lepcso-lepcsozes-epulet-emelet

Alig kaptok levegőt, ha lépcsőztök? Nem, nem a fizikumotok tehet róla, hanem valami egészen más!

Mindenkinek ismerős a szitu: késésben vagytok, nincs idő megvárni a liftet, ezért gyorsan felszaladtok a lépcsőn. Aztán mire felértek a harmadikra, majd kiköpitek a tüdőtöket, és még 5 perc múlva sem kaptok rendesen levegőt. Azt hittétek eddig, hogy ez a fizikumotok miatt van? Hát, úgy tűnik, mégsem!

Ha gyakran megesik veletek ez, biztosan eszetekbe jutott már, hogy ideje lenne gyakrabban lejárni az edzőterembe. Pedig valójában még a maratoni futók is zihálva érnek fel az emeletre lépcsőzés után, vagyis a fizikumnak nem annyira van ehhez köze. És nem is az az oka, hogy nem melegítettetek be előtte. Az egészről az agyatok tehet, ugyanis azt mondja a testeteknek, hogy hagyja abba a lélegzést – írja a Psychology Today.

Tudom, kicsit furcsán hangzik, de máris megmagyarázom. Az emberek (és bizonyos állatok is) hajlamosak ritkábban lélegezni, ha valamire rövid időn keresztül nagyon koncentrálnak. Amikor rohantok egy meetingre, és felsiettek gyorsan a lépcsőn, ez beindítja az agyatokban ezt az ingert, mivel egyetlen dologra figyeltek éppen. Emiatt a levegővételt visszatartjátok vagy lelassítjátok. Mivel a mozgás közben az izmaitok is használnak fel oxigént, ti pedig megfosztjátok magatokat tőle, kialakul a levegő hiánya. Ahogy felértek, ezt észreveszitek, és máris próbáljátok visszaállítani az egyensúlyt.

Forrás:
pexels.com

Egy apró kérdés: miért hagyjuk abba a lélegzést, amikor egyébként több oxigénre lenne szükségünk?

Ez a reflex azért alakult ki, hogy a testünk mozdulatlan maradjon, amikor egy tevékenységhez muszáj nagyon figyelnünk. Tuti, hogy ti is visszatartjátok a lélegzeteteket, ha egy cérnát próbáltok befűzni a tűbe, vagy ha dartsoztok, esetleg célba dobtok. Így visszatartjuk a háttérmozgásokat és zajokat, amik megakadályozzák a koncentrációt.

A kutatók azt tanácsolják, hogy amikor legközelebb rohantok fel a lépcsőn, próbáljatok meg mély levegőket venni. Így mire felértek, sokkal kevésbé fogtok zihálni.

joga-termeszet-meditalas

Hatékony légzéstechnikák, amiktől elillan a szorongásotok

A szorongás áthatja a 21. századi emberek hétköznapjait. Annyifelé szeretnénk megfelelni, bizonyítani, teljesíteni, hogy ez már szinte alap lett az életünkben. Szerencsére apró praktikákkal tehettek az ellen, hogy a szorongás teljesen elhatalmasodjon rajtatok. Például megfelelő légzéstechnikával jelentősen csökkenteni tudjátok a tüneteket.

A cikk folytatásáért IDE kattintsatok!