Egyéb kategória

Veled meg mi van?! – Vajon miért választ a sztár fast fashion ruhát a vörös szőnyegre egy Chanel helyett?

Szerintem minden nő a sztárok gardróbjáról álmodik. Irigykedve nézzük a ruhakölteményeiket és a kiapadhatatlannak tűnő ruhatárukat. De mi a helyzet azzal, amikor egy híresség is onnan szerzi a ruháját, ahonnan az átlagember? Tényleg ennyire jó darabokat terveznének a fast fashion üzletek – hogy még az is a kínálatukból választ, aki bármit megvehetne? Vagy valami más van a háttérben?

vous - 2017.01.08.
Veled meg mi van?! – Vajon miért választ a sztár fast fashion ruhát a vörös szőnyegre egy Chanel helyett?

Zara, H&M, Mango, Topshop – csak néhány azok közül a márkák közül, amiknek a termékeit az átlagember magára ölti. A fast fashion térhódítása megkérdőjelezhetetlen, de tíz évvel ezelőtt még álmunkban sem mertük volna elképzelni, hogy egy híresség ezen üzletek valamelyikéből válasszon magának ruhát egy nyilvános megjelenéshez.

Mára viszont ez valósággá vált, és nem egy példát tudnánk felemlegetni. Ott van például Michelle Obama, aki 2011-ben egy tévés interjúhoz, a Today Show-beli megjelenéséhez választott egy akkor mindössze 35 dollárba (kb 10 000 Ft) kerülő ruhát a H&M-ből. De Cambridge hercegnéjét, Kate Middletont is megemlíthetjük, hiszen ő egy Zara nyaklánccal dobta fel a dizájnerruháját, amit egy londoni filmbemutatón viselt. Ginnifer Goodwin a fehér házi tudósítók éves vacsoráján parádézott a nyilvánosság előtt egy H&M estélyiben, de szintén a svéd ruhamultitól választott a 2016-os MET-gálára Hailee Steinfeld is. És ha már MET-gála, az egy évvel korábbi, 2015-ös rendezvényre Emily Ratajkowski érkezett a brit fast fashion kedvenc, a Topshop egy költeményében.

A listát még folytathatnánk – de szerintem inkább járjunk a dolgok végére, válaszoljuk meg a nagy kérdést:

mégis miért választ valaki ruhát egy fast fashion óriástól, ha Chanel, Valentino, Gucci vagy Dior darabokat is választhatna? 

Mert valljuk be, ilyenkor ugyan egy pillanatra megdobban a szívünk, és jóleső érzéssel konstatáljuk, hogy

  1. a sztár is csak ember, hisz ugyanonnan öltözik, mint mi;
  2. számunkra is elérhető az a darab, amit a híresség visel – tehát mi is lehetünk olyanok, mint ő;
  3. ha ő ezt választja, akkor nekünk miért is kéne mást választanunk?

de az az igazság, hogy ezek egyike sem igaz.

A sztár is csak ember?

Az első és legnyilvánvalóbb ok (ami ugyan nem minden esetben áll fent, de a legtöbbször igen) a ruhaóriások profi marketingtevékenysége. A tavalyi MET-gálán például nemcsak Hailee Steinfeld viselt H&M estélyit, hanem öt másik híresség is (Ciara, Amber Valetta, Jennifer Hudson, a nálunk még kevésbé ismert Lucky Blue Smith, és a még nála is kevésbé ismert Pyper America Smith). De most jön a csavar: nem olyan darabokról beszélünk, amiket aztán bárki megvásárolhatott az üzletekben, hanem egyedi tervezésű, couture (LOL – a szerk.) darabokról, amelyekből egyetlenegy készült.

Ebben az esetben szerintem napnál világosabb, hogy egy márkát erősítő kampányról beszélhetünk, és a H&M nyilván kőkemény összegeket fizetett a hírességeknek azért, hogy ezeket a darabokat viseljék a vörös szőnyegen.

Ha azt hisszük, a sztár is csak olyan, mint mi, amikor H&M-et visel a vörös szőnyegen, tévedünk. Pont abban különbözik tőlünk, hogy a döntését nem a költséghatékonyság generálta, hanem a lehetséges extra bevétel.

Forrás:
Youtube, Instagram

De mi a helyzet Michelle Obamával és Katalin hercegnével?

Azok, akiket nyilvánvalóan nem lehet megvenni egy ilyen kampányra, nagyon egyszerű okból kifolyólag teszik le a voksukat az olcsó ruhák mellett:

hogy „a nép” azonosulni tudjon velük.

Bizony, ez ennyire egyszerű. Ha egy ismert ember a nyilvánosság előtt jelenik meg, minden esetben közvetíteni szeretne valamit az emberek felé.

De a szavak és a tettek mellett a ruháknak is kommunikációs szerepe van – ebben az esetben pedig nemcsak annak van üzenete, hogy hogyan öltözik fel valaki, hanem annak is, hogy HONNAN.

Amikor egy híresség, aki a legdrágább márkák kreációiból is szabadon válogathatna, inkább egy megfizethető darab mellett dönt, valójában azt üzeni:

nem tartom magam följebbvalónak, én sem fizetnék annyit egy ruháért, mint mások egész éves jövedelme.

Forrás:
Youtube, Instagram

Átvernek minket?

A rövid válasz:

igen.

Csalóka szemfényvesztés ez az egész, hiszen

  1. ha a sztár ugyanonnan öltözik, mint mi, akkor pénzt kap érte;
  2. attól még, hogy számunkra is elérhető az a darab, amit a híresség visel, nem tartozunk ugyanabba a társadalmi osztályba: a híresség/közéleti szereplő továbbra sem küzd azokkal a problémákkal, amikkel az átlagember igen (pl. méltánytalanul alacsony fizetés, szülés vs. munka kérdése, költséghatékony gondolkodás a mindennapok során); 
  3. az, hogy ő felvesz valamit, még nem garancia a minőségre.

Ráadásul ez az egész azt az illúziót (is) kelti bennünk, hogy ha mi is birtokoljuk az adott fast fashion darabot, akkor a szokásosnál valami értékesebbhez jutottunk hozzá. Nem véletlenül lesz sold out az összes ilyen darab pillanatokon belül – és nem véletlenül kínálják őket akár tíz-hússzoros áron az eBayen.

A jelenséget valójában ugyanaz a gondolat generálja, mint ami az összes reklám magvát adja:

ha ezt megveszed, te is olyan leszel, mint mi. 

Ilyenkor semmi más nem történik, csak rendhagyó módon – és ismerjük el: jól – adnak el nekünk valamit. Ha nem is közvetlenül a ruhát, akkor azt a közéleti szereplőt, aki pár órára magára öltötte a halandó jelmezét. 

mengyán eszter viszlát fastfashion

Mit gondol minderről az, aki elutasítja a fast fashiont?

Főszerkesztőnk, Eszter már több hónapja nem vásárolt magának új ruhát, és elhatározta, hogy nemet mond a fast fashion márkákra. Hogy mit gondol, ha egy sztárt H&M ruhában lát a vörös szőnyegen?

„Nem igazán látok bele abba, mikor tud egy sztár kinőni az őt irányító stáb mögül. Mikor válik a termékből újra emberré, mikor mondhatja azt például a stylistjának vagy az ügynökének, hogy az adott tervező vagy márka ruháját nem viseli többé, mert nem ért egyet azzal, amit a ruha képvisel. Lehet a kiváltó ok egy tervező részeg rasszista megnyilvánulása vagy az, hogy a márka nem figyel arra, kik és hogyan állítják elő a ruháit. Ma már léteznek olyan hírességek, akiknek ez fontos, pedig magasról tehetnének is rá. Ahogy Leonardo DiCaprio is évek óta küzd, hogy felhívja a figyelmet a környezetszennyezésre, úgy a fast fashion ellen fellépő sztárok – Emma Watson színésznő, Lily Cole szupermodell vagy Livia Firth producer – dolga sem egyszerű. Ők azzal tudnak sokat tenni, hogy példát mutatnak. Minél több sztárt győznek meg arról, hogy csatlakozzanak hozzájuk, annál többször hangzik majd el a vörös szőnyegen a recycled, upcycled vagy vintage kifejezés. Ha pedig az őket követők azt is látják, hogy ezek az ökoruhák nem krumpliszsákok, hanem baromi jól néznek ki az amúgy nagyon jól kinéző hírességeken, akkor már egy lépéssel közelebb kerülnek a céljukhoz.”

Ajánlott cikkek