Egyéb kategória

LOL: fast fashion márka perel fast fashion márkákat másolás miatt

A nagy divatházak és a fast fashion ruhagyártó multik harca évek óta tart: az előbbi másolással vádolja az utcai divatra szakosodott márkákat, az utóbbi pedig azzal védekezik, hogy mindössze csak inspirálódott a kifutón látott darabokból. Most viszont szokatlan helyzet állt elő, ugyanis a Forever21 más fast fashion márkákat perel egy dizájnjuk másolása miatt.

vous - 2017.01.31.
LOL: fast fashion márka perel fast fashion márkákat másolás miatt

A Forever21 névre hallgató fast fashion óriás hamarosan bíróság elé áll, a dologban viszont van egy kis csavar: ezúttal nem őket perelik lopás miatt, hanem ők perelnek más fast fashion márkákat. A botrányt okozó modell az „Ikat” fantázianévre hallgató, sötétkék alapon fehér mintás háremnadrág.

Forrás:
Forever 21

A vád szerint a márka „eredeti, házon belül tervezett mintáját” két kaliforniai székhelyű ruhagyártó–- a C Luce és a Cornerstone Apparel – is lemásolta. A dolog pikantériája, hogy a pert indító Forever21 nem hozta nyilvánosságra, melyik modellekre is gondol pontosan – hasonló mintájú darabokat pedig számtalan helyen találhatunk.

Bár a per egyik főszereplőjének sincs üzlete Magyarországon, a szerkesztőség több tagja is állítja, hogy ugyanezt a nadrágot vagy mintát látta már valamilyen ruhaüzletben.

Erre két egy lehetséges magyarázat is van:

  • ez a design mégsem olyan eredeti, tucatjával jön szembe ehhez hasonló darab,
  • mindenki a Forever21-tól lop ötletet.
forever 21

Forever21

A Forever21 egy Los Angeles-i székhelyű, amerikai ruhagyártó és forgalmazó cég. 1984-ben nyitották meg az első üzletüket egy kaliforniai városban, mára pedig világszerte 600 üzlettel rendelkeznek. A márka jelenleg az USA 5. legnagyobb ruhagyártó cége, az ijesztő mértékű terjeszkedésüket pedig jól érzékelteti, hogy azt tűzték ki célul, hogy a következő három évben megduplázzák az üzleteik számát.

Magyarországon nincs üzletük, a legközelebbi bolt Bécsben található.

A fagyi visszanyal

A divat világában az ötletek lopása nem új keletű dolog, luxus divatház is „inspirálódott” már pofátlan mértékben luxus divatháztól. A Louboutin cipők védjegyévé vált piros talp például több per tárgya is volt már. A tervező, Christian Louboutin például nem akármilyen márkát perelt be a design ellopása miatt, hanem az Yves Saint Laurent divatházat. A pert egyébként meg is nyerte, de a bíróság felszólította rá, hogy a piros talpat védesse le a jövőbeni jogi problémák elkerülése érdekében. A levédetés észszerű megoldásnak tűnhetne – viszont mindenre nem terjedhet ki.

A fast fashion iparág terjeszkedésével viszont minden korábbinál komolyabb problémává vált a koppintás. Nem telik el hét anélkül, hogy ne hallanánk valamilyen perről, amit a Zara ellen indítanának, de említhetünk magyar példát is, hiszen a Sugarbirdöt is rendszeresen érik ilyen vádak.

A Forever21 pere viszont attól válik igazán nevetségessé, hogy az ötleteit védeni próbáló multi már több mint 50 perben szerepelt vádlottként – ugyanis rendszeresen lopnak inspirálódnak nagy divatházaktól.

Forrás:
Depositphotos, Forever 21

A másolás kiskapui

A jelenség mögött három fő ok áll:

  • a kínai tömeggyártás térnyerése
  • a fogyasztói kultúra megváltozása
  • a szerzői jogvédelem laza szabályai

Valljuk be, ha a három tényezőből valamelyik hiányozna, a jelenség nem ilyen mértékben okozna problémát a divatiparban.

Szélmalomharc

A kínai tömeggyártás térnyerése és a fogyasztói kultúra megváltozása mind olyan folyamat, ami nem kizárólag a divatipart érinti negatívan. A fogyasztók mindent minél hamarabb és minél gyorsabban akarnak – így a Chanel kifutóján látható legújabb blézert is azonnal és elérhető áron akarják beszerezni. Ha pedig ezt a Zara lehetővé teszi nekik, akkor megveszik a Zara valamelyik üzletében. Ne legyünk álszentek: mi, vásárlók is hajlamosak vagyunk olykor szemet hunyni a koppintások nyilvánvalóságán, ha ez azt jelenti, hogy egy luxusmárka hőn vágyott darabjának mását mi is beszerezhetjük kedvező áron. Ráadásul az sem igaz már, hogy a fast fashion üzletben csak egy bizonyos réteg vásárol: mostanra a luxusüzletek vásárlói közege is rendszeresen szerez be darabokat a különféle multiktól. A fast fashion márkák pedig üzleti alapon működnek, azaz mindaddig ki fogják szolgálni a keresletet, amíg a jogi kiskapuk ezt lehetővé teszik nekik.

Márpedig az, hogy mi számít lopásnak, a szerzői jogi törvényeken múlik – amik a divattervezőkre nézve nem túl kedvezőek. Európában valamelyest szigorúbbak a szabályok, Amerikában viszont szinte lehetetlen pert nyerni, ha ruhák cipők, vagy kiegészítők koppintásáról van szó. Így a fast fashion márkák üzleti modellje gyakorlatilag tudatosan alapul az olyan tervek lemásolásán, amiket a szerzői jogvédelem nem érint.

A Forever21 pere tehát egészen különös az előzmények fényében, tekintve, hogy az amerikai ruhaóriást közel 50 alkalommal perelték már be másolás miatt. Teljességgel érthetetlen, hogy egy olyan cég hogy verheti az asztalt a kreativitás védelme érdekében, aki korábban több divatházat is megkárosított már a másolással. Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy az ötletek lopása oké, de 

úgy gondolom, a korrektség oda-vissza dolog: nemcsak másoktól kell elvárnunk, hanem saját magunktól is. Legyen szó egyetlen emberről vagy egy több ezer embert foglalkoztató multiról.

Ajánlott cikkek