Engem bizony átvertek a Kaliforniai álommal - Miért nem működött a film, amiért mindenki odavan?

Engem bizony átvertek a Kaliforniai álommal – Miért nem működött a film, amiért mindenki odavan?

Hétből hét. Hét jelölésből hetet váltott Golden Globe-díjra a Kaliforniai álom című film, amely a mínusz húszban arra csábított, hogy üljek be, nézzem meg, ráadásul ennyi díj még valamennyi garancia is arra, hogy JÓ filmet látok a moziban. Nem így lett.

A recept alapból jó: Ryan Gosling és Emma Stone, két fiatal, még éppen nem agyonhasznált A listás sztár a főszerepben. Egy jó alaptörténet olyan emberekről, akik küzdenek az álmaikért az álomgyárban, miközben meg is kell élniük valamiből, így nem tudnak 100%-osan egy dologra koncentrálni. Közben még egymásba is szeretnek, látjuk a szépségeket, a nehézségeket. A dalok – mert musical lévén van benne néhány – fülbemászóak, a képek gyönyörűek.

A jelmeztervező sem fukarkodott a színekkel; a ruhák miatt kedvem támad mínusz húsz fokban is napsárga, királykék, élénklazac színű, nőies kisruhákban, magas sarkú cipőkben tipegni, kár, hogy egy perc alatt jégkockává fagynék. Vizuálisan kényeztet: jó nézni ezt a Hollywood aranykora előtti tisztelgést a 21. században, ahol az iPhone jellegzetes csengőhangja vet véget a romantikus duettnek.

A filmet mindenhol hájpolják, az Oscar-díj egyik legnagyobb várományosaként tekintenek rá, a Golden Globe-on tényleg mindent vitt.

Ryan Gosling és Emma Stone a színészi kategóriákban, Damien Chazelle rendezőként és forgatókönyvíróként vitte el a szobrot. A zene és a betétdal is kapott díjat, de maga a film is nyert egyet. Hétből hét. Nálam mégsem működik a La La Land, amely a rendkívül kreatív Kaliforniai álom magyar címet kapta. Annyira nem, hogy egy nap kellett, hogy kiheverjem a sokkot: engem bizony átvertek. Miért? Elárulom.

1. Túl hosszú!

Van egy nagyon furcsa hobbim: amikor olyan üres az agyam, hogy legszívesebben csak bámulnék ki a fejemből, a leglehetetlenebb romantikus filmeket indítom el. Ezeket aztán rendszeresen végigvinnyogom, mert annyira borzalmasak. De mindig van egy-két meglepetés – a leglehetetlenebb című filmek és leírások is takarhatnak viszonylag jó (na jó, egyszer nézhető) filmeket.

A legtöbbjükben viszont az a közös, hogy tartják az ebben a műfajban még fogyasztható 90 perces hosszt. A La La Land viszont 38 perccel meghaladja ezt. Ráadásul 38 tartalmatlan, üres, lassú perccel, amely nem tesz hozzá a sztorihoz, nem mélyíti a feszültséget, nem ad súlyt a történetnek. Hollywoodban mostanában alap, hogy egy valamirevaló mozifilm két óra hosszú, jó lenne, ha nem szeretné minden film betartani ezt a szabályt.

Objektum doboz

HELYETTE: A lány, aki hétköznapi akart lenni

81 perc tömény cukiság ez a spanyol romantikus vígjáték, amely egy 30 éves lányról szól, aki listába szedi azokat a tulajdonságokat, amelyek szerint valaki normális, és megpróbál ezek szerint élni. Közben találkozik egy sráccal, aki szeretne lefogyni. Egyezséget kötnek: a lány segít a fiúnak, hogy elérje az álomalakot, a fiú segít a lánynak, hogy meglegyen az álomélete.

Őszinte, kedves, vicces, a színek és a ruhák itt is vizuális élményt teremtenek a maguk elvont módján – aki szereti az európai filmeket, az imádni fogja.

2. Nem akar az lenni, mégis túl felszínes!

A rendező/forgatókönyvíró végig arról akart meggyőzni, hogy ez a film sokkal több, mint amit látok. Azt akarta, hogy vágjon fejbe az az utolsó 15 perc. Hogy ébredjek fel. Tűnjön el a színkavalkád, amiben addig fogva tartott. Minden, ami addig azért kellett, hogy előkészítse a végső csapást.

Én értékeltem ezt a fordulatot, kellett nagyon a filmnek. A karakterek nem voltak túl kidolgozottak, inkább a színészek érdeme az a mélység, amit láthattunk. A konfliktusok nem mélyültek el, egyszerre akart könnyed és sokatmondó lenni, egyszerre akart álomban ringatni és felébreszteni abból, de az arányokat nem találta el.

Objektum doboz

HELYETTE: 10 dolog, amit utálok benned

Egy igazi klasszikus tinifilm 1999-ből, amikor még nagyon hittünk abban, hogy az ezredforduló rendkívüli dolgokat hoz. Például Heath Ledger sose hal meg, Julia Stiles lesz Hollywood következő Julia Robertse, Joseph Gordon-Levitt pedig Heath Ledger hasonmásaként biztosan nem rúghat labdába a továbbiakban.

A 10 dolog, amit utálok benned nagy előnyei közé tartozik, hogy kellően feszesen szerkesztett, tele van jó fordulatokkal, a színészek jók, működik köztük a kémia, és mindössze 99 percben képes elmesélni egy történetet. Ebben sincsenek maximálisan kidolgozva a karakterek, de ezekhez a konfliktusokhoz pont elég ez a kidolgozás. Nem várok sem többet, sem kevesebbet, és azt meg is kapom, ezért lesz teljesebb, kerekebb film, mint a La La Land.

Objektum doboz

3. És még díjazzák is!

Hát most már tényleg igaz, hogy az a színész kap Hollywoodban díjat, akinek fut a szekere – teljesen mindegy, hogy éppen milyen filmben szerepel. Ryan Goslingot nem szerette volna senki olyan sorsra juttatni, mint Leonardo DiCapriót, ezért gyorsan hozzá is vágtak egy szobrocskát. Pedig mit csinált?

Teljesen ugyanazt, mint az eddigi filmjeiben: először is nagyon szép.

Aztán szépen tud bánatos kutyaszemekkel nézni. Kevés alkalommal szólal meg. Akkor viszont mond valami ütőset – de az is lehet, hogy éppen nem. Jó, jó, ebben a filmben kicsit énekel, táncol és szteppel is, de ne mondja nekem senki, hogy meglepődött ezen. Ryan Gosling a Disney-istálló szökevénye Justin Timberlake-kel együtt, MINDENT tud: énekelni, táncolni és színészkedni is, csak ő eddig a színészkedést választotta.

Bevallom, a filmet nézve végig azt vártam, hogy NA, legyen már az a rész, amiért Ryan Gosling, Emma Stone, illetve ez az egész mozi megkapta azt a rengeteg Golden Globe-ot. Aztán persze csalódtam, mert hiába volt ütős – és ezt tényleg őszintén írom – a film utolsó 15 perce. Hiába hozott – VÉGRE! – valami csavart, nem örülök, hogy ezért végigültem több, mint egy és háromnegyed órát.

Objektum doboz

HELYETTE: Életrevalók

Oké, nem Golden Globe és nem Oscar, csak néhány egyéb: César-díj a legjobb színésznek, Goya-díj a legjobb európai film kategóriában, A Japán Filmakadémia díja legjobb idegen nyelvű film kategóriában. Az Életrevalók pozitivizmusa kiegyensúlyozza a történet súlyosságát, megismertette a világgal Omar Syt, aki egészen elképesztő figurát alakít a filmben. Ha eddig nem tettétek, pótoljátok. Pluszpont, hogy a dallamtapadás ennél a filmnél is garantált.

Objektum doboz

További feel-good filmek a VOUS-lányoktól

golden globe

Sztrájk, menyasszonyi ruha és üres székek – 10 + 1 érdekesség a Golden Globe-gáláról!

2017-ben Leonardo DiCaprio díjat adott át, Meryl Streep pedig hazavihette a Cecil B. DeMille-életműdíjat, a Kaliforniai álom pedig mindent vitt. A 74. Golden Globe-díj-átadó előtt is voltak azonban gálák. Tudjátok meg a legizgalmasabb érdekességeket az eddigi Arany Glóbusz-átadókról!

A cikket ide kattintva olvashatjátok.