mígnem Maija, tudomást sem véve erről a kijelentésről, a kertjében nyíló pipacsokat kezdte leskiccelni. Amikor Ratia kezébe kerültek a minták, belátta, mekkorát tévedett, hiszen pont annyira modernek és energikusak voltak, hogy a cég arculatába abszolút beleillettek, így meg is kezdték a gyártásukat, majd értékesítésüket, és végül ez lett mind közül a leghíresebb motívumuk!

Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz

Gondolnátok, hogy ennek már több mint ötven éve?

Örök életű darab, de nemcsak ez, a cég többi mintája is, amik az egyszerű vonalvezetések, letisztult formák és mesés színek miatt mindig is kelendőek, és emellett kedélyjavítók is lesznek.

Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz

Már attól jobb kedvre derülünk, ha csak az oldalukon, a képeik között böngészünk. Ebből inspirálódva elő tehát a színekkel és virágmintákkal, míg meg nem érkezik az igazi tavasz!