Rövid hajjal is lehettek csajosak – Kezdjétek a tavaszi megújulást a frizurátokkal!

Tényleg létezik tavaszi fáradtság? Utánajártunk!

Csajok, rossz hírem van: nyakunkon a tavasz! Oké, ennek a hírnek általában nagyon örülünk, de ez az évszak magával hoz valamit, amit viszont már egyáltalán nem várunk annyira: a legendás tavaszi fáradtságot. 

Hiába süt a nap, nyílnak a virágok és rügyeznek a fák, mi mégis azt érezzük, hogy az ágyból sincs erőnk kikelni. Sőt, szomorúbbak és ingerlékenyebbek vagyunk, mint télen, ráadásul még a fejünk is fáj. Ez mégis hogy lehet? Ha a természet új erőre kap, mi miért érezzük magunkat gyengébbnek, mint eddig? 

Mi a tavaszi fáradtság? 

Először is szögezzük le, hogy a tavaszi fáradtság tényleg létezik, a tudomány is elismeri. A WEBBeteg szerint ez nem egy betegség, csupán a szervezet normális reakciója arra, hogy a téli üzemmódról tavaszira vált át. Ez az átállás azonban tovább emészti – a tél során egyébként is megfogyatkozott – energiatartalékainkat.

A fáradtságérzet kialakulását elsősorban a hormonháztartásunkban lezajló folyamatok okozzák. Télen, amikor a nappalok rövidebbek, és kevesebb napfényhez jut a szervezet, fokozódik a melatoninképződés, és ezzel együtt megnő az alvásigényünk. A tavasz közeledtével, vagyis a napok hosszabbodásával több fény éri szervezetünket, csökken a melatoninprodukció, és ez átmeneti zavart okoz – tehát ezért érzitek magatokat fáradtabbnak ilyenkor.

alvás pihenés ágy szoba

6 ok, amiért folyton fáradtnak érzitek magatokat

Minden este időben lefekszetek. Sőt, ha időtök engedi, még napközben is lepihentek, mégis folyamatosan fáradtnak érzitek magatokat. Ismerős? Mutatjuk, mi állhat a hátterében!

A teljes cikket IDE kattintva elolvashatjátok!

A tél hosszú szürkesége után jelentős szerotoninhiány is kialakul szervezetünkben, amely a tavaszi napsütés hatására csak lassan és fokozatosan pótlódik. Ez depressziót, lehangoltságot okoz.

A kimerültségért azonban nem csupán a hormonszintek változása a felelős, hanem a téli – zsírban gazdag és kalóriadús – étrend is, melynek következtében előbb-utóbb ásványisó- és vitaminhiány alakul ki.

alvás ágy lusta pihenés
Forrás:
iStock

A tavaszi fáradtság esetleges lelki okairól a VOUS pszichológusát, Michaletzky Lucát  is megkérdeztük:

„Ez alapvetően nem egy pszichológiai dolog, sőt, épp ez a vicces és paradox benne, hogy lélekben már baromira beleéljük magunkat a tavaszba, aztán magunk sem értjük, hogy miért nem vagyunk képesek kikelni az ágyból. Alapvetően a biológiai óránk átállása és vitaminhiány tehet róla – ezeket kell kiküszöbölnünk megfelelő (de nem túl sok!) alvással, friss levegővel, sok zöldséggel-gyümölccsel. Amit kiemelnék, hogy legyünk magunkkal türelmesek, adjunk időt az átállásra.”

Hogyan előzhetjük meg a tavaszi fáradtságot?

Lucának három szuper tippje van, hogy elkerüljük a tüneteket:

1. Vitaminpótlásra fel!

Télen sokkal kevesebb friss zöldséghez és gyümölcshöz jutunk, mint nyáron, ezért könnyen vitaminhiány alakulhat ki a szervezetünkben. Éppen ezért, a tavasz közeledtével érdemes odafigyelni arra, hogy sok nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasszatok!

2. Ne aludjátok túl magatokat!

A nyári időszámítás és a sok napsütés könnyen felboríthatja bioritmusunkat, de az átálláshoz csak időre van szükségünk.

Fontos: ne pluszalvással próbáljátok meg kiküszöbölni a fáradtságérzeteteket. A túlalvástól csak még tompábbak lesztek. Aludjatok annyit, amennyit szoktatok, és szép lassan helyreáll a bioritmusotok.

3. Hideg vizeny zuhany ON

Indítsátok a napot váltózuhannyal: váltogassátok a forró vizet a hideggel – és mindig a hideggel fejezzétek be! Ettől aztán tuti, hogy tele lesztek energiával!

Forrás:
pixabay.com