Mengyán Eszter Gucci gender divatbemutató

Most akkor tényleg ez lesz a divat?! – Miért ne dőljetek be a buta szalagcímeknek?

Hihetetlen! Tragédia! Bemutatták az új férfikollekciót, van min nevetni! Szerencsétlen modellek – kacagjunk együtt! Most akkor TÉNYLEG ez lesz a DIVAT? Hova tűntek a divatbemutatókról az IGAZI FÉRFIAK? Alessandro Michele divattervező olyat tett a Guccival az elmúlt másfél évben, amire már nagy szüksége volt a márkának, mindeközben a nagyközönség attól retteg, hogy a férfiak nők lesznek, a nők meg mindent magukra aggatnak, ami a kezük ügyébe kerül. Pedig erről szó sincs, de a divatház kollekciója kapcsán érdemes újra a divatról, a játékról és az elfogadásról beszélni.

Lapozgatom a 2017-es őszi–téli kollekció fotóit a Vogue honlapján: 119 (!!!) outfit egyetlen divatbemutatóra, amely nem férfikollekció, nem is női, hanem direkt összevont – ez a koncepció néhány szezon óta a Guccinál. Egy inspirációóceán tele pinkekkel, zöldekkel, sárgákkal, barnákkal, virágos mintákkal, kockákkal, de felvonul a hetvenes évek teljes tapétakollekciója is.

A vizuális orgiát tovább tetézik az egy szetten belüli éles kanyarok:

bársonymasni a nyakban, csillogó csősapka a fejen, Harry Potter-szemüveg, mindez kétféle virágmintás ruhadarabbal és vastag pamutharisnyával kombinálva. A pontot az i-re egy hófehér, hímzett csizma teszi fel.

Ja, nem, dehogyis! A pont az i-n az a nyakörv, amelyet vastag lánc köt össze a modell kezében található könyvvel. Eddig észre sem vettem, pedig nagyon is fontos elem. A kollekció egyik inspirációja Jane Austen irodalma. A tervező szerint a világ nem is tűnik olyan ijesztőnek, ha belemerülünk egy jó könyvbe. Csak olyankor egy kicsit vissza kell vennünk, le kell lassulnunk.

Mindenre van magyarázat.

Forrás:
Vogue

A szetteket látva pontosan tudom, hogy az a mix & match (látszólag össze nem illő minták, anyagok, sőt stílusok keverése), amiről pár napja azt gondoltuk Viola szettjei kapcsán, hogy ez már „level száz”, valójában egy szerény 1.0-ás verzió a Gucci világához képest. Alessandro Michele, aki 2015 óta a márka vezető tervezője, fürdőzik a színekben, a mintákban, az alapanyagok százféleségében, közben pedig a nemek közötti egyenlőség üzenetét borítja a világra a maga módján.

A világ pedig fuldoklik, retteg, fél, felháborodik, nem érti, mi történik. Ki akar ilyen férfiakat az utcán? Ki akar nőként így öltözködni? Itt az ideje, hogy egy kicsit mélyebbre ássunk,

mert a divat világa azért annál sokkal megengedőbb, nyitottabb, mint ahogy mi gondoljuk.

Tényleg rettegnünk kell attól, hogy majd ha egy divattervező ilyen férfiakat és ilyen nőket küld egy kifutóra, akkor majd ilyenek leszünk mi is? Vagy mi már mondjuk nem, de akkor a GYEREKEINK? Majd ha ez lesz a divat, akkor inkább szobafogságra ítéljük őket, csak nehogy ILYEN ruhában lépjenek az utcára.

Forrás:
Vogue

Amikor már így belehergeltük magunkat abba, hogy ez mennyire szörnyű, és különben is, hogy néznek már ki, akkor nehéz elmesélni, hogy:

1. A divattervezők többsége valahol mégiscsak művész – álmodnak vizionálnak, reagálnak olyan gazdasági és társadalmi ügyekre, problémákra, felvetésekre, vitákra, amelyekről folyamatosan beszélgetünk. Néha elegánsan az anyagokba suttogják, a színekbe lehelik, máskor harsányan üvöltik a szabásvonalakkal és a minták kavalkádjával. De segítségükre sietnek a modellek, a sminkesek és a fodrászok is.

Attól, hogy a sminkesek úgy rúzsozzák ki a modelleket, mintha már valaki lecsókolta volna a szájukról a sminket, attól az nem lesz divat. Vagy ha igen, akkor arról kicsit azért mi is döntünk.

2. A divatbemutató (fashion show) egy show-műsor, ahol a show része az is, hogyan vannak összeállítva a darabok. Nagyon, de nagyon kevesen vannak azok, akik pont úgy veszik fel a ruhákat, ahogy azt a kifutón bemutatták.

Ma már amúgy is kiemelten fontos nemcsak az, hogy mit veszünk fel, hanem az is, hogy mit és mivel kombinálunk, így ma már az nem számít túl nagy bóknak, ha azt mondják, olyan, mintha a kifutóról léptél volna az utcára.

3. A divatbemutatókat eredetileg a divatot befolyásoló személyiségeknek, újságíróknak, magazinszerkesztőknek, buyereknek tartották fent, de a bloggerek, vloggerek és influencerek (és tulajdonképpen az internet) korában a divatbemutatókon látott show mindenféle magyarázat nélkül jut el a tömegekhez.

4. A divatot nagyon könnyű utálni, jól lehet vele hergelni azzal, hogy mennyire fölösleges, hiszen teljesen elég egy farmer meg egy pulcsi, ami kényelmes, és csá! Pedig ha egy kicsit belegondoltok, a divat a kezdetek kezdete óta jelen van az emberiség életében.

Ma már nemcsak azért viselünk ruhákat, hogy ne fázzunk, hanem kommunikálunk, önkifejezünk is vele. Mi másért írnánk olyan cikkeket, hogy mit viseljünk az első randin vagy az állásinterjún, ha nem azért, mert érdekel benneteket (meg bennünket is). A divat óriási iparág, fontos gazdasági szereplő, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy jelenleg a világ leggazdagabb embere egy fast fashion lánc vezetője.

5. A divat nem mászik le a kifutóról egyenesen a szekrényünkbe. Nem támadnak ránk lesből a gardróbunkba került darabok. A divat attól lesz divat, hogy valamilyen szín vagy forma a tömegnek megtetszik, az emberek elkezdik keresni, meg akarják venni.

Emlékeztek arra, hogy évek óta szeretnék megdönteni a skinny jeans egyeduralmát a trapéznadrággal. Hiába volt a kifutón a trapéz, először jött a boyfriend jeans, a mom jeans, a girlfriend jeans, és még ki tudja, mi minden, mire talán idén beveszi a gyomrunk a trapézt is.

divatbemutató ruha

A vásárlók a divatbemutatót nézve – kis túlzással – a modellekről szedik le a ruhát

A divatbemutatók klasszikus formáját számolnák fel a legnagyobb divattervezők azért, hogy lépést tudjanak tartani az új generáció igényeivel. Hatalmas kockázat ez a számukra, egy teljesen újfajta gondolkodást, logisztikát, háttéripart jelent. 2017 a see now, buy now éve, azaz amit a kifutón látunk, azonnal meg is vásárolhatjuk – természetesen ha van elég pénz a kártyánkon.

A cikk folytatását olvassátok el ide kattintva!

Alessandro Michele most valami olyan tesz a Guccival, mint amit Karl Lagerfeld tett a Chanellal. Ráadásul egy kicsit olyan is, mint Alexander McQueen: másképp gondolkodik, provokál, üzen, mesél. A különbség annyi, hogy az ő világa nem olyan sötét, nem szövi át a depresszió, nem félelmetes, hanem a kavalkád ellenére is valahogy nagyon fenséges.

Emeljetek ki egy-egy motívumot, formáljátok a saját nyelvetekre.

Nézzétek csak:

Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz
Objektum doboz